Mar10n Startet 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2010 Jeg har koblet et par VHF kabler på egenhånd og begynner å bli i tvil om dette er utført riktig. Har en til VHF i seilbåt mast og en separat til AIS Transponder på egen antenne bak på båten. Har tidligere lurt på om VHF signalene er bra og er nå i tvil om AIS (bl.a. pga manglende info på marinetraffic.com). Skal f.eks. "skjermingen" på VHF kabelen fjernes helt der kabelen skal inn i VHF plugg eller skal dette ligge på "helt inn" i pluggen? Har selv brettet dette tilbake slik at skjermingen kun har kontakt med ytterste del av VHF pluggen. Kjernen i pluggen har jeg sørget for har kontakt innerst i pluggen. Ang. AIS har jeg en AIT400. Programmet som følger med (ProAIS) rapporterer at sending av signaler er OK. Betyr dette at det er bekreftet sending fra f.eks. annen stasjon eller kan signalene være sendt så langt som til uttaket på selve AIS'en og stoppe der? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Høres ut for at du har koplet pluggen riktig. Senter leder i kabelen skal være tilkoplet pinnen i pluggen og skjermen til godset i pluggen. Har du loddet eller brukt press-tang ? Det er virkig at dette er skikkelig gjort. Men trøsten er at dersom du har gjort noe feil vil dette resultere i dårlig SWR (Standing Wave Ratio) Dette er en indikasjon på dårlig signaloverføring fra AIS til antenne. I class B transpondere skal dette monitoreres kontinuerlig. Du få feilmelding og AIS'en slutter å sende hvis SWR ikke er OK. Siden du får bekreftet at signalet er OK, betyr det derfor at det er sendt ut via antenna. Det er ingen mulighet for at slike signaler kan "snu i døra". Har du sjekket om du kan se båten din HER ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Mar10n Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Takk for det! DA har jeg nok koblet riktig men har ikke loddet eller brukt presstang inn i pluggen. Jeg får korrekt bekreftelse fra AIS software så da får jeg anta at det er ok. Kan kalle opp fartøy ved anledning og kontrollere om dem ser meg. Dessverre dukker ikke båten min opp på siden du foreslår heller. Har søkt på Oslo havn hvor jeg ligger fast og søkt på MMSI (257568890). Jeg mottar info om andre båter via AIS men det er kanskje kun via GPS? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.