tofte2 Startet 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2010 Etter en del oppussing og vedlikehold i båten (Fjordwing 19HT) med B20 motor AQ130 er den sjøsatt og vi har hatt mange fine turer i år med fiske og vannsport. Båten er helt super til vårt bruk, riktignok har veien dit blitt både dyr og gått med mange timer til mekking. Dette er utført: Byttet alle kabler og nytt batteri. Reparert stoler og puter. Det var lekkasje i bensinslangen flere steder, byttet ut til ny solid type med nye slangeklemmer. Overhalt drevet og byttet alle belger og slanger, samt stoffet drevet. Ny tiltmotor til drevet. Har ennå ikke fått tak i endebryterboksen og styring så jeg kjøpte to releer på biltema og koblet styring selv. Min doble weber 45DCOE forgasser var tett, overhalte denne skiftet alle pakninger og nye blandingsskruer. Impeller og slanger til kjøling ble byttet. Ny starter. Nytt topplokk til fordeler og pluggledninger samt plugger (alt dette fra biltema) Demperplate som sitter på svinghjulet ble ødelagt og det ble et helv.... leven i motorrommet. Trodde at motoren var gått i 1000 knas bak der, måtte splitte motor og bytte til ny demperplateplate. Da det fossa ut kjølevann på undersiden av termostathuset ved første oppstart etter hendelsen med dempeplata så jeg litt svart på det, men etter en liten time var hullet gjenget opp og tettet med en passende bolt. Stoffet, polert og ny olje på motor og drev:-) Men.... det er jo alltid et men når det gjelder gamle klassikere:-) Motoren er ganske tungstartet både når den er varm og kald. Må kinne sikkert 5 til 10 ganger ved kald start og ved varm motor kanskje flere ganger. Lurer fælt på hva dette kan være, en teori ved varm motor kan jo være at bensinen fordamper i forgasser. Den teorien støtter jeg da det blir nokså varmt i motorrommet og også på selve forgasser. Men ved kald stert er det jo rikelig med bensin der. Hvordan går man frem for å evt fikse et fodampningsproblem i forgasser. Må jeg kjøre med vifta konstant på kanskje det holder når jeg tenker meg om. Etter overhaling har jeg kun grovjustert weberen etter det jeg tror høres best ut for motor (har ikke målt luftflowen og satt denne lik på begge, kun justert etter hva det høres ut som motoren trives best med) Tomgang er stillt inn på ca 900-950. Kan problemet mitt ha noe med fortenning å gjøre. Har lest innleggene om elektronisk tenning fra 123ignition og må si det frister å bytte til denne type. Har sjekket gnist på alle plugger så det er ikke dårlig kontakt. Skiltet som angir grader fortenning er ikke på motoren min. Har sett på bilder av andre motorer at det skal være under sjøvannspumpa ved reima til dynamoen. Der ser det ut som det har sitti noe i "gamle dager" som er knekt:-( antakerligvis så er dette skiltet jeg leiter etter. Dette er kun mine antakelser, men jeg er som dere sikkert skjønner ingen mekaniker, bare glad i å fikse ting selv og bruker mye sunn fornuft og prøv feile metoden. Hittil har det funka fint, men denne startproblematikken trenger jeg hjelp fra noen med mer erfaring enn meg selv. Noen som ønsker å hjelpe eller kommentere noe så setter jeg pris på det. Ha en fortreffelig båtsommer! tofte2 Sitér dette innlegget Link to post
Disease Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Hei Jeg har også en aq130. Merkene for tenningen skal sitte rett på hjulet som visst på bildet under. Hos meg er de skrapt rett inn på hjulet og er nesten usynlige. Sitér dette innlegget Link to post
tofte2 Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Ok, takk for tipset. Trodde merket var på selve blokka jeg... Da får jeg ta en nærmere titt og reingjøre litt. Er din motor tungstarta? Sitér dette innlegget Link to post
oepeter Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 De fleste gamle Volvo-motorer er litt tungstartet. Vår AQ130 er også noe tungstartet når den er kald. Nå vet jeg ikke hva slags choke det er på Weber'ene men på våre Solex er det manuell choke. Trikset da er å aktivere disse for så å gi gass men ikke så mye at choken deaktiveres igjen. En dusj med startgass er ypperlig for å få litt gang i begynnelsen. Har du sjekket at bensinpumpen er *OK og at motoren ikke suger falsk luft noen plass? Sitér dette innlegget Link to post
tofte2 Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Det er manuell choke på weber`n, har prøvd de fleste kombinasjoner choke/gass. Uansett så starter den etter noen forsøk. Bensinpumpa er OK, men dette med falsk luft har jeg ikke tenkt på, det skal jeg prøve å finne ut av neste gang jeg er i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Disease Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Min er veldig lettstartet når den er kald. Starter på første forsøk. Men den er utrolig seig når den er varm og tomgangen er heller ikke noe særlig når det er varm. Jeg skal bytte til elektronisk tenning i morgen. Så får se om det hjelper noe. Eneste tipset jeg kan komme med er å justere tenningen. Lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
tofte2 Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Ok. Har du noen triks med gass kontra choke eller Disease? Min AQ går fint på tomgang varm som kald når den først fyrer. Blir spennende å høre dine erfaringer med elektronisk tenning når du får montert det. Lykke til du også! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 (redigert) for den som noengang har åpnet ei instruksjonsbok til noe med forgassermotor i så står det at ved varm motor må en ofte ha godt med gass, gjerne full pinne mens en kjører starteren. På denne måten drar den ikkje inn masse bensin som den gjør ved null gass. Slik tørker man også opp en sur motor. Har denne prosedyren vært forsøkt? Redigert 16.Juli.2010 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tofte2 Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Bånn gass ved start av varm motor har jeg ikke prøvd. Stoppet ved ca halv gass før jeg ga opp dette og trodde ikke det hjalp å gi mer pådrag. Var sikkert redd for eksplosjon: Varmt motorrom + mye kinning + innenbords motor med tank rett ved siden av så liker jeg å være på den sikre siden. Men helt klart dette må prøves ut. Sitér dette innlegget Link to post
Disease Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 (redigert) Ved kaldstart følger jeg boka med først å gi full gass og deretter stoppe på ca 2/3 gass så vri om tenninga. Og da starter den med en gang. Jeg har heller ikke prøvd full gass med varm motor, men er klart dette må testes. Edit: Rører forresten aldri choken. Kan jo også nevne at jeg har Zenith Stromberg gassere og ikke Weber. Redigert 16.Juli.2010 av Disease (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tofte2 Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Takk for svar! Disease - Hvordan har det gått med installering av el. tenning? Lettere å få start ved varm motor? Sitér dette innlegget Link to post
Disease Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Da her jeg demontert fordeler og rengjort mellom vektene. Samtidig fant jeg ut at en av de tidligere eieren har erstattet en av fjørene som skal sitte ved vektene med en som var alt for stor. Så byttet denne også slik at begge vektene funker. Samtidig har jeg montert elektronisk tenning. Nå starter den både varm som kald uten noe problemer. Ligger stabilt på ca 950 rpm på tomgang og jeg kan bråslippe gassen fra 3000 til 950 uten problemer. Dette kan absolutt anbefales. Jeg bestilte min tenning fra vognskjulet.no (Type Hot-Spark 3BOS4U1) og betalte vel ca 900 inkl. frakt. Sitér dette innlegget Link to post
tofte2 Svart 19.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Takk for tips, hadde ikke hørt om vognskjulet før. Skal nok ikke se bort fra at det blir en sånn en på meg også. Genialt at man kun bytter innmat. Sitér dette innlegget Link to post
Disease Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 (redigert) Ja, det er genialt så lenge det ikke er slark og fordeler er helt i orden :) Redigert 19.Juli.2010 av Disease (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.