Jump to content

Ny Hansvik 16,5ft lekker som en sil.

Auskar

Recommended Posts

Har nettopp hentet en splitter ny Hansvik 16,5ft og slept den hjem, ett stykke på ca 3 - 4km.

Har ikke kjøpt motor til denne enda.

Da jeg kom hjem og skulle fortøye Hansvik,en ble jeg mildt sagt sjokkert.

den hadde ganske mye vann innabords.

Dette var sjøvann, da jeg smakte på vannet og det var salt.

Pumpet noe med fastmontert pumpe og ringte selger.

Kom en servicemann og stod på land en stund mens jeg lette etter eventuell nugle.

Fant ikke noen nugle, eller noe sted en nugle skulle monteres, så hvis det er nugle på båten så må det være under båten på siden av kjølen.

Alternativet er at båten lekker som en sil der skruene for kjølernet er, noe annet er nærmest utenkelig!

Var og kikket på båten i går hos selger da den kom, var noe oppreist glassfibervev inni skroget, finishen var ikke glatt og fin innvendig.

Dette må jeg kutte ned med skarp kniv så fiskegarn ikke hekter seg i dette.

Skal kontakte selger igjen på Kommende Mandag for å ta båten opp igjen.

Hvis det ikke er en god grunn for denne lekkasje, dvs. at selger ikke har montert nugle hvis det skal være det, så vil jeg si kvaliteten på Hansvik skuffer meg enormt mot hva det en gang var på 70-tallet.

Norske båtprodusenter kan vel neppe konkurrere på pris, skal de konkurrere, så må det være på kvalitet.

Her ser det ut som det har sviktet kraftig hos Hansvik i Rørvik.

Selv om eventuell nugle er glemt å montere av selger før båten sjøsattes, så var innvendig finish ikke topp.

Faktisk er den bedre på en 45 år gammel plastbåt som jeg selv lakkerte opp ca 1997.

Redigert av Auskar (see edit history)

[sitatslettet]

Har nettopp hentet en splitter ny Hansvik 16,5ft og slept den hjem, ett stykke på ca 3 - 4km.

Har ikke kjøpt motor til denne enda.

Da jeg kom hjem og skulle fortøye Hansvik,en ble jeg mildt sagt sjokkert.

den hadde ganske mye vann innabords.

Dette var sjøvann, da jeg smakte på vannet og det var salt.

Pumpet noe med fastmontert pumpe og ringte selger.

Kom en servicemann og stod på land en stund mens jeg lette etter eventuell nugle.

Fant ikke noen nugle, eller noe sted en nugle skulle monteres, så hvis det er nugle på båten så må det være under båten på siden av kjølen.

Alternativet er at båten lekker som en sil der skruene for kjølernet er, noe annet er nærmest utenkelig!

Var og kikket på båten i går hos selger da den kom, var noe oppreist glassfibervev inni skroget, finishen var ikke glatt og fin innvendig.

Skal kontakte selger igjen på Kommende Mandag for å ta båten opp igjen.

Hvis det ikke er en god grunn for denne lekkasje, dvs. at selger ikke har montert nugle hvis det skal være det, så vil jeg si kvaliteten på Hansvik skuffer meg enormt mot hva det en gang var på 70-tallet.

Norske båtprodusenter kan vel neppe konkurrere på pris, skal de konkurrere, så må det være på kvalitet.

Her ser det ut som det har sviktet kraftig hos Hansvik i Rørvik.

Selv om eventuell nugle er glemt å montere av selger før båten sjøsattes, så var innvendig finish ikke topp.

Faktisk er den bedre på en 45 år gammel plastbåt som jeg selv lakkerte opp ca 1997.

Dette var da veldig uflaks!! :confused:

Håper du får en helt ny båt med montert nugle!

Lykkw til!

Si gjerne hvordan det ender! :flag::wink: [/sitatslettet]

var noe oppreist glassfibervev inni skroget, finishen var ikke glatt og fin innvendig.

Dette må jeg kutte ned med skarp kniv så fiskegarn ikke hekter seg i dette. 1997.

Dette tyder på reparasjon  i etterkant, ikke normalt at innerliner er så røff at ting henger seg opp

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Dette er ikke kjøpers problem for det er en åpenbar mangel at en ny bå tar inn vann.

Det er bare å taue den de 3 - 4 kilometrene tilbake til selger å gi klar beskjed om at du forlanger hevet kjøp eller 100 % tett båt. Mail gjerne skriftlig til seler med kopi til Hansvikfabrikken.

Hvis ikke selger og fabrikk legger seg flate og behandler deg med den største ydmykhet og høflighet i denne saken er det noen som ikke forstår salg og langsiktig imagebygging.

Redigert av salt (see edit history)

hva er nugle?

og hva gjorde eller ikke gjorde denne servicemannen som dukket opp på brygga ???

Nugle eller ikke nugles is not the question.......en ny båt har saltavnn ombord........(og hvis det ikke var sjøsprøyt på overfarten) og det er fakta nok til å sende hele skraphaugen tilbake til selger.

Bunnpropp eller ikke....nåt servicemannen tydligvis ikke fant svar på gåten er det ingen grunn til å være dumsnill overfor selger selv om slike selgere ofte er bekjent av bekjent eller gift med tremenning. Båtselgere trenger man ikke behandle som hellige kyr....de er bare mellommenn som ved nybåtslag kan sparke problemet videre til fabrikken.

Mange klager på bruktbåter med ukjent historikk....men med en splitter ny båt bør man kunne starte med blanke ark og pottetett båt.

Hvis dette hypotetisk er en type selvlensende båt som kun er selvlensende ved brygga men hvor man må putte propp i når man kommer ombord.....er det merkelig om kjøper ikke er infomert om dette...

Nugle er som noen sier bunnpropp.

Har vært i kveld hos selger og sjekket en 14,5ft Hansvik som står der.

Denne 14,5ft hadde nugle/bunnpropp, og som jeg trodde av plast hvor selve bunnproppen hang løs utvendig etter en festering.

Syntes det var vel drøyt hvis båten skulle lekke så vann på en halv time bare grunnet skruer for festing av kjøljern.

Men dette gir meg ekstraarbeide, jeg må under båten og få festen denne bunnpropp hvis den finnes, er dårlig at selger ikke kontrollerer slikt før båten sjøsettes, selv om han stresset.

Dette burde være ren rutine av selger.

"Mekanikeren" som stod på brygga gjorde ikke en døyt, han og selger mente der burde følge med en bunnpropp i messing, denne skulle muligens være festet med noe tape sammens med tollene.

Fant ikke noe bunnpropp av messing inni båten.

Hvis der er bunnpropp av plast, så skal jeg bestille ett par ekstra for å ha i reserve.

Ser jo fordelen med bunnpropp, når båten står på land, eventuelt på henger, får tømt den for regnvann da.

Den ujevne finish noen steder inni båten må jeg gjøre noe med, og gå over med Topcoat.

Stakk ut glassfibervev ca 2 - 3 cm flere steder så jeg den korte tiden jeg var i båten.

Skarpe flikker av glassfibertråder som er skarpe og lett å rive i stykker fiskegarn i.

Ellers var båten grei, større enn hva jeg trodde mens den stod på land.

Har hatt en slik båt før, ca 1970 - 1977 - tilhørte egentlig min far.

Denne hadde vel samme skroget men gikk under betegnelse 16ft, hadde tofte av glassfiber, flytetank bak der det nå er tankrom, og den hadde ikke flytetanker i sidene.

Muligens den hadde en annen rekke/ripe også, mere robust rekke.

Er dette firma som jeg ikke tør å kjøpe outboard av.

Vi observerte det i praksis da vi assisterte en seilbåt med lekkasje i hylsa for en ukes tid siden (står om hendelsen i Status Svenskekysten tråden). Her øste 2 voksne på skift med bøtte. De tok unna en hel del. Men det er ikke noe å le av. De var oppriktig redde ombord og var glade for at vi lå klare til å plukke de opp om båten skulle gå ned. Nå kom heldigvis Kustbevakningen med beninspumpe etterhvert så da slapp de å øse mer

Båten var i ferd med å fylles med vann i natt ca 0.30 - 01.00

Måtte da hente en stor bøtte, ta båten til land og ause i nær 2 timer.

Fikk da bakenden av båten mot land, men ikke høyt nok til at jeg fikk kjølen helt klar av sjøen.

Ble da en liten dukkert på meg, og på venstre side av kjølen var der ett hull for bunnpropp.

Men bunnproppen var ikke å se.

Tok da proppen som er i flytetanken foran og prøvde, ser ikke ut som det er helt rett propp, men fikk den gjenget inn slik at det nå ser noenlunde tett ut.

Dette gjorde jeg mens jeg lå halveis under vann.

Skal ta kontakt med selger tidlig kommende Mandag og be om nye plugger til begge stedene.

Skal ha flere, slik at jeg har noen i reserve.

Er det noenlunde tett, så får det være slik til jeg tar båten opp til høsten tror jeg.

Enten fulgte ikke bunnpluggen med, eventuelt den er stjålet fra båten mens den sto på henger.

Uansett burde selger / mekaniker se dette, og ordnet dette før båten ble sjøsatt.

Jeg er imponert over kjøpers tålmodighet. Kjenner meg selv litt igjen her. Mer opptatt av å finne løsninger enn å klage til selger, som tydeligvis i dette tilkfelle må være temmelig tafatt. Jeg synes ellers at det er helt utrolig at selger kan sjøsette en båt uten å forsikre seg om at den er helt tett før den overtas av kjøper. Dersom lekkasjen skyldes en manglende bunnpropp burde en vel ha kunnet oppdage det straks ved innspeksjon fra innsiden?

Ønsker Auskar lykke til med båten! :cheers_wine:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hvis der er bunnpropp av plast, så skal jeg bestille ett par ekstra for å ha i reserve.

Ser jo fordelen med bunnpropp, når båten står på land, eventuelt på henger, får tømt den for regnvann da.

Har da hatt bunnpropp i plast på noen båter uten at det har vært noe problem. Ikke har de gått i stykker og ikke har jeg mistet de heller. Egentlig større sjanse for å miste de av metall siden de ikke henger fast når de er åpne, men kan lett forlegges når båten er i opplag. Selv legger jeg den i nattbordsskuffen hvor den overvintrer.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Båten var i ferd med å fylles med vann i natt ca 0.30 - 01.00

Måtte da hente en stor bøtte, ta båten til land og ause i nær 2 timer.

Fikk da bakenden av båten mot land, men ikke høyt nok til at jeg fikk kjølen helt klar av sjøen.

Ble da en liten dukkert på meg, og på venstre side av kjølen var der ett hull for bunnpropp.

Men bunnproppen var ikke å se.

Tok da proppen som er i flytetanken foran og prøvde, ser ikke ut som det er helt rett propp, men fikk den gjenget inn slik at det nå ser noenlunde tett ut.

Dette gjorde jeg mens jeg lå halveis under vann.

Dette er ikke ditt problem,la selger komme å hente båten hvis den ikke er levert i forskriftsmessig stand.Når det itillegg er åpenbare støpefeil på båten,må du forlange ny båt.Husk det er kjøpers marked!Ofte slipper selgere for billig unna,pga.kjøpere som deg, som vil ordne manglene selv.Forlang ny båt,eller anuler kjøpet! :discuss:

Den ujevne finish noen steder inni båten må jeg gjøre noe med, og gå over med Topcoat.

Stakk ut glassfibervev ca 2 - 3 cm flere steder så jeg den korte tiden jeg var i båten.

Skarpe flikker av glassfibertråder som er skarpe og lett å rive i stykker fiskegarn i.

Returner båten.....ved nybåtkjøp starter man ikke det glade båtliv ned båtpuss !!

Når det i tilegg er tull med denne pluggen er det ingen tvil....send den tilbake (dokumenter dårlig glassfiber med noen fotoer først.)

Mange er i tvil om hva de skal klage på bed brukbåtkjøp...men med en splitter ny båt skulle du alrede ha kunnet kose deg på fjorden i helgen....ikke starte all mulig ptoblemlsning, telefoner og båtpuss !!!

Ikke la deg kjøpe med noen tusenlaper i prisavslag.....forholdet til denne båten har fått en så skjev start at du bør starte med en annen ny båt og blanke ark.

Hvis selger vil utbedre mangelen må du stille strenge krav til tidfrist og utført arbeid. Uavhengig av selgers videre håndtering ville jeg kontaktet Hansvik på mandag og pratet med salgasjefen/daglig leder (ikke en tilfeldig servicefyr)

Skal innrømme at jeg tenkte tanken å la båten fylles helt med vann natt til Lørdag 17.07 og å la selger hente den full av sjøvann.

Men syntes det var for jævlig å la båten fylles helt med vann.

Derfor øste jeg med noen røykepauser innimellom, ikke hver dag man øser mange 100l sjøvann, har trebåt også og den er potte tett.

Har ikke vært i båten i dag, men det ser ut som den er noenlunde tett med proppen som skulle stå i flytetanken i baugen.

Har sendt email til Hansvik boats og sagt hva jeg synes om dette.

Man skulle tro båtselgere hadde en viss oppmerksomhet på klargjøring av solgte båter, særlig når de skulle sjøsettes.

"mekanikeren" som kom med båten har forsåvidt arbeidet hos dette salgsstedet siden begynnelse av 70-tallet.

Ellers er jeg enig i at dette burde vært ungått.

Har vært ett par fine varme kvelder nå med sol, disse kvelder skulle gjerne vært benyttet til båtturer istede for å irritere seg over feil og mangler på ett nytt båtkjøp.

Ikke hørt ett ord fra produsenten Hansvik boats enda på min email.

Fikk et par bunnpropper i plast av forhandler.

Forhandler ringte produsent, og de viste ikke helt om riktig bunnpropp skulle være av plast eller messing.

Men skulle få en bunnpropp av messing også tilsendt fra , hvis det ikke blir glemt av produsent.

Ikke hørt ett ord fra produsenten Hansvik boats enda på min email.

Fikk et par bunnpropper i plast av forhandler.

Må si du er heldig som får bunnpropp på kjøpet.Hurra! Skjønner ikke at du gidder,omgjør hele handelen!

:headbang:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...