Vegabond Startet 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2010 (redigert) Hei! Jeg har nå kjøpt meg en brukt båt med brukt motor. Håper jeg slipper så alt for mye krøll med denne motoren. Er det noen her inne som kan si noen ord, om de har negativ eller positiv erfaring med de? Tilten lekker olje, så jeg skulle ha skiftet noen pakninger og olje osv. Kan noen se ut i fra bildet, fortelle meg hvordan jeg skal gjøre det? Har en del mekanisk kunnskap, men ikke alt for mye. Alt er jo spennende når man ikke har demonentert den slags før. Eieren sa at det var en 2003 modell, noe som jeg faktisk tviler på. Noen som vet når disse motorene ble startet/sluttet og produsere? EDIT: Ser ut som at den er laget ifra 1996 - 2001. Et spørsmål til. Mutteren på propellen er helt løs, men den har jo en låsesplint i seg. Skal denne være helt løs? Takker for svar! :) Mvh Robert. Redigert 14.Juli.2010 av Vegabond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vegabond Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Hei igjen. Nå vil ikke tilten gå noen veier, så jeg må finne på noe. Noen som har et tips eller to hvordan jeg demonterer for og sjekke pakninger osv ? Mvh Robert. Sitér dette innlegget Link to post
Rootsfield Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Ser du ikke har fått svar på spørsmålene dine... og ikke kan jeg hjelpe heller. Jeg har faktisk fått det samme problemet med lekkasje (i tilt-hydraulikken) på den gamle '87 Suzuki-motoren jeg nettopp kjøpte, så hvis du har funnet løsningen vil jeg svært gjerne høre hvordan du fikset det! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Et spørsmål til. Mutteren på propellen er helt løs, men den har jo en låsesplint i seg. Skal denne være helt løs? Det tviler jeg på. Selv skrur jeg den fast for hånd og deretter vrir jeg den med nøkkel/tang videre til jeg kan få satt inn splinten. Står vel i boken at man skal btte splinten hver gang, men selv er jeg for gjerrig til å gjøre det. Ville tatt av propellen, smurt propellstangen godt med vannbestandig fett og satt på propellen igjen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tkb Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Når det gjelder moment på propellmutter,står det i instruksjonsboka,evt søk det opp på nett. Trimsylyndrene fins det pakninsett til,men skiven på topp kan sitte godt! Har lekkesje på ene min,velger å la mekaniker gjøre dette. Det anbefales dog, hvis starten på stemplene står under vann ved stilleligg,å kjøre disse ned når motor hviler på bøylen, for å hindre korrosjon på trimstempene! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Når det gjelder moment på propellmutter,står det i instruksjonsboka,evt søk det opp på nett. Problemet er jo denne splinten som skal låse mutteren ved å stikkes inn/gjennom propellstangen, og hvordan får man da tilpasset momentet annet enn ved tilfeldigheter? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Daffy Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 (redigert) Momentet er vel ca. Jeg synes det er litt rart at man har fått i splinten mens mutteren er løs. Mangler det noe bak propellen? Får ikke hjulpet deg så mye med denne reparasjonen men hvilken model det er kan du finne av serienummeret. Første tall i serienummeret angir hvilket år den er fra. er det tallet 7 er det da en 1997 modell. F eks DT115 xxxxx -765834 Redigert 21.Juli.2010 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.