Jump to content

Havfiskeplasser i Vestfold

rogdov

Recommended Posts

Langesundbukta, som nevnt over ,er Mekkaet for dypvannsfiske på disse kanter av landet.

Kjente plasser som Hogga,10,graderen og 167,an finner du på nettet

Fra Mefjordgrunnen ut i skrenten og videre sørover er plasser som burde testes.

Topper og skrenter på dyp rundt 170-270m. burde levere.

Sett deg ned med kartet og finn slike plasser og du vil garantert finne ut av det.

Oppankring er nesten et must for å holde kontakt med bunnen,og vær rask med å komme deg hjem om det blåser opp.

Ikke noe å anbefale meg liten båt og svak motordrift.

Mye av dettte fiske forgår i Telemark,tror jeg .?

Lykke til :diving::cheers_wine:

Redigert av los (see edit history)

Takker og bukker for svar.

Langesund er ikke lange turen og i ei gammel ombygd fiskeskøyte bør ikke litt vind bli et problem. :sailing:

Hvordan ankrer dere opp på slike dyp? Har et bruce-anker med 45 meter kjetting, skulle jeg hatt 200 meter kjetting ville det fort blitt forferdelig dyrt.

Noen flere? gjerne med koordinater, men en god forklaring som posten over er mer enn bra nok... vel... alt er mer enn bra nok da de eneste gode plassene jeg visste om fra før er Rennebåen og Hakkaberget.

Redigert av rogdov (see edit history)

Hei rogdov!

Teknikken som brukes ved oppankring på så dypt vann er ganske enkel, men krever litt utstyr og innsats. Ettersom du har bruce-anker og 45 meter kjetting er du langt på vei. Metoden forutsetter at kjettingen veier mer enn ankeret.

Først skaffer du en seriøs lengde med synketau. Evt. spleiser flere lengder med 110 m teinetau. Minst det dobbelte av dybden du har planer om å ankre på. Tykkelsen på tauet trenger sjelden å være mer enn 12 mm selv om du har stor båt.

Tauet skjøtes på kjettingen med en så jevn overgang som mulig. Bruk gjerne krympeslange over for å beskytte spleisen.

Du slipper ut anker, kjetting og tau som vanlig. Så kommer det geniale: Når du skal ha dette helsikes tunge greiene opp igjen sjakler du inn på tauet en eller flere store pløsefendere, fiskebøyer, plastkanner eller annet som har stor oppdrift og lager motstand i vannet. Bruk en svær sjakkel eller to.

Tauet festes i pullerne bak på skøyta. Kjør så opp i passelig fart slik at motstanden og oppdriften pløsen e.l. har i vannet gjør at tauet dras gjennom sjakkelen og dermed anker og kjetting opp fra bunnen. Tanken er at anker og kjetting skal henge rett under pløsa på hver sin side av sjakkelen når alt er gått igjennom. Derfor viktig at kjettingen veier mer enn ankeret.

Dette er bedre beskrevet og forklart HER på fiskersiden.no og sikkert også andre steder på nettet.

Redigert av Trulte37 (see edit history)

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Jo, men Rennebåen og Hakkaberget er jo mye grunnere; 45 - 60 meter eller så.

mvh tuffff

Toppene er 45-60. Synes personlig det beste stedet ved rennebåen er "90 meters hullet". Ved Hakkaberget kan du fiske fra 45 meter helt ned til 200 meter, alt etter smak og behag. Har aldri ankret opp der, bortsett fra 45 meter.

Langesund høres fristende ut...

Hei rogdov!

Teknikken som brukes ved oppankring på så dypt vann er ganske enkel, men krever litt utstyr og innsats. Ettersom du har bruce-anker og 45 meter kjetting er du langt på vei. Metoden forutsetter at kjettingen veier mer enn ankeret.

Først skaffer du en seriøs lengde med synketau. Evt. spleiser flere lengder med 110 m teinetau. Minst det dobbelte av dybden du har planer om å ankre på. Tykkelsen på tauet trenger sjelden å være mer enn 12 mm selv om du har stor båt.

Tauet skjøtes på kjettingen med en så jevn overgang som mulig. Bruk gjerne krympeslange over for å beskytte spleisen.

Du slipper ut anker, kjetting og tau som vanlig. Så kommer det geniale: Når du skal ha dette helsikes tunge greiene opp igjen sjakler du inn på tauet en eller flere store pløsefendere, fiskebøyer, plastkanner eller annet som har stor oppdrift og lager motstand i vannet. Bruk en svær sjakkel eller to.

Tauet festes i pullerne bak på skøyta. Kjør så opp i passelig fart slik at motstanden og oppdriften pløsen e.l. har i vannet gjør at tauet dras gjennom sjakkelen og dermed anker og kjetting opp fra bunnen. Tanken er at anker og kjetting skal henge rett under pløsa på hver sin side av sjakkelen når alt er gått igjennom. Derfor viktig at kjettingen veier mer enn ankeret.

Dette er bedre beskrevet og forklart HER på fiskersiden.no og sikkert også andre steder på nettet.

Takk :fishing:

Toppene er 45-60. Synes personlig det beste stedet ved rennebåen er "90 meters hullet". Ved Hakkaberget kan du fiske fra 45 meter helt ned til 200 meter, alt etter smak og behag.

Ja, toppene, Rennebåen er en topp. Rundt er det nokså mye dypere, men da er du heller ikke lenger på Rennebåen. Når du er så dypt som 200 meter er du heller ikke lenger på Hakkaberget. Det er jo derfor det heter berget.

Men det æ'kke viktig. Uansett relativt bra fiskeplasser.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
  • 6 år senere...

Kom over denne eldre tråden og lurer på om noen kan oversette følgende koordinater til WGS84:

Indre Hogga ca. 585646-94740

Yttre Hogga 5855334-947647

Krysset ca.584990-95/94640-50

167M ca.585158/95210-95200

Siden jeg får ikke dem helt til å stemme med sjøkartet til gulesider. Ellers fikk tips om området som er 10gradern: https://kart.gulesider.no/m/UwHM1 det er sinnsykt langt ut på havet dette området lenger enn 10 nm utenfor Langesund så jeg vet ikke om jeg tørr å dra så langt før jeg er blitt eier av en Princess 435 eller tilsvarende svær båt for å være ute så langt at man ikke ser land.

De andre koordinatene prøver jeg å finne utpå havet hvor er. Ellers tas det imot med stor takk områder nærme Langesund hvor man kan finne større fisk og ellers hvor man finner sei eller noe annet enn kun torsk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...