Overskyet Startet 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2010 Hei, jeg skal ha båthenger til 11fot(AL 320)lurte på hva den rimeligste REGISTRERTE båthengeren koster? må man forsikre en slik båt henger? hvor mye koster det å registrere en slik båtheenger med skilt og full pakke...? og hvor mye koster det å ha en slik i året? årsavgift? takk på forhånd! :D Mhv hubbabubba Sitér dette innlegget Link to post
Overskyet Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 ingen? Sitér dette innlegget Link to post
adio Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Jeg svarer etter beste evne, for jeg vet egentlig ikke.. Førstegangsregistrering er vel gratis? OMregistrering er gratis så lenge egenvekten på henger er under 350kg, dvs at en båthenger for 11 fot MÅ da være gratis. Kan aldri huske å ha sett faktura for årsavgift på en henger før, men jeg skal ikke skryte på meg å ha betalt veldig mange regninger heller.. kan uansett ikke være så mye. Hengeren går under bilforsikringen tror jeg. Dog, bare obs til en viss sum dekkes tipper jeg ved fekstyveri. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=20694264 <-- denne kan ta opptil 19 fot ser det ut til. Tipper du fåt tak i en slik henger du skal ha for 5000-7000kr.. Håper du fikk noen svar! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 (redigert) Jeg brukte litt tid på dette da vi kjøpte henger til jolla vår. Jeg endte opp med en Tysse henger (6007). Er veldig godt fornøyd med den. For meg var det viktig å ha en henger som ikke var for bred fordi jeg har den i garasjen der det også skal være plass til en del annet. Hengerne koster fra ca 7000 til ca 8000. Det skiller en del i utstyr. Noen har feks ikke støttehjul som standard. Merk at det ikke er brems på disse hengerne, max fart bak en bil er derfor 60 km/t Mener at jeg betalte rett under 7500 for min - da fikk jeg med lås til hengeren. Redigert 15.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 (redigert) Må hengeren være ny da? For en så liten henger som du beskriver er det ingen omregistreringsavgift. Ei heller årsavgift eller krav til forsikring. Du finner flere små båthengere på finn.no fra kr. 3000,- og oppover. Ved kjøp av brukt henger må man selvfølgelig regne med hjullagerskifte og en oppjustering av ledningsnettet. Men dette er en kosejobb du tar på en ettermiddag (dersom det er nødvendig). Redigert 15.Juli.2010 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Overskyet Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 60KM/T ? det rar jo seks timer til hytta vår i mange hundre soner? Kan man bli strafet hvis man kjører fortere enn dette? finnes det noen med brems som man kan kjøre fortere med? tenkte maks 7000? ER 13 SÅ JEG TENKER DETTE IKKE BLIR EN "KOSEJOBB" FOR MEG. Pappa får vell heller ta den saken! Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Jeg har hatt tilsvarende problemstilling med en seiljolle på 14 fot. Har endt opp med å kjøpe meg en liten varehenger med forlengbart drag, også modifisere litt. Kjøpte henger for 1500, og båtstøtte på Clas for 250. Med noen timers arbeid har jeg båthenger som virker. Man kan kjøre i 80 med henger uten brems så lenge totalvekten er under 300 kg. I praksis skal du være VELDIG uheldig for å bli kontrollert på dette. Jeg har bare hengere uten bremser, og har kjørt i tråd med vanlige fartsgrenser, fungerer greit det. Men det er jo kjekt å kjenne til reglene. Hvis totalvekt av henger + last er over 300 kg, gjelder altså 60 km/t begrensningen (men regelen er jo så fjollete at jeg skal like å se den som håndhever den, å kjøre i 60 på motorveien må betegnes som trafikkfarlig). Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Overskyet Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Så hvis jeg finner en av de lettere hengerne så burde det gå fint? Alen veier vel rundt 160 med 9,9 2-takt? Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Ja, jeg kan ikke skjønne annet. Også bør du være oppmerksom på å unngå å dynke hjullagrene ved sjøsetting. Med så liten og lett båt, kan man lett håndtere den litt mer enn man kan med større båter. Denne marginen bør komme hengeren tilgode, særlig hvis du kjøper noe gammalt, med små hjul (som går fort rundt). Med litt omtanke har du henger lenge. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 (redigert) Merk at det ikke er brems på disse hengerne, max fart bak en bil er derfor 60 km/t Siden det ser ut til at "alle" kjører i 100 km/t med henger på motorvei så er det vel liten sjansje for at du skal bli tatt, men muligheten er der og da bør en være klar over følgende: Dersom du kjører i 100 km/t med henger uten brems på motorveien (der alle andre kan kjøre i 100 Km/t) så kan du bli annmeldt for å ha kjørt i 100 Km/t i en 60 Km/t. Siden de forenklede forelegg stopper på 25 Km/t for fartsoverskridelser i 60 Km/t soner kan det bli en interesant opplevelse og se hva politiet gjør. Se her for satsene: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/for/sf/sd/td-19900629-0492-0.html&emne=fartsgrens*&& Husk også på at forsikringsselskapene kan redusere erstatningen dersom man ikke har overholdt trefikkreglene. Redigert 15.Juli.2010 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Overskyet Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Hva mener du med å dynke hjullagrene? Lurte på en slik lås som man tar over festet funker det greit med en fra biltema? Sitér dette innlegget Link to post
Overskyet Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23281104 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22711745 Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 (redigert) Dersom du kjører i 100 km/t med henger uten brems på motorveien (der alle andre kan kjøre i 100 Km/t) så kan du bli annmeldt for å ha kjørt i 100 Km/t i en 60 Km/t. Det kan være verdt å merke seg at dette gjelder kun hvis aktuell totalvekt for hengeren er over 300kg. Ellers: "Å dynke hjullagrene" vil si å kjøre hengeren så langt ned ned i sjøen at lagrene de blir våte av saltvann. Det gjør man ikke ustraffet. Redigert 15.Juli.2010 av Tintin (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 maks hastighet med henger med brems er 80 km/t. Uten brems er det 60km/t. Blir du stoppet i 100 og maks kan kjøre i 60 blir det dyrt - kanskje til og med noen dager med pallespikring. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 (redigert) ..som sagt gjelder maksfart på 60km/t hvis den bremseløse hengeren har aktuell totalvekt på 300kg eller mer. (Forskrift om kjørende og gående trafikk §13) Redigert 15.Juli.2010 av Tintin (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Overskyet Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 oki... Men hvis jeg har forstått det rett, hvis hengeren veier mindre enn 300 kg totalt uten brems kan man da i 80km/t? Fins det noen "små" båthengere med brems? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 (redigert) Hvis summen av vekten av henger samt alt som måtte befinne seg på denne (båt, motor, bensintank, dregg osv) totalt ikke overstiger 300 kg så kan du kjøre i 80 km/t uten brems, ellers så er det maks 60 km/t. De minste hengerne har ikke brems. Hvis du kommer akkurat over 300kg kan det være et alternativ å ta av motoren og legge denne i bilen. Redigert 15.Juli.2010 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Overskyet Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Ja, tenkte på det var jo ganske genialt og enkelt tror jeg? det er vell ikke noen stress å ta av motoren med wire og hele pakka? Da tenker jo dette går som smurt! :D Er det noen spessielle hengere jeg burde holde meg unna? Noen som kan gi ut lenker til noen gode hengere maks 7000 nok kr!? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 https://baatplassen.no/i/index.php/topic/63818-liten-tilhenger-til-jolle-tips-erfaringer/ her er tråden jeg startet ellers kan du søke på finn.no. Ligger masse der Sitér dette innlegget Link to post
Overskyet Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Takker og byr! :) Lå mye bra der! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.