Jump to content

Jeg er 14 og hvorfor må jeg vente med å få lappen ?

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Det har nok med aldersgrensen på 16 år for å føre båt som enten har stor motor eller går fort (du må være gammel nok i tillegg til å ha båtførerbeviset). Skjønner at du egentlig hadde lyst til å få båtførerbeviset nå, men det er positivt at du har tatt kurs og bestått eksamen, du har jo lært noe du kan ha nytte av selv om du ikke har lov til å føre stor båt enda (litt usikker på regelverket hvis du har med en voksen, selv uten å ha beviset, du kan undersøke om du har lov å føre større båt hvis det er med en som har ansvaret og vedkomne enten er gammel nok til ikke å trenge båtførerbervis eller har dette).

PS. Du får ta det litt pent med båten din nå også, antar du klarer godt over 10knop som jo er grensen for hva du egentlig har lov å bruke før du er 16. DS.

Redigert av Helge66 (see edit history)

Fordi barn og unge stadig blir undervurdert pga av noen få som ødelegger...

Sånn er livet... :lipseal:

er det ikke greit med en nedre aldersgrense som det er på moped - bil osv?? :eek:

hvorfor skal en 14 åring få kjøre en 49,5 foter og ikke moped???

personlig ville jeg ikke satt pris på 14 åringer sjenerelt kjørte rundt i skjærgården i store båter eller på veien med trailere og store motorsykkler

eg er 14 år eg og... eg er så heldig att eg kant ta båtlappen i forbindelse med komfirmasjon.....

men det er jo litt skipt att en ikke får lappen før en er 16. greit nokke det att eg ikke er "stor" nokk til å kjøre større båt men det hadde vert greit om du fikk den halvt år- 1 år før da sinden lappen er tatt.

det er jo rett d att det er mange som ødlegger for eksempel med å råsjøre innasjers... sånn er livet.. :puke::sad:

er det ikke greit med en nedre aldersgrense som det er på moped - bil osv?? :eek:

hvorfor skal en 14 åring få kjøre en 49,5 foter og ikke moped???

personlig ville jeg ikke satt pris på 14 åringer sjenerelt kjørte rundt i skjærgården i store båter eller på veien med trailere og store motorsykkler

du kan ikke samenlingne såt regelverke har begynt i feil ende det er ikke di unge som gjør skade påå sjøen det er fra 30 og oppover en 14,15åring har ikke 3 milioner som ligger og brender i banken som han/hun kan bruke på en 49 fots prinses med 250 hk og oppover di som slipper båtførerprøven har rå til det. en ungdom har kansje rå til en båt med 60 hk

men siden en får lov å ta kurset, kan en jo få sertifikatet vel? har fremdeles ikke lov å kjøre noe større båt før en er 16.

En 14 åring som har tatt båtførerbeviset kan mer en en som ikke har tatt det, ergo større sannsynlighet for at denne oppfører seg?

Om en får utsted sertifikatet eller ikke spiller jo ingen som helst rolle..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Sånn at ved kontroller så må politiet i tillegg til at 14-åringen legger frem båtførersertifikatet også be om gyldig legitimasjon som dokumenterer alder - at han er minst 16 år?

Forøvrig litt artig at trådstarter ønsker å få utstedt sertifikatet etter å ha bestått prøven samtidig som han helt åpent, og ærlig innrømmer at han kjører en båt han ikke har lov til å kjøre! Kanskje ikke helt uten grunn at man setter en aldersgrense allikevel?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...