Jump to content

Tåler oljeblandet bensin å ligge ut om vinteren?


bjornas

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt en Maxi 77 som det fulgte en nyservet Mercury 9,9 med på. Det fulgte også med en (full) bensintank med ferdigblandet bensin.

 

Selgeren opplyste at båten hadde ligget ute i vinter (boblehavn) og han mente derfor at bensinen ikke var noe "tess". Selv syntes jeg det hørtes litt rart ut. Har aldri hørt at bensin, evt. oljeblandet, ikke tåler kulde - selv om det er så kaldt som det var i vinter her i Oslo. (Noe annet er det med diesel.)

 

Motoren startet greit de første dragene. I dag, noen dager etter overtakelse, får jeg imidlertid overhodet ikke start på den. Siden den var nyservet, har jeg droppet den vanlige sjekklisten for feilsøking og retter mistanken mot bensinen. Er det noe med at oljen "synker til bunns" og tjukner til bensinen? (Dette er bare spekulasjon, altså!)

 

Svært takknemlig for synspunkter på dette!

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post

Bensin regnes som "ferskvare", og da spesielt egenblandet 2-takts bensin, bruk den på gressklipper eller snøfreser, eventuelt hel den på tanken på bilen ( hvis bensin :smiley: ).

 

Fyll ny fersk bensin på tanken og bland inn 2% TCW-3 godkjent 2-taks olje ...

 

Og ja mange bruker gammel bensin uten problemer.... men hvorfor ta sjansen for 12 > 20 L spart ?

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Heller ikke jeg har noen gang hatt problem med påhengere pga overvintret bensin på tanken på motoren. Jeg har imidlertid alltid passet på å stenge beninkranen, kjøre forgasseren tom for bensin og drenere ut bensinen fra flottørkamrene før vinterlagringen. Da unngår man at det ligger to-taktsolje i dysene og "levrer seg" og tetter dysene. I og med at motoren har startet og gått OK etter vinteropplaget, så har jeg ikke noe tro på at dette er årsaken.

 

Jeg ville først sjekket følgende:

- Kan rusk fra flottørkammeret ha kommet inn i flottørdysa, noe som kan gjøre at dysenåla går så tregt at den ikke faller ned og åpner når den skal. Dermed får ikke motoren drivstoff.

- Dødmannsknappen er kommet ut av stilling, slik at du ikke får gnist på tennpluggen (men det har du vel sjekket..)

- Prøve å bytte tennplugg og sjekke at det er gnist på den

Link to post

Bensin regnes som "ferskvare", og da spesielt egenblandet 2-takts bensin, bruk den på gressklipper eller snøfreser, eventuelt hel den på tanken på bilen ( hvis bensin :smiley: ).

 

Fyll ny fersk bensin på tanken og bland inn 2% TCW-3 godkjent 2-taks olje ...

 

Og ja mange bruker gammel bensin uten problemer.... men hvorfor ta sjansen for 12 > 20 L spart ?

 

 

Arne Kjetil

 

Ha bensin med 2taktsolje på en firtakter, på bilen? er du gaaaaal mann?

Må være måte på å spare penger, men den kan bli dyr....

 

Ellers så faller oktantallet over tid, noe som er grunnen til at bensin er ferskvare. Det er også flere typer olje som vist nok mister en del av smøreegenskapene når de har vært blandet med bensin over lengre tid. Dette er ting som flere har fortalt meg, å regner med det ikke er så lurt å teste ut for å spare noen kroner.

 

Blander heller denne bensinen inn sakte med ny bensin og riktig oljemengde....

Link to post

Blyfri bensin begynner å tape seg etter 2-3 måneder, men den pleier å kunne brukes etter en overvintring likevel. Oljeblandet er det litt verre med, oljen har lett for å klumpe seg ved lave temperaturer. Det kan avhjelpes litt med å tilsette litt ekstra olje, men faren er at olje som har klumpet seg eventuelt kan tette dyser m.m. Om det bare er snakk om 10-15 liter hadde jeg ikke lurt en gang: Ut med det gamle og på med nytt! Deretter tømme flottørhuset på forgasseren for å få vekk eventuelle oljerester samt kaliumpulver fra den gamle bensinen. Jeg kjøpte nettopp en scooter som hadde stått et par år uten bruk, der ble denne prosedyren foretatt og motoren gikk mye finere etterpå. Mye avleiringer i flottørhuset, og den gamle bensinen hadde en heller tvilsom farge...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

OK, da har jeg bestemt meg: På "dynga" med alt (se dog nedenfor). Noe av bensinen var fra i fjor. Men noe av bensinen som fulgte med båten var vesentlig eldre; vi snakker muligens om 2000-årgang. Spesielt når det viste seg at motoren dro igang tvert med fersk bensin, var saken klar...

 

Da har jeg rundt 20 l bensin jeg må kvitte meg med. Hvordan gjør jeg det? Er det noe som heter returordning for bensin? Det mente i hvert fall de de pølsepushende tenåringene jeg snakket med i kveld at de aldri hadde hørt om. Stemmer det?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...