Guest Kaptein Fredrik Startet 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2010 Som tittelen sier.... Jeg tok førerprøven, men hvorfor må jeg vente ett år og to dager til jeg kan kjøre større båter, og få lappen? Hvorfor kan jeg ta prøven når jeg er 14 når jeg ikke får lappen før jeg er 16? Mvh Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Helge66 Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 (redigert) Det har nok med aldersgrensen på 16 år for å føre båt som enten har stor motor eller går fort (du må være gammel nok i tillegg til å ha båtførerbeviset). Skjønner at du egentlig hadde lyst til å få båtførerbeviset nå, men det er positivt at du har tatt kurs og bestått eksamen, du har jo lært noe du kan ha nytte av selv om du ikke har lov til å føre stor båt enda (litt usikker på regelverket hvis du har med en voksen, selv uten å ha beviset, du kan undersøke om du har lov å føre større båt hvis det er med en som har ansvaret og vedkomne enten er gammel nok til ikke å trenge båtførerbervis eller har dette). PS. Du får ta det litt pent med båten din nå også, antar du klarer godt over 10knop som jo er grensen for hva du egentlig har lov å bruke før du er 16. DS. Redigert 17.Juli.2010 av Helge66 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GøyPåHavet Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Han klarer 22-24 knopp cirka. Alene Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Fordi barn og unge stadig blir undervurdert pga av noen få som ødelegger... Sånn er livet... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
ÅtteGlass Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Jeg tok førerprøven, men hvorfor må jeg vente ett år og to dager til jeg kan kjøre større båter, og få lappen? Han klarer 22-24 knopp cirka. Alene Så du risikerer altså med åpne øyne å få forlenget tiden før lappen kommer i Posten med et par år ekstra? For det er resultatet hvis du blir stoppet i en kontroll..... Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Superkul Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Fordi barn og unge stadig blir undervurdert pga av noen få som ødelegger... Sånn er livet... er det ikke greit med en nedre aldersgrense som det er på moped - bil osv?? hvorfor skal en 14 åring få kjøre en 49,5 foter og ikke moped??? personlig ville jeg ikke satt pris på 14 åringer sjenerelt kjørte rundt i skjærgården i store båter eller på veien med trailere og store motorsykkler Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
suzumer 290 Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 eg er 14 år eg og... eg er så heldig att eg kant ta båtlappen i forbindelse med komfirmasjon..... men det er jo litt skipt att en ikke får lappen før en er 16. greit nokke det att eg ikke er "stor" nokk til å kjøre større båt men det hadde vert greit om du fikk den halvt år- 1 år før da sinden lappen er tatt. det er jo rett d att det er mange som ødlegger for eksempel med å råsjøre innasjers... sånn er livet.. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 ikke får lappen før jeg er 16? Mvh Fredrik Pga. det er satt en aldersgrense på 16 år.Slik er det i de fleste tilfeller,det må finnes regler. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Skjønner godt poenget. En kunne kanskje differensiert båtfører sertifikatet slik som det er blitt med mc. Eksempelvis med en nedre aldersgrense på 14 år. Sitér dette innlegget Link to post
sveini 95 Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 er det ikke greit med en nedre aldersgrense som det er på moped - bil osv?? hvorfor skal en 14 åring få kjøre en 49,5 foter og ikke moped??? personlig ville jeg ikke satt pris på 14 åringer sjenerelt kjørte rundt i skjærgården i store båter eller på veien med trailere og store motorsykkler du kan ikke samenlingne såt regelverke har begynt i feil ende det er ikke di unge som gjør skade påå sjøen det er fra 30 og oppover en 14,15åring har ikke 3 milioner som ligger og brender i banken som han/hun kan bruke på en 49 fots prinses med 250 hk og oppover di som slipper båtførerprøven har rå til det. en ungdom har kansje rå til en båt med 60 hk Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
sveini 95 Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Nei ungdommer har råd til Rana Plast eller liknende båter de gjør ingen skade på sjøen de har vel max en meters bølger bak seg mens en prinses eller lingnene båter har en meter bak seg pga. di som kjører vil ikke bruke mye penger på drivstoff og kjører i halvplan noe som lager enda støre bølger... Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 det er vel ikke så mange 14 åringer som har ødlagt for andre vil jeg tro men 14 år er og blir en lav alder og jeg vil helst være på sjøen uten at fks en fjortiss kommer rennende med pappas 49,5 fot dere kan kjøre inntil 8 meter og 10 knop og det er håreisende bra nok spør du meg Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 ... og jeg vil helst være på sjøen uten at fks en fjortiss kommer rennende med pappas 49,5 fot Og det har du opplevd, eller hørt om noen som har opplevd? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SuperGnisten Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 men siden en får lov å ta kurset, kan en jo få sertifikatet vel? har fremdeles ikke lov å kjøre noe større båt før en er 16. En 14 åring som har tatt båtførerbeviset kan mer en en som ikke har tatt det, ergo større sannsynlighet for at denne oppfører seg? Om en får utsted sertifikatet eller ikke spiller jo ingen som helst rolle.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
sveini 95 Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 båtførerprøven er jo ikke et sertvikat det er jo bare et bevis på at du kan teoridelen på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Sånn at ved kontroller så må politiet i tillegg til at 14-åringen legger frem båtførersertifikatet også be om gyldig legitimasjon som dokumenterer alder - at han er minst 16 år? Forøvrig litt artig at trådstarter ønsker å få utstedt sertifikatet etter å ha bestått prøven samtidig som han helt åpent, og ærlig innrømmer at han kjører en båt han ikke har lov til å kjøre! Kanskje ikke helt uten grunn at man setter en aldersgrense allikevel? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
sveini 95 Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Sånn at ved kontroller så må politiet.... Kanskje ikke helt uten grunn at man setter en aldersgrense allikevel? før dere voksne setter in et innlegg på dette emne så tenk dere om dere gjore akurat det samme som vi vil jøre men som vi ikke kan og det var mye dere og ikke hadde lov til men som dere gjorde Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
FM 8-12 Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Syns det er hårreisende at man kan ta det som 14åring men må vente 2år før det kommer å man kan ta det ibruk Man glemmer da mye lærdom på 2år om man ikke bruker den i praksis sånn er det hvertfall med meg Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Det kan han (man) da? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
FM 8-12 Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Med en båt han ikke vil bruke ja...Å han har da tatt båtfører bevis pga han vil kjøre en båt som han nå da ikke har lov til pga han bare er 14...hvorfor ikke sette det som et nytt lov verk at man ikke kan ta beviset før man er 15,5 så slipper de vente så lenge pluss at kunnskapen går ikke i glemmeboken Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.