Steffen Startet 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2010 Epoxy lukter jo ingen ting, men jeg vil anta det ikke er sunt å innhalere avgassene av den grunn..? Bruker dere gassmaske når dere arbeider med det? Skal til å legge duk og epoxy på et overbygg, så det blir jo litt mengder av det. Steffen. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 er ikke farlig:) Bare ikke få alt for mye på hendene og huden, da kan du utvikle allergi visstnok. Jeg har sølt epoxy lim osv på meg selv hudrevis av ganger og aldri merket noe, men det er lurt å bruke hansker og briller så slipper du få det i øynene. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 er ikke farlig:) Bare ikke få alt for mye på hendene og huden, da kan du utvikle allergi visstnok. Jeg har sølt epoxy lim osv på meg selv hudrevis av ganger og aldri merket noe, men det er lurt å bruke hansker og briller så slipper du få det i øynene. Er ikke farlig? Halloen mister, nå må det være mulig å tenke litt før man kommer med uvettige kommentarer! Hvor helseskaderlig et produkt er kan man lese ut fra databladet som leveres med eller kan fås på forespørsel fra selger/produsent. Epoxy er i all grunn skaderlig for helsen, å man bør bruke verneutstyr selv om ikke jensemann2 har fått sine "senskader" enda. Er selv sløv med sikkerhetsutstyr, men prøver nå å bli flinkere. En gassmaske av enkel å grei sort koster ca 200kr på biltema, å er en liten ekstra sikkerhet for den som ikke har noe annet. Bør brukes i friskluft eller med god luftsirkulasjon. Fant frem et generelt datablad for maritim epoxy herder PDF MARITIM EPOXY-H Quoter fra denne: 11. HELSEFAREOPPLYSNINGER GENERELT: Produktet er klassifisert som helseskadelig og bør derfor behandles med forsiktighet. INNÅNDING: Farlig ved innånding. Innånding av damper er helseskadelig. Symptomene er hodepine, kvalme, brekninger og beruselse. Gjentatt, ofte og langvarig eksponering over tid, kan utvikle varige løsemiddelskader på sentralnervesystem og indre organer. HUDKONTAKT Farlig ved hudkontakt. Irriterende. Avfetter huden, fare for sprekkdannelser og eksem. Inneholder xylen som kan tas opp gjennom huden og gi lingnende symptomer som ved innånding. ØYEKONTAKT: Kan irritere øynene. Drar frem akkurat denne "løsemiddelskader på sentralnervesystem og indre organer." Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 jadda jadda. Beskytt huden og kjøp gassmaske hvis det står på pakken da. Det står jo at man skal bruke vernebriller når man borer et hull med oppladbar drill og så:) Men seriøst: Jobber du utendørs er det vel ikke vits i gassmaske! Vernebriller derimot er viktig, og beskyttelse av huden. Sitér dette innlegget Link to post
Stephan Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 er ikke farlig:) Bare ikke få alt for mye på hendene og huden, Denne påstanden bryter med all tilgjengelig viten og kunnskap om epoxy. Når epoxy er ferdigherdet, regnes den som uskadelig, men ved blanding, påføring og utherding er komponentene skumle og kan uten videre klassifiseres som giftige og helsefarlige. Stephan Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Polyester da? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Polyester da? Bare ta de samme forholdsregler her også. Det er jo snakk om kjemiske reaksjoner når du blander og påfører både epoxy og polyester. God lufting og bruk av vanlig beskyttelse er vel egentlig svaret. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Epoksy er svært allergifremkallende. det bør absolutt benyttes åndedrettsbeskyttelse, hansker og breiller når man jobber med dette. Særlig ikke fullt gjennomherdet epoksystøv (herdetid mindre enne en uke)er skadelig. Flytende epoksy på huden er heller ikke spesiellt bra. Jeg registrerer at et tidligere innlegg nærmest blåser av å ta forsiktighetsregler, særlig til vedkommende bidragsyter vil jeg si at det er fint at han inntil nå ikke har opplevd ubehag/irritasjoner av epoksy, men særlig han bør starte å bruke verneutstyr, da gjentatte eksponeringer øker faren for å utvikle allergiske reaskjoner. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Når man er "ung og dum" driter man lett i slike ting, å utsettes man ikke for altformye så går det vell "greit" uten for mange skader. Problemet er at hvis man er "lenge ung", blir man permanent dum... Søk opp litt om senskader og lakkarbeidere så forstår dere nok mere. Håper ikke jeg, eller noen av dere for den del, må betale for dyrt for de gangene jeg/dere ikke har brukt værneutstyr Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 (redigert) Hvor farlig epoxy er for en enkelt person er faktisk nesten umulig å svare på. Til det er de indivelle varisjonene for store. Generelt er de epoxyene med lite løsemiddel,meir allergifremkallende enn de med lite løsemiddel. De med mye løsemiddel farligere for løsemiddelskader. Profesjonelt beskytter en seg med godkjente hansker(nitril) og åndedrettsvern. Gjerne også papirderesser. For en som jobber med det på hobbybasis, noen ganger i året,trenges nok ikke alle desse barierene, men om eg hadde hatt en alergi, eller hudsykdom, hadde eg gjort det eg kunne for å beskytte meg. Tips. Baby olje og sitrusservietter (event presse sitronsaft i en fille) er mye bedre enn tynner for å fjerne søl på huden. Litt vaselin eller fett på utsatt hud, før jobben) er heller ikkje å forakte. Redigert 16.Juli.2010 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Steffen Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Er bare så ubehagelig å ha alskens verneutstyr på i varmen, men ingen vits å utsette seg for mer enn nødvendig så det blir åndedrettsvern og hansker på. Takk for råd. Steffen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.