bjornas Startet 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2010 Har akkurat kjøpt en Maxi 77 som det fulgte en nyservet Mercury 9,9 med på. Det fulgte også med en (full) bensintank med ferdigblandet bensin. Selgeren opplyste at båten hadde ligget ute i vinter (boblehavn) og han mente derfor at bensinen ikke var noe "tess". Selv syntes jeg det hørtes litt rart ut. Har aldri hørt at bensin, evt. oljeblandet, ikke tåler kulde - selv om det er så kaldt som det var i vinter her i Oslo. (Noe annet er det med diesel.) Motoren startet greit de første dragene. I dag, noen dager etter overtakelse, får jeg imidlertid overhodet ikke start på den. Siden den var nyservet, har jeg droppet den vanlige sjekklisten for feilsøking og retter mistanken mot bensinen. Er det noe med at oljen "synker til bunns" og tjukner til bensinen? (Dette er bare spekulasjon, altså!) Svært takknemlig for synspunkter på dette! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Lars K Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Har aldri hatt problemer med bensinen over vinteren,men da har den ligget i kjelleren i tett tank. Bensin skal vel egentlig aldri brukes hvis den har ligget lenge,så den ville jeg tappet av. Ville også tømt filterglasset på motoren og kanskje brent ren pluggene. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Bensin regnes som "ferskvare", og da spesielt egenblandet 2-takts bensin, bruk den på gressklipper eller snøfreser, eventuelt hel den på tanken på bilen ( hvis bensin ). Fyll ny fersk bensin på tanken og bland inn 2% TCW-3 godkjent 2-taks olje ... Og ja mange bruker gammel bensin uten problemer.... men hvorfor ta sjansen for 12 > 20 L spart ? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Mouche Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Jeg begynner alltid med fersk bensin på 2-takteren og så tilsetter jeg forsiktig av den gamle bensinen etterhvert, også den som er blandet med olje. Er ikke klar over at jeg har fått noe problem som resultat av dette noen gang gjennom mange år. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Arvid_A Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Heller ikke jeg har noen gang hatt problem med påhengere pga overvintret bensin på tanken på motoren. Jeg har imidlertid alltid passet på å stenge beninkranen, kjøre forgasseren tom for bensin og drenere ut bensinen fra flottørkamrene før vinterlagringen. Da unngår man at det ligger to-taktsolje i dysene og "levrer seg" og tetter dysene. I og med at motoren har startet og gått OK etter vinteropplaget, så har jeg ikke noe tro på at dette er årsaken. Jeg ville først sjekket følgende: - Kan rusk fra flottørkammeret ha kommet inn i flottørdysa, noe som kan gjøre at dysenåla går så tregt at den ikke faller ned og åpner når den skal. Dermed får ikke motoren drivstoff. - Dødmannsknappen er kommet ut av stilling, slik at du ikke får gnist på tennpluggen (men det har du vel sjekket..) - Prøve å bytte tennplugg og sjekke at det er gnist på den Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 (redigert) hikke. Redigert 16.Juli.2010 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
FjordHT Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Bensin regnes som "ferskvare", og da spesielt egenblandet 2-takts bensin, bruk den på gressklipper eller snøfreser, eventuelt hel den på tanken på bilen ( hvis bensin ). Fyll ny fersk bensin på tanken og bland inn 2% TCW-3 godkjent 2-taks olje ... Og ja mange bruker gammel bensin uten problemer.... men hvorfor ta sjansen for 12 > 20 L spart ? Arne Kjetil Ha bensin med 2taktsolje på en firtakter, på bilen? er du gaaaaal mann? Må være måte på å spare penger, men den kan bli dyr.... Ellers så faller oktantallet over tid, noe som er grunnen til at bensin er ferskvare. Det er også flere typer olje som vist nok mister en del av smøreegenskapene når de har vært blandet med bensin over lengre tid. Dette er ting som flere har fortalt meg, å regner med det ikke er så lurt å teste ut for å spare noen kroner. Blander heller denne bensinen inn sakte med ny bensin og riktig oljemengde.... Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Tusen takk for hjelpen, karer! Da skal jeg sjekke med "frisk" bensin i dag! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Rikosjett Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 På min gamle Yamha v4 går alt ned på høykant! Den så og si sluker all bensin rått Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Har aldri merket noe spesielt med gammel bensin som har overvintret, enten det gjelder på fast tank i båten, løse tanker eller kanner, gressklipepre, kanteklippere, motorsager, motorsykler, osv, osv. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Hansi: Mulig det er en forskjell mellom 2T og 4T pga oljeblandingen? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
index Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Blyfri bensin begynner å tape seg etter 2-3 måneder, men den pleier å kunne brukes etter en overvintring likevel. Oljeblandet er det litt verre med, oljen har lett for å klumpe seg ved lave temperaturer. Det kan avhjelpes litt med å tilsette litt ekstra olje, men faren er at olje som har klumpet seg eventuelt kan tette dyser m.m. Om det bare er snakk om 10-15 liter hadde jeg ikke lurt en gang: Ut med det gamle og på med nytt! Deretter tømme flottørhuset på forgasseren for å få vekk eventuelle oljerester samt kaliumpulver fra den gamle bensinen. Jeg kjøpte nettopp en scooter som hadde stått et par år uten bruk, der ble denne prosedyren foretatt og motoren gikk mye finere etterpå. Mye avleiringer i flottørhuset, og den gamle bensinen hadde en heller tvilsom farge... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bjornas Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 OK, da har jeg bestemt meg: På "dynga" med alt (se dog nedenfor). Noe av bensinen var fra i fjor. Men noe av bensinen som fulgte med båten var vesentlig eldre; vi snakker muligens om 2000-årgang. Spesielt når det viste seg at motoren dro igang tvert med fersk bensin, var saken klar... Da har jeg rundt 20 l bensin jeg må kvitte meg med. Hvordan gjør jeg det? Er det noe som heter returordning for bensin? Det mente i hvert fall de de pølsepushende tenåringene jeg snakket med i kveld at de aldri hadde hørt om. Stemmer det? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
jensemann2 Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 finn deg et egnet sted å helle det ut og tenne på. Bør være ganske øde og helst når det er lyst kanskje. Eller spar det til Sankt Hans aften neste år:) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Ikke bruk bensin på bålet, det kan fort bli det siste du gjør! Lever den heller på bossplassen, de er pliktige til å ta mot alle sorter boss fra private... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bjornas Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Låter lite miljøvennlig... Noen miljøvennlige forslag? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Lars K Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Fylle det på spylevæskekanner og levere på miljøstasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 De fleste båthavner har spillbensin/spillolje depo'er. Eventuelt kan du levere på brannstasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.