Jump to content

Motorbåt når barna er små?

bjoris

Recommended Posts

På oppfordring skriver jeg et eget innlegg om dette. Under Båter i Sjøen linken skrev jeg at jeg falt helt for Hanse 342, men at fruen nekter. Hun vil ha motorbåt i min. 5 år til. Når barna er større (sistemann er bare på planleggingstadiet :cool:) er hun mer interessert i å gå over til seilbåt igjen.

Dette temaet har vel både jeg og andre debatert tidligere, men det er kanskje interesse for å diskutere det litt mer?

Årsakene til at vi valgt motorbåt er følgende:

- Det ble lite seiling når vi fikk småen ombord, mye motorgåing i 4-5 knop (alt etter vind og bølger)- DET er kjedelig

- Pluggen liker seg desidert best i strandkanten, helst på en sandstrand. Da er det viktig å komme fort frem og ikke minst fort hjem når livet går småtten i mot... Dagstur til Bastøybukta (tar bare litt over 1 time hver vei) er nå fult mulig, det var det ikke med seilbåten.

- Vi hadde et ønske om å kunne komme oss ut fjorden på tur fra lørdag til søndag (Oslofjorden). Ofte pes å komme seg ut allerede på fredagen.

Problemet mitt er egentlig todelt. Jeg savner seilingen (deltar som mannskap av og til så jeg får litt seiling), men det største savnet er alle de fine turene jeg hadde alene med seilbåten etter leggetid. Jeg syns ikke det er noe stas å suser rundt i indre Oslofjord alene i 20-25 knop... Jeg har oppdaget at dette var en viktig del av båtlivet og spesielt etter sommerferien da det ikke er så lett å få familien med ut.

Vel, synspunkter? Jeg ser også slik på det at det er fint å kunne planlegge noe på lang sikt. Det er svært mye penger å legge ut for å få en ny og stor seilbåt så 5 år er egentlig ganske kort tid. Det er jo slik mange gjør, bygger seg opp båt for båt og til slutt sitter du med drømmebåten. Jeg presser ikke på for å få kjøpt seilbåt igjen, men, men. Tiden vil vise...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg synes du presser som bare det jeg. :yesnod:

Enda et argument: Dette fine øyeblikket på våren når du setter seil for første gang, stenger av for motoren, teiter opp, og så øker bare farten.

Ellers har man jo sett alle slags innretninger for småsopper i seilbåt. Sykkelsete montert på rekka akterut, sykkelsete montert på beinet til bordet i sittebrønn, osv.

I sommer møtte jeg noen som hadde minstemann hengende i bag under bommen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Hør på kona di . Det lønner seg i lengden å høre på den lokale Ørnhild. Det må være fred og lukke i redet,ellers så risikerer du båt boikott. Og DET er ikke bra.

Je bare  hiver meg med på denne. Kloke ord.. Forstår problemet da jeg er i den samme situsasjon men da ikke om motorbåt/ seilbåt, men fart og størrelse.

Har ikke kommet fram til noen løsning enda annet enn at lommeboken min er for liten..

Skulle helst hatt 40 fot og 30 knop

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Tror at "koner" er nøtt til å ha mye de skulle sagt i en slik sammenheng, et tenkelig resultat kunne jo bli at "konemor" ikke ønsket å bli med på båttur i det hele tatt. Ikke for det, av og til er det jo greit å dra på helgetur alene, innbiller meg at det ville bli kjedelig i lengden.

5 år med motorbåt er helt klart bedre enn 5 år uten båt i det hele tatt, ja selv for en ihuga seiler. Når de 5 år er godt og alle barna som skal komme er kommet, er det bare å klemme på med seilbåtdrømmen. I mellomtiden kan du jo bare bygge deg opp med stadig større, bedre, flottere, raskere (stryk det som ikke passer) motorbåter slik at skifte til drømmebåten går mest mulig smertefritt. Den som har en "konemor" som liker båtliv i utgangspunktet kan prise seg lykkelig, jeg var en gang gift med ei av "konearten" som ikke var spesielt begeistret for det... Ser forøvrig bedre ut nå..... :smiley:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Og kommer ikke ned før det blir gitt ordre om det...... Kloke ord.  :smiley:

Øverstkommanderende i heimen, etter dette kalt ØKH, er det verdt å høre på!

Tilbake til temaet, seilbåt ønske, ØKH meninger, og små barn er ikke alltid forenlig. Jeg hadde 8-9 år i snekke, med lengt etter seil mens ungene var små. Overtalte ØKH til å gå på dameseilkurs, og det gjorde susen. Plutselig ønsket hun også seilbåt, dett og det at gastene begynte å ta form gjorde at det var noen ålreite år med familien på seilferie/tur. Nå holder de på å mase om å låne båten.

Jeg er overbevist om at det å ikke stresse seilbåt var avgjørende for at vi i dag har hatt seilbåt noen år og fortsatt kommer til å ha det.

Det beste med seil er å slippe å sitte å vente på at den fordømte motoren skal stoppe, for det gjør den, garantert.

Hei Bjoris

Ser at du har vært å sett på den nye Hanse 342. Fikk desverre ikke sett den på messen i Oslo. Flott båt? Venter på brosjyrene.

Har selv lagt min Bayliner for salg, dette etter månder etter månder med grubling(motorbåt eller seilbåt. Nå den er solgt blir det seilbåt og da helst en Hanse 342. Små barn i seilbåt, går ikke det bra da?

Snodig dette, når folk hører at jeg tenker på seilbåt er reaksjonen som oftes, seilbåt 6/7 knop du må jo være gal. Mulig det men jeg trives best i det fartsområde.

Til bjoris

Jeg føler med deg. Å kjøre rundt alene i oslofjorden med motorbåt er kjedlig. Hva med å kjøpe en mindre seilbåt som du kan ha for ettermiddagsturer ? Blir vel ikke helt det samme som en Hanse 34 men ...

Å kjøre rundt alene er en herlig føelse. Stoppe opp der du vil, hive ut snøre, eller bare ligge å drive i vindstilla. Ikke noe er så herlig som en fjordtur på blankt vann. (Motorbåtlivet er sikkert noe ganske annerledes enn å bli blåst bortover bøljene)

Det fine er selvfølgelig familieturene, men dette med å stikke ned i havna, hive trossene, å tøffe utover. Det er virkelig livet for mange av oss.

I ettermiddag dro jeg  en tur rundt Håøya. Stoppet opp i nordenden, slapp ut snøret. Og bare lå der å drev. Når jeg kom inn møtte jeg en gjeng entusiastiske seilfolk som skulle ut på onsdagsregatta. I vindstilla.

Det jeg vil fram til er at båtlivet har mange sider. Og det er plass til oss alle.

:lol::cryin: :cryin: :lol: :lol:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...