KaRsK Startet 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2010 Hei , en kjenning har en kad 32 som plutselig stoppet her en dag . Diesel filter skiftet Tanken er ren og dieselen er ok den manuelle "nikkepumpa" klarer ikke å dra inn nok diesel til å fylle filter så vi måtte "kinne" og åpne ett og ett diesel rør for å lufte. Etter dette så startet motoren , men fikk ikke mer enn 3100 rpm og stoppet når gassen kom ned til tomgang. ny lufterunde: motor starter , sviver ujevnt og stopper. en gang til: motor starter sviver fremdeles ujevnt men kommer seg. stoppet den selv og lot den stå i 2 minutt .. da ville den ikke starte igjen og vi måtte lufte igjen . Noen som har vært borti dette ? vireker som om dieselen renner ut av motoren igjen når den ikke sviver. kommer det luft inn i dieselsystemet ? Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 tror jeg ville prøvd å bytte matepumpen . jeg måtte bytte matepumpen ifjord ,da tidligere eier ikke hadde satt inn grovfilter, matepumpen var full av skit. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Etter å ha "åpnet" diesel tilførselsystemet bruker jeg følgende metode: -Tar av RETUR slangen og monterer en oljesuger med klar slange. -Suger diesel til det kommer ren diesel uten synlige luftbobbler. (vacuum er mye mer effektivt enn trykk) -demonterer oljesuger og monterer returslangen -så gjør jeg startforsøk, starter ikke motoren med en gang, gjentar jeg lufte-prosedyren.(ingen "skruing" er nødvendig) Hensikten med denne metoden er at dieselpumpa IKKE skal jobbe tørt, det genererer unødvendig slitasje. Sugeren jeg bruker kosta 79 kroner på Biltema, en dieselpumpe koster vel 15-35000kr.... Selv fyller jeg ALLTID filteret med rein diesel før jeg monterer det, det forenkler luftinga. Har du mistanke om at dieselsystemet ikke er tett ville jeg sjekket pakningen på filteret først, dernest slangeklemmer, bruk kvalitetsklemmer og ikke trekk for hardt til. Jeg bytter til klare slanger ved feilsøking, da er det lett å se luft bobbler Rådene er gitt i beste mening. Jeg har selv 2 båter med KAD44 og kjører dieselbil nr 21 men har aldrig byttet dieselpumpe... men mange filter Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 takker for svar :) får sjekke litt i morgen , var lurt triks med luftingen .. for å slippe skruing :) Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 matepumpen (fødepumpen)koster ca 1500,- orginalt volvo. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 pakningen til lufteskruen på forfilter var synderen , skiftet den og alt var i orden ... utrolig hvor lite som skal til... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.