Jump to content

Volvo Penta D2-75 på lager?

Akult

Recommended Posts

Kan det være denne saken som har ført til artikkelen som ble nevnt i en annen tråd ang VP og Lunde?

Kan ikke skjønne annet enn at Lunde har ett reklamasjons ansvar her. Med mindre motoren har vert misbrukt på en eller annen måte.

Det er klart at Lunde og andre importører vil sitte med en relativt stor risiko i perioden fra garanti er utløpt til reklamasjon utløper.

Men dette mener jeg de bør ta høyde for.

Hvorfor ikke kontakte forbrukerrådet om denne saken. De har også jurister som er veldig oppdatert på slike forbrukersaker. Gir de deg medhold, noe jeg mener er rimlig sikkert at de gjør så overbringer du det til Lunde Båt. Er de fremdeles ikke villig til å betale deg tilbake alle dine utlegg så kontakt TV3 Hjelper deg. Du kan godt nevne det for Lunde Båt. Ingenting av dette vil koste deg noe.

Hvis de fremdeles ikke skjønner tegningen så kontakt advokat, f.eks S. Worse eller andre som kan kjøre en sak for deg. Denne saken er av stor prinsippiell betydning for vedig mange båteiere i Norge, og f.eks KNBF bør ta seg råd til å få kjørt saken til ende.

Flott!

Det er av stor prinsippiell betydning.

Hvis du ikke vinner denne saken så foreslår jeg en kronerulling på baatplassen, f.eks ved å gi deg en hundrelapp eller to hver. "Sympatiaksjon mot VP`s dårlige reklamasjonhåndtering overfor norske kunder".

Der er du et meget godt eksempel.

Enig, men nå er det vel ikke VP som er part i saken. Dette er jo en sak mellom Akult og Lunde.

At Lunde ikke kommer til enighet med VP , er jo ikke kunden sin feil.

Det stemmer jo at det er Lunde Båt som er første ledd her, og som har ansvaret.

Nå vet ikke jeg hvordan VP Norge er tilknyttet VP Sverige(Fabrikken).

VP Norge må uansett følge forbrukerkjøpsloven i Norge ved salg av motorer.

Vil tro at VP fabrikken dekker dette, og ikke norsk VP importør. Da burde jo Lunde Båt og andre få samme betingelser. Hvis ikke vil jo i hvertfall alle importører av båter m/VP installert ha en stor ulempe i forhold til norske båtbyggere.

Som du skriver betyr det ingenting for Akult. Han skal ha sine utlegg dekket uansett om det blir Lunde Båt eller VP som betaler.

Jeg har en følelse av at jeg gjentar med selv nå, men her er det altså Lunde Båt som forsøker å lure seg unna. De kan gjøre sine forhandlinger med Bavaria eller VP så mye de vil.

Hvis du leser tidligere i tråden her så måtte Akult legge ut kr 170 000,- for å få ny motor i sin 2 år gamle båt, angivelig fordi de selv ikke ville ha så mye penger utestående. Lunde Båt har reklamasjonsansvaret. De følger ikke forbrukerkjøpsloven når de overfor kunden blander Bavaria eller VP inn i dette.

Akult har jo lovet at han vil komme med konklusjonen her når den kommer. Denne saken startet for 3 måneder siden. Skammelig av Lunde Båt at de ikke tar det ansvaret de vet de har.

• 5 måneder senere...

Ja - det løser seg i disse dager.

Dessverre måtte jeg engasjere advokat og gjøre krav om erstatning for å komme i mål. I utgangspunktet ville ikke Lunde Båt gi meg noe, da jeg i mangel på andres handlinger, hadde tatt saken i egne hender og kjøpt ny motor. Dette til tross for at både handlingene mine, og kravet var hjemlet i lovverket av vår gode advokat.

Etter 7 måneder og 1 uke innrømmet Volvo Penta feil på motor, og konkluderte tilsvarende det lokale Volvo-verkstedet hadde gjort kun én uke etter havariet. Ny motor var nødvendig.

Det hele ender nå med et "et utenrettslig forlik". Det er noe mindre enn mitt krav, men jeg får leve med det.

Det er etter mitt syn ganske utrolig at du måtte gjennom en så lang prosess for en sak som burde vært løst raskt, og hvor du hadde forbrukerkjøpsloven på din side.

Vet du om dette var en feil som bare eksisterte på din motor? Eller er det en generell svakhet med Volvo Penta D2?

Volvo Penta har ikke sagt noe om hva det var som gikk galt. Verkstedet har antydet en latent feil i dieselpumpen, og at den ene sylinderen ikke har fått drivstoff i perioder. Jeg merket aldri noe redusert effekt før hendelsen, men motoren er såpass stor at det merkes kanskje ikke så mye.

Det er vanligvis lite problemer med disse motorene, og Garstad som er et relativt stort verksted i denne regionen, hadde ikke sett tilsvarende tidligere.

Det er Lunde Båt Vest som er stevnet, og det er Lunde Båt jeg har gjort forlik med.

Motoren kostet ca. 163.000,- Så kommer frakt i tillegg. Så kommer montering. Plusser jeg på de innledende kostnader så som landsetting, demontering og feilsøk, deretter en form for utvidet gransking spesifisert av Volvo Penta, så passerte det hele 210.000,-

Garstad, Stavangers autoriserte Volvo Penta verksted, så galskapen i at jeg skulle få regningene på alt dette, og lot være å inndrive kostnadene for demontering og feilsøk. Innledningsvis var nok de også i den tro at dette var en sak de ordnet direkte mot Volvo Penta, slik sånne saker har vært gjort i en årrekke.

Veldig bra at det til slutt ordnet seg, i alle fall sånn nogenlunde. Bare så synd med alt det som følger med i en sånn sak. Skammelig av Lunde Båt som ikke innrømte sitt soleklare ansvar fra starten av.

Men jeg kommer ikke helt over at en 75 HK motor koster så mye.

Uansett: Du ønskes med dette en god sesong. Du kan trenge det nå :flag_bp:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...