Retox_93 Startet 14.Juli.2010 Del på Facebook Startet 14.Juli.2010 Hei. Har start problemer med min Yanmar 33 hk. Satt i motoren i vår og da fikk mi sveiv på den ganske lett. Startet med en gang. ''Malte som en katt'' Men nå som e har fått ut båten på vannet startet den så vidt. Etter 3-4 forsøk fikk e start på den, men måtte ruse den mye får at den skulle. Viss e slapp speeden, så daue den. måtte ha full speed får at den skulle starte, med ein gang e slapp speeden. daua motoren Så skulle starte motoren igjen etter 10 min. Da var den umulig å få start på. Det er nesten at e får start på den når e holder speeden helt inne, men e greier det ikke. Noen som har noe tips til hvordan få start på den? Foresten, må ha det inn med 'teskje' Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 ville sjekket diesel tilførselen, typisk et tett filter eller 2. Kanskje tanken er full av drit:) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Såklart mulig, men har kjøpt nytt vannutskiller filter og tanken har vært rensa får bensin. (vannutskiller og diesel filter) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Sopm "Vrengen" skriver, sjekk tilførsel og dieselfiltere, men sjekk også at stoppvaieren ikke står i stillingen for stopp. Sitter nede på venstre side av motor, litt i akterkant. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Retox_93 Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Såklart.. Men det kan vel ikke være årsaken får at den gikk dårlig første gang e fikk start på den. Men skal se om stoppvaieren ikke er inne. Får håpe det bare er en bagatell Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 det er jo bra at det er nytt, men har du byttet det filteret som står på motoren? Har en 3qm selv og den oppførte seg omtrent som du beskriver og da var det tett i dieselsystemet. hvist den får bensin så er det kanskje ikke så rart at den ikke vil gå HE he Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Når du mener dieselsystemet. Da mener du alt av slanger til filteret som sitter på motoren? Syntes det høres litt merkelig ut at det er tett, men skal ta en titt i morra. Var nede i sta og så på den stopperen du snakke om. Hvordan vet man om den står i stopp stilling ? Har foresten ingen waiere der :S Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Når du mener dieselsystemet. Da mener du alt av slanger til filteret som sitter på motoren? Syntes det høres litt merkelig ut at det er tett, men skal ta en titt i morra. Var nede i sta og så på den stopperen du snakke om. Hvordan vet man om den står i stopp stilling ? Har foresten ingen waiere der :S Du må for å stoppe motoren din dra i en eller annen form for spak/hendel, om du følger denne vil du komme til stoppemekanismen. Sitter rett bak dieselpumpa/regulatoren. Når du finner den så prøv å sett den i motsatt stilling, kan også hende at den har hoppet ut av sporet sitt - har hendt meg på min 3 qm. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Kjell E Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Her er stopphendelen på motoren, innringet i rødt. Jeg var plaget med at fjæren som skulle dra den til "gangstilling" var svekket, det jeg pleide å gjøre når det skjedde var å skyve nederste del av hendelen fremover. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Retox_93 Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Da må e få tak i en slags spak da.. Biltema kanskje? Når du stopper maskinen med den hendelen, Går den bakover eller forover? På motoren nå er den helt intil den armen som vises på bilde over. De har kontakt altså. Er det da den skal stoppe? Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 (redigert) Hendelen er hengslet på midten, og stoppwiren er festet i toppen. Når drar i den for å stoppe motoren går altså nederste del av hendelen bakover. Når du trykker ned stoppwiren igjen skal en fjær på hendelen hjelpe til at hendelen går til "ganglage" igjen. På bilden er hendelen i stopp posisjon. Skjønner ikke helt hva du mener med å få tak i spak på Biltema, denne hendelen er montert på motoren din. Foreslår at neste gang du er ombord drar du stoppwiren ut, og så kikker du ned på siden av motoren så ser du hvordan hendelen står. Trykk så ned stoppwiren, ned i motorrommet igjen og prøv å skyve på nederste del av hendelen og se om den går mer fremover. Mvh, Kjell Redigert 14.Juli.2010 av Kjell E (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Retox_93 Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Har ikke stoppwire. Satt i denne motoren i vinter og det var ikke noe stoppwire som følgte med Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Har ikke stoppwire. Satt i denne motoren i vinter og det var ikke noe stoppwire som følgte med Da er nok sjansene store for at det er her feilen ligger, se på det Kjell E skriver det stemmer. Om du ikke klarer å se ned der mens du prøver å starte, så få med deg en kamerat som kan bevege hendelen til motsatt stilling når du prøver å starte. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
jørn Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Hvordan i alle dager stopper du motoren da?? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Skal ta et bilde i morra. OG prøve det dere sier. Takk for hjelpen til nå... Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Har du sjekket at du ikke har luft i dieseltilførselen ? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Ja, prøvde å lufte systemet, men er ikke 100 % sikker at e har gjort det rektig. Følgte det som stod i håndboka. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Ja, prøvde å lufte systemet, men er ikke 100 % sikker at e har gjort det rektig. Følgte det som stod i håndboka. Fåe du start på den, og den harker og hoster, så lufter du på toppen av dysene mens den går - det står ikke i boka - begyn på den første (nærmest) pumpa. Den tåler å bli luftet slik, Yanmar`n er litt lei å lufte ut noen ganger. Har maken motor selv, og det fungerer vær gang. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Retox_93 Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Fikk svev på den i dag. Går veldig fint helt til den går under 1000 rpm. Da begynner den å hoste og nesten dauer. Vis e går under 1000 rpm.. så rister den en del og ettervært dauer Lurer på om den er noe luft igjen? Skal e prøve det Benji sier? Sitér dette innlegget Link to post
SeaQueen Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Har selv en 3qm. Stoppvaieren ligger koblet til gasshendelen. Når denne dras helt tilbake stopper motoren. Går den på alle sylinderne???? Jeg ville åpnet for dieseltilførselen til dysene og kinnet motoren og sett om det kommer diesel helt ut.... Hvis ikke, så kinner du til diselen kommer, for så å skru til igjen. Min går for øvrig fint på 500 omdreininger.... Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Hvor mye skal e skru opp røyra til dysene? Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 løsne de bare når motoren sviver! det er ikke mye du trenger, ser når det pipler diesel ut. lønner seg å løsne alle før du starter og så skru de til igjen, løsne så et og et røyr mens motoren sviver til all luft er borte Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Jepp. Skal gjøres i morra. Tusen takk for hjelpen alle! Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Foresten, Hvordan skal man koble opp dynamoen til batteriet? Er det på tenningslåsen ? Vis, hva på tenningslåsen? Takker igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 er vel 3 koplinger på den:E, B+ og L. hvist det er sånn, så skal vel B+ ha en kraftig leder til + pol på batteri, E skal jordes(-på batteri) og L skal ha pluss fra tenningslås gjennom ladelampen. hvist ikke er der utallige tråder her inne om kopling av dynamo Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.