Jump to content

Behandling av teak?

tom-ba

Recommended Posts

Hva bruker jeg på teak innredningen i min nidelv 28, jeg har nå demontert og slipt den ned,den var lakket fra før.kan tenke meg det igjen, men hva bruker jeg? metter jeg med olje først? har skjønt at det er mange meninger om dette men tar gjerne imot en god "bruksanvisning" eller ti.

På interiør bruker jeg tre-stjerners gulvlakk fra Scanox, først blank, og til slutt et strøk silkematt (eller halvblank). Slitesterk, hurtigtørkende og relativt lett å jobbe med.

Første par strøkene tynner jeg med white sprit, ca. 15%

GeirKS

PS! En mer beskrivende tittel er kanskje "Interiørlakk" eller noe lignende...?

Har god erfaring med Jotuns Ravilakk innblandet 10% Mahognybeis.  4-6 strøk, ingen ojle først og lett sliping mellom hvert strøk.  Før siste strøk brukes gjerne ekstra fint vannslipepapir og ny blanding av lakk/beis (og ny pensel evt.)

Lykke til!

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson

Jeg har brukt Owatrol D1 til å olje med først, og så Ravilakk (1 strøk med 50% whitesprit) etter på. Ravilakk gir en gyllen, pen og slitesterk overflate.

Har prøvd både Ephifanes, Owatrol D2, og Ravilakk, men jeg bruker kun Ravilakk på interiør heretter. ( min erfaring da... :smiley:)

mvh

GipsyGirl

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...