SvartRøyk Startet 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2010 Jeg er en lykkelig eier av en gammel Eber luftvarmer og lurer på 2 ting som kanskje noen kan hjelpe med?: 1. Varmeren fungerer kun på full ytelse. På termostathuset er det ett viftesymbol hvor man skal kunne velge halv/full ytelse. Når jeg stiller den på halvt, slukker den, ryker uforbrent diesel og stopper til slutt av seg selv. Noen ide? Kan det bare være sot som gjør at den ikke brenner rent på halvt? 2. Liten forgrening på eksosrør Det kommer ett stålbend ut i fra varmer. Der er det loddet på en ø4mm rørstump som bare endte i det fri. Dette gjorde at det kom litt eksos ut her under oppstart, men det så greit ut ellers. Uansett turte ikke annet enn å tette dette siden det røyk litt vel mye under oppstart. Kan dette ha noe med ovennevnte problem å gjøre kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Om du har samme konstruksjon som andre Ebere med et gitter rundt glødepluggen kan du starte med å inspisere dette gitteret og bytte det om det er veldig sotete og tett. I underkant av gitteret er det et litet hull i "sylinderveggen". Bøy til en binders eller liten ståltråd og rens dette hullet. Det kokses ofte igjen. Glødepluggen kan du nok også bytte om den ser litt sliten ut Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Foruten det som "Bitteliten" foreslå, hører du om drivstoffpumpa "tikker og går" med ca halv frekvens av det den gjør når venderen står på "FULL"? Den derre rørstumpen på eksosutløpet skjønner jeg ikke helt hva kan være? Du kan jo også sjekke med dette firmaet: http://www.eberspaecher-bilvarme.no/servlet/PB/menu/1031983_l13/selskapet.html Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Og om ingen av de enkle tipsene våre funker så kan det være at pumpen må byttes - det kan du finne ut ved å sjekke om den gir rett mengde diesel. Det ligger rep manualer til alle Ebere på nettet. Jeg husker ikke adressen nå desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 2. Liten forgrening på eksosrør Det kommer ett stålbend ut i fra varmer. Der er det loddet på en ø4mm rørstump som bare endte i det fri. Dette gjorde at det kom litt eksos ut her under oppstart, men det så greit ut ellers. Uansett turte ikke annet enn å tette dette siden det røyk litt vel mye under oppstart. Kan dette ha noe med ovennevnte problem å gjøre kanskje? Om dette er på undersiden av bendet kan det jo være en drenering.. Dette kan jo da inneholde noe vann som virker som en vannlås, og dermed klarer ikke eberen å bli kvitt eksosen på lav hastighet??? Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
SvartRøyk Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Takker for innspill. Soting av gitteret hørtes ut som en grei årsak ja. Det er nok relatert til soting (eller lusefyring som feier'n kaller det) Jeg har brukt varmeren mye i det siste på full effekt fordi den kun har funket slik tidligere. Stakk ned i båten og tenkte å kjøre den på lampeolje en times tid, men ga den èn sjanse til fordi tanktoppen med pumpa var vrien å komme til. Den funket på 1/2 effekt!! = enda lykkeligere eber eier :-) Den startet til og med på termostat på 1/2 effekt, det har den aldri gjort tidligere.. Tydeligvis har siste uken "råkjør" vært bra for den. Kommer uansett til å dissikere varmer ila vinter og sjekke gitter og plugg + +. Synes fortsatt det er pussig at eksosen pulserer i takt med fødepumpen,kan ikke huske at D2 var sånn. (høres nesten ut som en gammel fiskebåt litt langt unna) Ellers så er nok som noen var inne på rørstumpen drenering fra gammelt av bare at denne er bøyd rett opp (uttaket er i bunn av bøyen). Tydeligvis ett problem, så at det dryppet noen dråper ut av eksosgjennomføringen. (Når jeg tenker etter så kan det forresten hende at kodensen som muligens har kvalt varmeren ble borte etter "råkjøret" også) Det vil vise seg ila ferien...noe jeg ikke håper. Nå tør jeg å ligge inntil andre båter igjen siden støynivået er redusert betraktelig på 1/2 guffe :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Ebere soter igjen om de blir lusebrukt. Jeg ble på det sterkeste anbefalt å la den gå på full effekt minst 5 minutter før jeg slår den av. Om ikke kokser/soter den igjen. Jeg har nå reserve glødeplugg og gitter ombord. Byttes på 5 minutter ettersom varmeren min sitter på en hengslet plate som gjør det enkelt å vippe den frem. Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Til info så har ikke Eber D3L varmegitter eller noe annet fancy som må skiftes ut. I flg Alvøen Elektro & Diesel som er forhandler av denne på vestlandet så er det svært få ting som kan gå galt med disse. Det som kjennetegnes denne modellen er at brennkammeret blir utslitt / utbrent etterhvert med tiden. Da er Eber`n klar for en tur på fyllinga. Ellers så må man jo skifte glødeplugg fra tid til annen. Releer er vel også en sak som må vurderes. Her kan du enten kjøpe i Norge eller som jeg gjorde: bestilte fra Tyskland og fikk levert på døren 4-5 dager senere med TNT. Link til Tyskland: Auto Bendig DE Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 11.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2010 Til info så ble denne dissikert rett etter ferien (jeg feiret for tidlig) Stemmer at det ikke er noe gitter foran pluggen. Selve brennkammeret var litt sotet og det "keramiske" belegget på nettingen som var på veggene i brennkammeret var nesten borte. Ellers byttet veker (2 smultringer) og alle pakninger. Kr 370 for allt utenom glødeplugg. Resultat: Fungerte på 1/2 effekt 1. og 2. gangen jeg prøvde. Nå går den bar på full guffe som vanlig. Den er nok klar for dynga etter hvert ja... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.