Jump to content

Wellcraft 222 elite, sliter med å få båten opp i fart

syklitengutt

Recommended Posts

Hei trenger litt hjelp her jeg.

Har en wellcraft 222 elite med en mercruiser 350 motor 5,7 liter med alpha one drev.

Propellen har fått endel juling, men mangler mye på fart.

Motoren har vel 260 eller 270 hk skulle jeg tro.

Båten virker treg i gang og gir lite effekt på siste 600 rpm.

Ved 4500 rpm noe som er fullt gjør båten kun 32 knop.

Dette virker ikke riktig for meg.

Noen som har noen tips til hvilken propell jeg skal ha til denne og hva den da skal gjøre av hastighet med hvilket turtall.

Båten er i seg selv litt treg i plan, går veldig fint ved ca 4000 omdreininger.

Når jeg har 4000 omdreininger er støy fra motor veldig behagelig, men de siste 500 rpm øker motorlyd betraktelig, men det skjer svært lite.

Noen forslag/ideer?

Her er alt for lite opplysninger. Hva skal WOT være og hvilken propell har du idag da?? Om 4500 er det WOT skal være og du har en 15-17 pitch propell så høres det rett ut.

At denne motoren sku greidd et nummer elr to større propell er nå en annen sak men du får nesten komme med resten av fakta skal man kunne hjelpe deg

Får du ikkje mer enn 4500 rpm, eller stopper du den selv der?

Ka utveksling har du på drevet..?

Kjører selv 350 maskin (ford) på en 21 foter. Med 1.61:1 utveksling bruker eg 16"x23" propell (SP)

Et litt googling på båten din, så ser det ut som en båt som bør gjøre ihvertfall rundt 40 knop med denne motoren.

Gjorde sjøl 37 med rett utveksling og propell, men denne er gammal og ikkje bygget for fart tror eg.

Redigert av Fjord21dc (see edit history)

Dette er en ny båt for meg så har ikke så mye info.

Aner egentlig ikke hva WOT er, men jeg får den ikke opp i mer enn 4500 rpm ved å tilte drev til båt går best.

Da når jeg 31 - 32 knop.

Drevet som sitter på er ett alpha one drev så gjetter da på at utveksling er 1.50 eller helt nøyaktig 1.47 i nye betegnelser.

Skal ta en titt på propell som sitter på å se hva som står på den.

Hmmm. Tror toppfart skal være 42 knop etter hva jeg har lest.

Motor går meget pent på tungang, så tror ikke at det skal være noe tenningsproblem.

Men hvordan sjekker jeg dette? Har masse tid nå til uka på å pelle.

Skal sjekke alle plugger i morgen.

Hvis ingen skiller seg ut skal jeg få en til å hjelpe meg med å se etter gnist med tennplugg på ledning og holdes mot gods.

Redigert av syklitengutt (see edit history)

altså alt du beskriver høres igrunn heilt normalt ut. Bortsett fra at farta tilsynelatende er for liten. Sjekk hvilken propell du har så skal et lite regnestykke raskt avsløre om det er som det skal i det oppsettet du har. Du sier propellen har fått en del juling. Det kan bety så mangt.. Om den er skadet så kan det være årsaken om regnestykket viser seg å ha unormalt høy slipprosent.

Hva måler du farta med forresten?

Redigert av Plutonium (see edit history)

Tatt ut alle plugger å sjekket idag, skal bytte alle, men en plugg var våt (bakerst til høyre når du står forut i båt å ser akter over)

Vet ikke om denne ikke funker eller ei, men luktet tydelig bensin av den.

Så kjøper også en ny kabel for å kunne bytte rundt på denne.

Kommer tilbake med mer info senere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...