Jump to content

Start problemer med Yanmar 33 hk

Retox_93

Recommended Posts

Hei.

Har start problemer med min Yanmar 33 hk. Satt i motoren i vår og da fikk mi sveiv på den ganske lett. Startet med en gang. ''Malte som en katt''

Men nå som e har fått ut båten på vannet startet den så vidt. Etter 3-4 forsøk fikk e start på den, men måtte ruse den mye får at den skulle. Viss e slapp speeden, så daue den.

måtte ha full speed får at den skulle starte, med ein gang e slapp speeden. daua motoren

Så skulle starte motoren igjen etter 10 min. Da var den umulig å få start på. Det er nesten at e får start på den når e holder speeden helt inne, men e greier det ikke. Noen som har noe tips til hvordan få start på den?

Foresten, må ha det inn med 'teskje'

Takker for svar

Når du mener dieselsystemet. Da mener du alt av slanger til filteret som sitter på motoren? Syntes det høres litt merkelig ut at det er tett, men skal ta en titt i morra.

Var nede i sta og så på den stopperen du snakke om. Hvordan vet man om den står i stopp stilling ? Har foresten ingen waiere der :S

Når du mener dieselsystemet. Da mener du alt av slanger til filteret som sitter på motoren? Syntes det høres litt merkelig ut at det er tett, men skal ta en titt i morra.

Var nede i sta og så på den stopperen du snakke om. Hvordan vet man om den står i stopp stilling ? Har foresten ingen waiere der :S

Du må for å stoppe motoren din dra i en eller annen form for spak/hendel, om du følger denne vil du komme til stoppemekanismen.

Sitter rett bak dieselpumpa/regulatoren. Når du finner den så prøv å sett den i motsatt stilling, kan også hende at den har hoppet ut av sporet sitt - har hendt meg på min 3 qm.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Hendelen er hengslet på midten, og stoppwiren er festet i toppen. Når drar i den for å stoppe motoren går altså nederste del av hendelen bakover. Når du trykker ned stoppwiren igjen skal en fjær på hendelen hjelpe til at hendelen går til "ganglage" igjen. På bilden er hendelen i stopp posisjon.

Skjønner ikke helt hva du mener med å få tak i spak på Biltema, denne hendelen er montert på motoren din. Foreslår at neste gang du er ombord drar du stoppwiren ut, og så kikker du ned på siden av motoren så ser du hvordan hendelen står. Trykk så ned stoppwiren, ned i motorrommet igjen og prøv å skyve på nederste del av hendelen og se om den går mer fremover.

Mvh,

Kjell

Redigert av Kjell E (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Har ikke stoppwire. Satt i denne motoren i vinter og det var ikke noe stoppwire som følgte med

Da er nok sjansene store for at det er her feilen ligger, se på det Kjell E skriver det stemmer.

Om du ikke klarer å se ned der mens du prøver å starte, så få med deg en kamerat som kan bevege hendelen til motsatt stilling når du prøver å starte.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Ja, prøvde å lufte systemet, men er ikke 100 % sikker at e har gjort det rektig. Følgte det som stod i håndboka.

Fåe du start på den, og den harker og hoster, så lufter du på toppen av dysene mens den går - det står ikke i boka - begyn på den første (nærmest) pumpa.

Den tåler å bli luftet slik, Yanmar`n er litt lei å lufte ut noen ganger. Har maken motor selv, og det fungerer vær gang.

Har selv en 3qm. Stoppvaieren ligger koblet til gasshendelen. Når denne dras helt tilbake stopper motoren. Går den på alle sylinderne???? Jeg ville åpnet for dieseltilførselen til dysene og kinnet motoren og sett om det kommer diesel helt ut.... Hvis ikke, så kinner du til diselen kommer, for så å skru til igjen.

Min går for øvrig fint på 500 omdreininger....

Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...