Jump to content

Volvo Penta D2-75 på lager?


Akult

Recommended Posts

SF - Ja VP har gått seg totalt bort når det gjelder reklamasjoner. De sier nå at de kun dekker garantier. Reklamasjoner dekker de kun dersom det kan vises at det er produksjonsfeil. For eksempel sier de at de korroderte eksosbend som Major Andy måtte bytte ikke er produksjonsfeil - det er produktutvikling at de nå har bend som holder i mer enn 2 år. Dersom kunden vil ha reparert raskt må kunden legge ut. Forhandlere har sluttet å gjøre dette fordi VP ikke lenger aksepterer forhandlernes mening om hva som er reklamasjon eller ikke. Det er VP i Sverige som bestemmer hva som er en reklamasjon. Problemet da er at svenskene ikke har forståelse for norsk rettspraksis.

 

Dette har jeg hørt fra VP forhandlere i Norge og Sverige. Det har gått så langt at selgere av VP motorer sier at de anser VP å være et skjellsord.

 

En svensk VP forhandler anbefalte meg på det sterkeste å ha motorskadeforsiking på motorene mine.

 

Jeg er av oppfatning at dette er en unik sjangse for Yanmar og Cummins å ta skikkelig grep i Norden. Problemet er vel at de ikke har organisasjon til det. Volvo Penta er på så ville veier at de nå er i ferd med helt å ødelegge sin unike posisjon i det nordiske markedet.

 

Jeg håper inderlig for VPs del at de forstår at de bare ødelegger for seg selv. Men jeg er ikke sikker på om den svenske arrogansen letter nok til at de forstår hva de holder på med. Jeg tror feks ikke at de har forstått hvilken effekt web forum som dette har på deres virksomhet. I dag vet alle kunder i prinsippet alt om hva som skjer. Når forum som baatplassen.no har 30.000 aktive medlemmer som alle er i "heavy user" segmentet av båt og dermed opinionsdannere i markedet må de endre hvordan de jobber.

 

Det blir nok mer jobb for advokater fremover. Det er mitt råd til Akult også - få inn en god advokat så raskt som mulig slik at du er sikker på at alt blir gjort riktig

 

Båtpressen tror jeg desverre ikke er noen løsning. VP trykket så hardt på de puslete norske båtbladene i D saken etter at de skrev i store bokstaver at det nok tar lang tid før de skriver kritisk om en av sine største annonsører igjen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri vært i en konfliktlignende situasjon som har gjort bruk av advokat nødvendig. Og jeg hadde håpet at jeg kunne fortsette slik gjennom siste halvdel av livet også. Denne saken syns jeg er rimelig grei, og trodde dette vile løse seg innen rimelig tid.

 

Men det ante meg raskt at så kanskje ikke var tilfelle denne gangen. Derfor har jeg allerede hatt en samtale med en ikke ukjent advokat for å unngå å gjøre ting jeg vil angre på.

 

Jeg håper enda på en løsning, selv om klokka etter min mening har passert "rimelig tid". Men hvis det ender med at jeg må knuse sparegrisen på mandag og legge ut for dette selv, så betyr ikke det at jeg anser meg ferdig med saken. Den totale prislappen for dette blir nok for meg et ganske stort beløp å ta som en uforutsett utgift.

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Capitaine, du tar ikke feil, i og for seg, men det var "satt på spissen" som var problemstillingen altså at det ene er like sannsynlig som det andre (inklusive "levetidsfeil"). I SÅ fall vil forbrukeren tape fordi han har tvilsrisikoen. Det er mange som tror at videospiller-dommen ga forbrukerkjøperen større rettigheter mht udefinerbare (levetids-) feil men det holder ikke for en dypere analyse, dessverre. Bevisbyrden snus nemlig ikke, selv om det kunne være ønskelig, spesielt for levetids-/holdbarhetsfeil.

 

Bitteliten, er ikke en del av problemet for VP at de har oppfattet at de har mye "makt" dvs. at de er i erkjennelse av at de er i en posisjon hvor de kan "tvinge" sin løsning gjennom? Men at de ikke forstår at denne makten bare er ment for bruk i unntakstilfeller... Mitt syn på dette er veldig enkelt, nemlig at de stenger kunden ute når kunden trenger VP på det mest desperate. Det er rein buksepissing for de stenger jo samtidig seg selv ute fra kundens lommebok for all fremtid.

 

Opplegget til VP er jo helt tullete, det var jo nylig også et tilfelle der injektorhavariet (full pakke) skjedde mens verkstedet SÅ PÅ, altså under testing av motoren etter reklamasjon -- det var ingen tvil om hva det var, for si det forsiktig -- men likevel måtte eieren true med alt som er for å få ting til å skje.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del kjenner bare at det koker når jeg leser denne tråden. At VP oppfører seg slik gjør at jeg i alle fall ikke tør kjøpe båt med sånn motor. Dette betyr vel også at de har så mye reklamasjoner at det blir for mye for dem. Dermed nekter de....

 

Men det er altså ikke VP i Sverige som skal bestemme hva som er reklamasjon i Norge. Båtforhandlere i Norge må forholde seg til forbrukerkjøpsloven. Hva VP i Sverige skal dekke må bli en diskusjon mellom den norske forhandleren og VP.

 

Når Lunde Båt sier de må vente på VP, så er dette bare tull. Jeg kan selvsagt forstå at de ønsker at det skal være sånn, for med alle de problemene D-motorene har slitt med så ville de vel nesten ikke klart seg. Det er bare det at en norsk forhandler skal forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov. De må da legge reklamasjoner inn i prisen, dersom det er slik at VP ikke vil dekke det.

 

Jeg leser ovenfor at det blir henvist til videospiller-dommen. Slik jeg husker det så ble det i denne slått fast at på varer som var ment å vare mer enn 5 år, så skulle det være 5 års reklamasjon. Selger (ikke produsent) måtte påvise at den var kjøpers feil at ting var gått i stykker. Altså hadde selger bevisbyrden.

 

Jeg tror at det er synd at videospiller-dommen er så lenge siden nå. Forhandlere, importører og andre selgere har bestandig forsøkt å unndra seg denne 5 års reklamasjonen. Vi kundene har aldri vært flinke nok til å påberope oss denne 5 års reklamasjonsretten. "Og sånn går dagan."

 

Men ja, vi må stå hardere på våre rettigheter som forbrukere. Men det vil også alltid være slik at vi i mange tilfeller "ikke gidder" eller "ikke orker". Derfor må vi først og fremst "straffe" de forhandlerne som ikke vil forholde seg til våre rettigheter ved å ikke handle der mer.

 

Dette bør vi jo også gjøre selv om det ikke er oss selv som som har blitt dårlig behandlet. Jeg vet at det kan være tungvint, men det er da det vil virke....

 

Jeg hadde selv trøbbel med et båt-verksted. En kamerat hadde brukt dette til service på sin båt i flere år fra den var ny. Han sluttet å bruke dem når jeg fortalte hva jeg hadde opplevd. Det ble han veldig fornøyd med. Den neste mekanikeren han brukte kunne nemlig fortelle han at de slettes ikke hadde bytta de delene de skulle på service. Disse delene var fra motoren var ny... (Dette var forøvrig et autorisert Yanmar-verksted.)

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med Worse - VP er på fullstendig ville veier. De tror tydeligvis at de kan presse kundene til å kjøpe produktene sine. Vel det kan man i en begernset tid inntill konkurransen kommer. Og den kan komme meget raskt når først båtbyggerne bytter. En bedrift lever av fornøyde kunder. Det har VP mistet av syne samt at de ikke forstår den kommunikasjonen som foregår på fora som dette.

 

Jeg vet at HR kastet ut VP på noen av sine modeller etter mange problemer (med D2 tror jeg det var). Det la VP merke til. Samme bør alle store båtbyggere gjøre - sleng ut VP og sett inn konkurrenter i stedet. Nå har Yanmar gode motorer med agregat og pods. Problemet er - har jeg blitt fortalt - 3 måneders leveringstid på deler i sesong og en organisasjon som er altfor svak - både i Norge og Sverige.

 

Jeg har hatt håp om at VP var i stand til å endre seg og faktisk snu D problemene de har hatt til noe positivt. Men nå har jeg mistet troen på VP. Det må en kraftig kursendring til, og det betyr at ledere må byttes ut. Fra toppen og nedover.

 

Hadde jeg hatt valget i dag mellom VP og Yanmar hadde jeg vært sterkt i tvil. Ville nok ha testet Yanmaren godt først og undersøkt markedsapparatet. Men hadde de tingene vært OK hadde jeg valgt Yanmar. Cummins tror jeg ikke på ennå - Marine Power er rigget for å selge småbåter. MAN og CAT kan kanskje være alternativ på større båter. Spørsmålet der er om de har volum nok til å ha kompetanse i organisasjonen på feilsøking. Blir slitsomt å måtte fly mekaniker fra England om det er noe feil.

Link to post
Share on other sites

Hei

Dette er en trist sak for trådstarter, og en dårlig sak for VP. Jeg har sendt link til tråden til VP og vil oppfordre dere andre til også å gjøre det. Det skader ikke å gjøre VP oppmerksom på at vi er mange forbrukere som ikke synes om slik kundebehandling.

 

Det var for meg også en trist lesning i ett innlegg lengre opp at VP har klart å "kvele" opplysninger om negative sider ved andre motorer fra VP. Dette bekrefter mitt inntrykk at norske båtblader kun formidler solsidene og er langt i fra et uavhengig medie.

 

Jeg takker for at vi har BP som et medie som kan frembringe uheldige sider ved leverandørene som ønsker å flå oss. Jeg håper du får ny motor kjapt, og uten kostnad.

Link to post
Share on other sites

Fikk nå svar fra VP:

 

Hej Knut xxx,

 

Tack för att informera oss om detta.

 

Om kunden vill göra ett klagomål, så kan han kontakta oss. Men då behöver vi följande information:

 

*Serienumret på hans motor. Detta nummer består av 10 siffror och kan hittas på en platta och i de flesta fall också på ett klistermärke på din Volvo Penta motor.

 

1. motorbeteckning 2. specifikationsnummer 3. serienummer

 

 

 

* Mot vilken Volvo Penta återförsäljare vill han göra ett klagomål?

 

* En (koncis och komprimerad) beskrivning av det som har hänt.

 

 

Med vänliga hälsningar

Volvo Penta

Kundservice

 

- svadasvar (=standardsvar?) - og her løper feriedagene til trådstarter. Synd for både han og VP.

Redigert av knut1955 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt utgangspunkt for denne tråden var faktisk kun å få vite om noen hadde en ny D2-75 tilgjengelig en eller annen plass. Siden prosessen går så trått, så ser jeg ikke noen grunn til å spare båtforlket for saksgangen her. Man kan bli frustrert av mindre.

 

Jeg får ikke svar på om jeg får ny motor av Lundbåt. De sier bare at jeg må vente litt, skal bare ta en telefon først, skal ha et møte osv, så skal de komme tilbake med info. Men jeg får ingen tilbakemelding. Og slik går dagene.

 

Jeg har heller ikke fått kjøpe den nye motoren som ligger klar for skiping hos Bavaria i Tyskland. Selv og jeg har gjort det klart at pengene skal bli overført innen 2 minutter. Hadde de sendt den når jeg ba om det, så hadde båten kunne vært ferieklar til helgen.

 

Dette havariet, hvilket jeg IKKE har skyld i, betyr altså i realiteten at jeg heller ikke får kjøpe deler til båten jeg har handlet hos dem - enda de er de enste som har motor på lager og kan hjelpe meg i nuet.

 

I dag kom også enda en diger faktura fra det autoriserte Volvo-verkstedet. Verkstedet som først fikk OK av Volvo på å starte feilsøk, og i ettertid så fikk beskjed om å sende regningene til meg.

 

Denne fakturaen inneholder splitting av motor til det minste fragment, og en masse detaljerte feilsøkingsoperasjoner som jeg aldri har bedt om, og som ikke har noen betydning for spørsmålet om reklamasjon.

 

Videre er to eksterne firma brukt for å kvalitetssikre det autoriserte verkstedets arbeid. Alt dette faktureres meg.

 

Ingen andre feil enn rivningsskade på sylinder og stempel nr. 3 er funnet. Det er ikke funnet noen bakenforliggende årsak. Det er lenge siden Volvo har fått rapport på de punktene jeg her nevner - men allikevel skjer ingen ting.

 

De sjekkpunktene som var nødvendig for å avgjøre at motoren må byttes, og at årsaksforholdet ikke kan lastes meg, ble utført den første dagen. Alt det som er gjort i ettertid, er en utvidet og tilsynelatende evigvarende gransking spesifisert av Volvo Penta. På min regning!

 

Det er til å grine av hele greiene ...

Link to post
Share on other sites

Triste greier midt i ferien, håper det ordner seg så ikke hele ferien går tapt. Hvis det er en trøst så virker det ikke som om Yanmar er noe bedre når det gjelder håndtering av reklamasjoner. Eksosbendet på min motor er sprukket og det drypper vann. Beskjeden jeg får er at jeg først må betale for det nye og så får jeg pengene tilbake om de da kommer til at det er en reklamasjon de vil dekke. Første bend jeg fikk passet for sikkerhetsskyld ikke og det tok 4-5 uker før de kunne oppdrive et som faktisk er likt det som står på... Reklamasjonen har jeg enda ikke fått svar på...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dette ser ut til å bli en komplisert sak, men jeg kan kommentere litt. Jeg jobber selv som leverandør i en helt annen bransje, men regelverket er det samme. Vi leverer utelukkende ting som "er ment å vare lenger enn 5 år."

 

For det første er det ingen automatikk i at det eksisterer noen garanti på noe som er kjøpt i Norge. Vi benytter aldri ordet garanti da dette i såfall er noe som koster ekstra. Vi har derimot reklamasjon, 3 år mot næringsdrivende og 5 år mot privatkunder. Slik dette i praksis blir håndtert er at bevisbyrden for om det er en reklamasjon er veldig ofte opp til en kunde mens ved en garanti er bevisbyrden på at det ikke er garanti hos leverandøren. Graden av service og fornøyde kunder synes jeg som oftest er hvordan denne delen blir håndtert.

 

Det er selvfølgelig helt uvesentlig om vi har benyttet underleverandører eller om det er vår egen produksjon. Vi har ingen produksjon i Norge, men i mange andre land. Kostnadene ved en reklamasjon må vi ta og så er det opp til oss om vi vil sende et krav til evt underleverandører. Våre kunder "driter" i hvor vi har fått utstyret fra så lenge det er vi som har levert det til de og vi som har sendt en faktura.

 

I tilsvarende tilfelle som dette hadde vi gjort vårt ytterste for at en kunde skulle fått en ny motor men samtidig gjort en avtale rundt det økonomiske. Dersom en kunde hadde sagt seg villig til å ta kostnadene selv hadde vi umiddelbart sendt en ny motor og betalt beløpet tilbake dersom det viste seg det var en reklamasjon. Dette betinger derimot en solid økonomi og et tillitsfullt forhold mellom kunde og leverandør. I tvilstilfeller har vi også gjort en avtale om 50/50 deling.

 

At Lunde har levert en båt som tilfeldigvis har en VP installert er etter min mening helt uinterressant da båten er kjøpt av Lunde båt med en del ting installert slik at det skal være Lunde som i såfall må ta saken med VP, ikke en kunde av Lunde.

Link to post
Share on other sites

OK - da skjer det endelig noe her.

 

Jeg har ikke spart noen i denne sammenheng, selv om de er på ferie og om det er kveldstid.

 

Jeg har nå nettopp, over telefon, fått bekreftet av sjefen i Lunde Båt Vest, at Lundebåt vil bestille motor til meg i morgen tidlig. På betingelse av at jeg har betalt inn beløpet som skal til. Det må jeg få verifisert, men vi snakker om 14.500 Euro + MVA + HK-avgift tror jeg. Inkl. landsetting, feilsøk og diverse, så er vi vel ikke lang under 200.000,- NOK.

 

For meg - et mektig beløp - som jeg ikke akter bare å snu ryggen til å forsøke å legge bak meg.

Link to post
Share on other sites

Flott at det "løser seg" - selvom det er på den sure måten

 

Merkelig at Lunde som er norges største selger av båter ikke står mer bak sine egne kunder synes jeg.

 

Har du motorskadeforsikring?

 

Blir vel en sak for SW dette her - håper jeg da. Her har vi vel caset vi har lett etter mot VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...