MRR Startet 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2010 (redigert) Er dette en vanlig type slitasje på impeller? Står på min Yamaha 75HK(AETL) 1995 2-takt outboard, den ble tatt opp på grunn av dårlig kjøling (kom nesten ikke noe "pisse" stråle ut bak motoren). Noen som kan forklare hvorfor impelleren er slitt på siden ..eller om det er noe jeg bør være oppmerksom på ved montering av ny impeller for å undgå samme skade igjen? Uerfaren med outboard. Redigert 14.Juli.2010 av MRR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Slutte å kjøre den "bare litt" når den står på land.... Tørr gummi mot messing/alu/stål/plast betyr masse friksjon ikke kjør påhengser tørt Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Uten å være for bastant kan noe av årsaken ligge i tørrkjøring. Motoren er 15 år, så da så. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Og smør godt med impeller-vaselinen på sidene også når du setter inn ny. Så tåler den kanskje litt tørrkjøring - men det skal bare skje ved uhell. Jeg undrer meg litt over at det (bare ?) er svidd på kanten. Den største friksjonen burde vel være på tuppen av impeller-vingene? Dog sitter det vel lite vann på den delen slik at det ikke er noe vått som holder temperaturen nede? Her har jeg ingen praktisk erfaring så jeg stiller det som et spørsmål til de som "har sett alt" her. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 MRR- kjenner du historien på motoren? Jeg synes impelleren på bilde ser ganske fersk ut, er den byttet siste 3-4 år? Har for egen del aldrig sett en impeller med "glassing" (smelting) på sidene uten at det er tørrkjøring involvert. Har du bøyd vingene flate begge veier og sett etter sprekker? Er du sikker på at det er rett impeller til motoren? Er den for bred går det ikke bra. Sjekk flatene i pumpehuset for skader, jeg har sett påhengser som er hvor pompehuset er påført skader med skrutrekkere etc fra demontering. Det vil også kunne ende som på bildet ditt. Så først nå at dette er din første tråd. God beskrivelse og supert bilde. Flere her inne som kunne lært av deg. Lykke til med løsningen Sitér dette innlegget Link to post
MRR Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 (redigert) Veit ikke hvor gammel impelleren er, kjøpte påhengeren for et år siden. Gummien har ingen sprekker og er nesten like myk som på den nye. Den har samme størrelse som den nye impelleren Yamaha forhandleren skaffet, jeg har ingen grunn til å tro han skaffet feil type. Ser heller ingen skader i punpehuset etter skrutrekker etc. Ikke umulig at jeg har tørrkjørt impelleren med en dårlig vanntilførsel fra hageslangen en gang. "Pissestrålen" bak motor var kraftig under kjøring sist gang jeg tilkoplet hageslange, men ved sjøsetting kom det nesten ikke ut kjølevann bak motor. Får lage meg et vannkar til landkjøring av motor så slipper jeg tvile på om hageslangen gir for mye eller for lite vanntrykk inn i kjølesystemet. Takker for gode og raske svar Redigert 14.Juli.2010 av MRR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Dette har jeg sett før : vist den gamle som satt der før denne ble tørkjørt så legger det seg ett belegg rundt hullet til drivakselen og da blir den nye sånn. Alt 2: vist det mangler pakning mellom hus og plate så blir høyden på hus immpeller feil og da kan det bli sånn. Alt 3 vist immpeller tørkjørt så kan plasthuset ubder stålkoppen ha smeltet og laget en kul på stålkoppen som gjør klaringen for trang. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 "Pissestrålen" bak motor var kraftig under kjøring sist gang jeg tilkoplet hageslange, men ved sjøsetting kom det nesten ikke ut kjølevann bak motor. Lurte litt på dette med at impelleren ser intakt ut til tross for bremsesporet på siden: Hvis vingene er intakte (dvs ikke for korte etter bøyingen av dem) så skulle det vel bli pumpet vann gjennom impelleren? Finnes det mekanismer som tillater impelleren å slure (clutch) og det var derfor den ikke pumpet vann? Pumpes det nok vann med den nye impelleren? Kan nevne at jeg fikk like god kjøling og vannmengde ut med eksosen med bare 2 intakte impeller-vinger. Resten var blitt klippet av av skjell før sjøvannsfilter var blitt montert. Sitér dette innlegget Link to post
MRR Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Merker/deformasjoner i impellerhus(plastikk)etter varmkjøring har nå blitt skrapet bort. Bestiller nok et nytt impellerhus for å være på sikkre siden. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.