Jump to content

Forhold på Boknafjorden og Slettå


bjorngb

Recommended Posts

ligger i koppervik. Gikk Boknafjorden i går. Då va det ganske ruskete, rundt 3 meter sjø og 12-15 m/s.. hadde 9,8 knop i surfene for bare storen.. I dag har det blåst en del mer utenfor her.

Stikker over sletta i morgen.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Har ikke vært utpå, men ser boknafjorden fra vinduet på kontoret nå. Hadde definetivt ikke gjort et forsøk heller da det er meget friskt utpå :nonod:

 

Starter ferien nå (så snart jeg kan se fargen på kontorpulten) og skal etter planen gå til sørlandet på søndag. Men meldingene ser jo ikke veldig lovende ut :headbang:

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter tre dager i Haugesund valgte vi i g å sette kursen videre sørover. Gikk inn Røyksundet, ut ved Bokn. Derfra nord av Finnøy og sør av Ombo til Hjelmeland. Mange møtende båter til vi kom ut på fjorden. Der var det kvapsete bølger som vi estimerte til rundt 2m, altså ikke noe problem. Kraftig regn!

 

Det var fullt i gjestehavnen ved hotellet på Hjelmeland (riktignok plass i bøyer utenfor moloen, men det fristet ikke spesielt.

 

Gikk over fjorden til Ølesundet. Der har de fått molo utenfor kaien, men fortsatt merker vi passerende båter svært godt. Særlig de som legger seg helt ved land i halvplanerfart...

 

Vi er tre båter i følge, en Bavaria 29, en Hanse av samme størrelsesorden, og vi. De to virker til en viss grad som bølgebrytere for oss.

 

Vår konklusjon er at det ikke var noen spesiell utfordring å krysse Boknafjorden slik vi gjorde det, men vi er forsåvidt glade vi ikke skal legge ut over Jæren.

 

Og selv for en bergenser er dette så avgjort i overkant av regn.....

Laholm

Link to post
Share on other sites

Oppfølging til innlegg 8 over. For 25 min siden kom to cabincruisere i øvre størrelsesskikt (dvs. større enn vår båt....) i god halvplaner-fart langs kaien. Uten flytebrygge/ bølgedemper hadde det blitt katastrofalt. Nå medførte det "bare" at semiløst inventar løsnet og falt, betydelig ubehag, og uttalelser om antatt hjernekapasitet hos førerne. Innimellom rakk jeg å se opp nok til å registrere at den første båten har navn som et medlem i herværende forum, og at Båtplassvimpelen hang på båtens høyeste punkt. Et raskt medlemssøk viser at et medlem har den aktuelle båttypen.

 

Jeg har truffet aktuelle medlem på julebord, og der er vedkommende meget hyggelig. Det er helt klart at man ikke gikk inn for å sørge for ubehag, men effekten var slående (bokstavlig talt).

 

Diskusjonen blant mannskapet i båtene som ligger her går på om de to førerne har IQ på størrelse med båtenes lengde målt i fot. Jeg vet at i alle fall for den ene, så ligger nok IQ numerisk høyere. Men det kan være grunnlag for oss alle nok en gang å tenke på effekten av måten vi kjører båt på.

 

(Aktuelle medlem er gitt en semi-vennlig påminning via IM)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Etter en noe urolig natt i Ølesund gikk vi til Helgøysund. Der fikk vi plass på en av de nye bryggene. Tilgang til strøm (som vi ikke benyttet oss av), og fotballkamp på videokanon (Viking mot ett eller annet lag, høy jubelfaktor fra de innfødte). Etter en svært urolig natt krysset vi igjen Boknafjorden og gikk inn ved Kårstø. Problemfri kryssing, men er vel egentlig ikke meningsberettiget ettersom dette er langt inne i fjorden. Fortsatte med å krysse Sletta, som viste seg fra en velvillig side. Pga familiebegivenheter har vi måttet ta en pause i båtferien.

 

Konklusjonen så langt er at været stort sett ikke har vært på vår side, men både Sletta og Boknafjorden har vist seg fra en akseptabel side.

 

Et av målene med turen var å komme oss inn i Økstrafjorden for å posisjonere oss for neste års Ryfylketreff. Det gikk ikke, men vi ser at med noenlunde samarbeidsvillige værguder vil et treff ikke være utenfor realistisk rekkevidde.

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Når det snur fra flo til fjære sjø, renner sjøen ut fra Hardangerfjorden ut Bømlafjorden og sørover Sletta. Der møter den strømmen i Karmsundet som renner motsatt vei, idet deler av Boknafjorden tømmer seg denne veien. Da kan man få ganske uregjerlige strømmer på Sletta, særlig ved det grunne partiet utenfor Kvalen fyr. Har du i tillegg vestlig vind som roter til sjøen over grunnene utenfor selve skipsleia så kan det bli riktig så trivelig på turen over....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Så var det på tide med en liten tur nordover... Vi tenkte oss over Sletta på onsdag. Jeg ser på spesialvarselet at det er meldt signifikant bølgehøyde i overkant av 1 m, men rett fra vest. Vi har vært over Sletta noen ganger, men aldri med denne bølgeretningen. Noen som har erfaring med slike forhold for en 30-foter?

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale sjøsyketabletter! Rett vest er vel verste vindretning på Sletta, bølgene slår over det grunne partiet utenfor skipsleia og lager en forferdelig rotete sjø når den treffer strømmen som går nord/sør. Ingen direkte kosetur, med andre ord...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nåværende værvarsel for Sletta på onsdag ser OK ut for 30' båt etter min mening. Da tar jeg utgangspunkt i at sjøtilstand jo legger seg ut over dagen, at det er lite vind slik at en slipper "kvapsesjø" på toppen av gammel tungsjø, samt at jeg har passert adskillige ganger på drøyere meldinger enn dette. Synes alltid det er rotete sjø på Sletta, og foretrekker egentlig gammel tungsjø med eller fra sida, heller enn i mot. Bømlafjorden er også lang (mye lengre enn selve Sletta), og med vestavind har en været med seg innover denne.

Link to post
Share on other sites

Oppfølging til innlegg 8 over. For 25 min siden kom to cabincruisere i øvre størrelsesskikt (dvs. større enn vår båt....) i god halvplaner-fart langs kaien. Uten flytebrygge/ bølgedemper hadde det blitt katastrofalt. Nå medførte det "bare" at semiløst inventar løsnet og falt, betydelig ubehag, og uttalelser om antatt hjernekapasitet hos førerne. Innimellom rakk jeg å se opp nok til å registrere at den første båten har navn som et medlem i herværende forum, og at Båtplassvimpelen hang på båtens høyeste punkt. Et raskt medlemssøk viser at et medlem har den aktuelle båttypen.

 

Jeg har truffet aktuelle medlem på julebord, og der er vedkommende meget hyggelig. Det er helt klart at man ikke gikk inn for å sørge for ubehag, men effekten var slående (bokstavlig talt).

 

Diskusjonen blant mannskapet i båtene som ligger her går på om de to førerne har IQ på størrelse med båtenes lengde målt i fot. Jeg vet at i alle fall for den ene, så ligger nok IQ numerisk høyere. Men det kan være grunnlag for oss alle nok en gang å tenke på effekten av måten vi kjører båt på.

 

(Aktuelle medlem er gitt en semi-vennlig påminning via IM)

 

:thumbsup: Bra! Alle båtfolk, kloke som dumme, har godt av litt tilbakemelding :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...