Ahj133 Startet 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2010 På søndag var vi ute å skulle kose oss på sjøen som vi pleier å gjøre. I 2008 kjøpte vi helt ny båt og har hatt service på motoren før hver sesong på sjøen. Det som skjedde når vi skulle kjøre inn til land å hilse på en som stod og fisket, var da han skulle inn til land og kjørte pent og pyntlig som han pleier. Da han skulle rygge å bruke reversen skjedde ikke dette , istedet tok båten full akslerasjon med fart forover og vi kjørte på land. Det viser seg at vaieren til kabelen er rustet og dette er meget synlig. Lurer på om det er noen som har noe greie på om det er servicen sitt ansvar? For de blånekter totalt på ansvar på at dette var noe de skulle sett... Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Jeg mener absolutt at slike ting skal kontrolleres ved service. Det er en grunn til at det stort sett blir kalt service og ettersyn. Servicebiten inneholder gjerne bytte av oljer og diverse komponenter samt kontroll/bytte av deler ihht motorprodusentens standard, mens alminnelig ettersyn bør innebære f.eks. kontroll av at vaiere, styrekabler koblinger o.li. er i orden og fungerer tilfredsstillende. Jeg pleier i hvertfall alltid å visuelt kontrollere slike ting når jeg gjør service hos kunder, og om nødvendig smører jeg eller påpeker større mangler ovenfor båteier, så er det opp til båteier om han ønsker om jeg eller noen andre skal utbedre det... Sitér dette innlegget Link to post
adio Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Det bør være en selvfølge at slike essensielle ting får en visuell kontroll i det minste.. Sitér dette innlegget Link to post
Ahj133 Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Jeg mener absolutt at slike ting skal kontrolleres ved service. Det er en grunn til at det stort sett blir kalt service og ettersyn. Servicebiten inneholder gjerne bytte av oljer og diverse komponenter samt kontroll/bytte av deler ihht motorprodusentens standard, mens alminnelig ettersyn bør innebære f.eks. kontroll av at vaiere, styrekabler koblinger o.li. er i orden og fungerer tilfredsstillende. Jeg pleier i hvertfall alltid å visuelt kontrollere slike ting når jeg gjør service hos kunder, og om nødvendig smører jeg eller påpeker større mangler ovenfor båteier, så er det opp til båteier om han ønsker om jeg eller noen andre skal utbedre det... Tusen takk for svar:-) Kan jeg spørre om du ville tatt ansvar, hvis vi var kommet inn til deg og fortalt hva som var skjedd og det var du som hadde utført servicen på båten vår i forkant? Vi fikke stygge skader på båtens front over vannlinja. Sitér dette innlegget Link to post
adio Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Forrige eierene av min båt fortalte at på PÅ VEI HJEM fra service hoppet girvaieren av (en splint som røk). Dette skjedde selvsagt akkurat i det han skulle legge til, og han endte med et stygt hakk i baugen. Han tok bilen rett tilbake til verkstedet og sa at de fikk ta ansvar for den splinten, noe de var enig i.. Da sa han bare; "Fint, for dere må da også ta baugen...." Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 I 2008 kjøpte vi helt ny båt og har hatt service på motoren før hver sesong på sjøen. En slik wire skal da ikke ruste i stykker på to år hvis båten var kjøpt ny i 2008. Her må det være noe galt en eller annen plass. På utenbordsmotorer vil jeg anslå en levetid på + /- 10 år på gear / gass wire. På innenbordsmotorer opp mot 20 år +/-. Så kan en strekke det i begge ender avhengig av utført vedlikehold / smøring av wirer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.