Hansi Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Syns det er hårreisende at man kan ta det som 14åring men må vente 2år før det kommer å man kan ta det ibruk Ikke uenig i det men nå er det slik myndighetene har valgt å gjøre det. Er vel stort sett samme regel for jegerprøven også om ikke jeg husker helt feil. En kunne godt lagt dette opp stegvis fra 14 år og oppover med hensyn til båt og motor størrelse en har lov til å føre. Grunnet mye ekstra arbeid med å innføre en slik ordning kan en nok ikke påregne at slikt får gjennomslag med det første. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Med all mulig respekt FM 8-12, men nå synes jeg du lager et problem! Hvis man ikke vil bruke en båt som er lovlig og ikke vil lese boken senere hen, også etter fylt 15 år, ja da har man egentlig ikke noe problem, kun sutring. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Avsluttet_1 Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 FM 8-12 forstår du ikke at det går å lese teoriboka også noen år senere, står mye interessant der som man plutselig kan ha bruk for. Med all mulig respekt FM 8-12, men nå synes jeg du lager et problem! Hvis man ikke vil bruke en båt som er lovlig og ikke vil lese boken senere hen, også etter fylt 15 år, ja da har man egentlig ikke noe problem, kun sutring. ALT går ann er da f*en ikke det som er argumentet! Syns ikke det er riktig å pålegge de som er født etter 1980 denne prøven å ikke alle! Syns heller ikke det er riktig sånn som kaptein fredrik at han godt kan ta beviset men må vente 2år for å føre ønsket båt! Hvor mange i hans alder gidder virkelig å lese opp ting igjen når de fyller 16! Er for at byråkrati skal være likt å lettest mulig for alle! Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 (redigert) Om?viss? Det er da klinkende klart det hadde hjulpet! Å jeg i mine øyne mener kaptein fredrik nå kan gi seg henn å føre ønsket båt da han har bestått det lovpålagte beviset! Ergo: Den prøven staten krever har han bestått! Skal da norske stat tvinge han i karantene 2år før han får det? Hva hjelper det? Teoretisk kunnskap går tapt Få nå opp øynene da norske folk! Luk ut verstingene å pålegg alle denne prøven! Sinnsykt at folk som aldri har vert i båt før kan kjøpe en 49.5foter med 1500hk å rase rundt uten et dugg kunnskap viss de feks er født i 1979 eller før, mens en gutt på 14år med bestått båtførerprøve ikke får føre feks en 19 fot askeladden med en 35hk på Hvem tror dere er mest sannsynlig å volde skade? Da tenker jeg skade på: brygge annlegg, andre båter, egen båt, mennskeliv??!!?! Nei nå er det f*en meg på tide å våkne! Slutt å pes på sunn ungdom som består disse prøvene å heller ta verstingene!!!!!!!!!! Redigert 19.Juli.2010 av FM 8-12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 (redigert) Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Redigert 19.Juli.2010 av jeglikerdegogså (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 svaret ligger i hvordan du framlegger spørsmålet dit!!! Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Nå er jeg så heldig at jeg kjenner mange meget dyktige 14 åringer som brenner for båtlivet. De kan mer enn de fleste om sikkerhet på sjøen, og manøvrerer store båter som den enkleste ting i verden. En av dem har skrevet i denne tråden. Nå sier jeg ikke at jeg støtter fri fart for 14 åringer, men ikke frata dem de kunnskapene de har ved å legge alle 14 åringer under en kam her... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
sveini 95 Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 ved å legge alle 14 åringer under en kam her... i norge så er det mange som kommer under samme kam men sån som er sagt tiligere på dene tråden at det kasje skulle vert sån at etter du har stått får du en fordel med og kunne kjøre litt støre båter/ motorer f.eks når du har ståt " 8 meter - 25hk- og ingen knoops begrensning" etter en er blit 15 får du kjøre litt større... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Hvor mange i hans alder gidder virkelig å lese opp ting igjen når de fyller 16! Hvorfor skal han lese det om igjen da? Du får båtførerbeviset for evig og alltid, men får det ikke utstedt før du fyller 16. Jeg tok mitt i 1981, og det er fortsatt like gyldig selv om jeg ikke husker absolutt alt vi leste. Og dette med motorstørrelse og fart har lite med beviset å gjøre, men mye med alder. Hvilken del av dette regelverket er det egentlig du ikke forstår? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FM 8-12 Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Hvorfor skal han lese det om igjen da? Du får båtførerbeviset for evig og alltid, men får det ikke utstedt før du fyller 16. Jeg tok mitt i 1981, og det er fortsatt like gyldig selv om jeg ikke husker absolutt alt vi leste. Og dette med motorstørrelse og fart har lite med beviset å gjøre, men mye med alder. Hvilken del av dette regelverket er det egentlig du ikke forstår? Hva jeg ikke forstår? feil! hva er det du ikke skjønner med at viss man venter 2år er mye kunnskap glemt!? Seriøst ser dere ikke prob? Bedre å sette en grense der man ikke får lov å ta beviset før nærmere en alder av 16år Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Hva er problemet ? Staten har bestemt at man skal være 16 år. De som vil kan ta lappen før 16 årsdagen og det kan jo være praktisk slik at de som f.eks. har bursdag midt på sommeren kan ta prøven midt på vinteren. Om sertifikatgrensen skal være det ene eller annet kan man jo diskutere til man bli blå, men det er vel ingen ulempe for trådstarter at han kunne gjøre unna denne byråkratiske prøven i god tid før 16 årsdagen. Forøvrig en teoretisk prøve som i liten grad er avgjørende for om man i en kritisk situasjon er moden nok og har erfaring nok til å fatte riktige beslutninger. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Prøven er kanskje til og med litt for lett Livets prøve....er når det blåser frisk bris fra siden, man skal legge til på en holme, dreggtauet har satt seg fast i propellen, bikkja har havnet i vannet, "mannskapet" er lettere panisk og man hører det første dunket av båt på grunn...... Det er denne typen situasjoner man bør ungå...men lærer mye av og vokser på og det kan ikke gjenskspes i et klasserom eller i en praktisk prøve. Det vikitigste er at de unge får masse båterfaring (og veiledning av foreldre)under alle forhold med mindre båter lenge før de er 16. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Som leder i en sjøspeidertropp driver mann med litt opplæring i forbindelse med båt. Men ikke alle lederne våre er like båtvante. For et par år siden tok jeg med en patrulje ut for å kjøre sjekte. 20 Fots Herwa med 10 hk Sabb og vribart propellanlegg. Først litt prøving og feiling ute på fjorden, men etterhvert skulle vi inn til brygge. En etter en skulle de prøve seg. Noen var ganske båtvante, andre mindre båtvante. Felles for alle var at de hadde stor respekt for sjekta med det vanskelige giret. Det var bare undertegnede som kunne kjøre den båten, det virket ihvertfall som de trodde det. Plukket første mann nøye ut. Han var jeg ganske trygg på at klarte det greit, og det gjorde han. Nestemann var også nøye plukket ut. Jeg var ganske sikker på at han ikke ville klare det på første forsøk, men var også sikker på at han tålte å bli "mobbet" litt for det. Og ganske riktig. Vi gikk på grunn så det kjentes i båten. De gjenværende kikket på hverandre med redsel i blikket. Stakkaren som styrte ble litt flau, og klagde over at jeg ikke hadde hjulpet ham. Jeg hadde på forhånd lovt at jeg skulle ta over om det gikk galt. Nei, det var vell ikke det jeg hadde sagt. Jeg skulle ta over om det gikk veldig galt. Og det gjorde det ikke. "Ut en gang til og forsøk igjen", var beskjeden han fikk. Noen av de andre klarte det greit på første forsøk, andre måtte ha 2. Jeg tror vi var på grunn 3-4 ganger den dagen. Kun en gang måtte jeg overta styringen. Resten gikk greit. Uken etterpå var vi flere på tur, deriblandt gruppeleder som ikke er veldig båtvant. En god gjeng gikk iland på en holme (samme som forrige uke), noen få var igjen i båten. Det var et morsomt uttrykk i øynene på de som var gått iland for å fiske den første gangen vi fikk "landkjenning". Spesielt i kombinasjonen med gruppeleders ansiktsuttrykk. På høsten ble båten tatt opp, og skroget ble nøye innspisert for skader. Det var noen merker i stemjernet, men det var det. Nå i sommer har de fleste av disse ungdommene tatt båtførerprøven på sjøspeiderleiren. Noen med 100% rett svar, andre med opptil 7 feil. Det var kanskje en som hadde 10 feil. Vi skal nok få lært inn de siste emnene også før de blir 16. og 4 av dem seilte alene fra Grimstad til Kragenäs 12nm sør for Strømstad nå i sommer. Anbefalingen min er ganske klar. Vil du at ungene dine skal bli trygg på sjøen, finner du en seilforening eller en sjøspeidergruppe, og lar de få opplæringen der. Da kan de også få noen opplevelser hvor de sprenger noen grenser, uten å tøye loven. Jeg er fullt klar over at ungdommer ikke får et kick over å kjøre en 12 fots båt i 10 knop. Men det er fullt mulig å få et kick av å seile en 7-8 meters båt i laber bris eller mere. Det er fullt lovlig å surfe i 15 knop med en optimist, selv om du bare er 13 år. Noen blir redde av det, de fleste synes det bare er gøy. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
finnarne Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Nei det har jeg registrert. Vår guppe er ganske fersk, vi hadde 10 års jubileum i fjor. Kanskje noe skulle starte opp en sjøspeidergruppe i nord ? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Seilaren Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Anbefalingen min er ganske klar. Vil du at ungene dine skal bli trygg på sjøen, finner du en seilforening eller en sjøspeidergruppe, og lar de få opplæringen der. Jeg var også, som de fleste sikkert allerede vet, med på denne sjøspeiderleiren. Og jeg ble kraftig imponert over hvor flike disse barnene og ungdommene var på sjøen. Det er så tydelig på disse som var på leiren at de har fått prøvet og feilet, som BoBeep sier, og lært seg å bli trygge på sjøen. Det var en sann glede å se på hele uken. Like mye imponerer det meg med alle 18-20 åringene som er skippere på store seilskøyter. Den største 52 fot lang(Pluss baugsprud på mange meter), 20 fot brei, og 45 tonn tung. 20 åringen som var skipper hadde stålkontroll når vi seilte med 7 seil oppe og krysset i en smal fjord. La til og fra kai som ingenting. Det er utvilsomt viktig å la de unge prøve seg så tidlig som mulig... Å seile optimist jolle i Vestfjorden i storm kan jo bli en opplevelse i seg selv. Optimist i storm er gøy det... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
klk Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Vel, vi har aldersgrenser for de fleste beviser og sertifikater. Presterte å ta styrmannseksamen som nittenåring, etter tre år i utenriksfart og ett år på sko le. For ung til å mønstre som offiser, men rederiet hadde forbindelser i departementet, så etter fire år, hadde jeg tre striper på armen. Tidene er anderledes nå. Kan visstnok ta skippereksamen uten og ha sett et skip. Seiler ikke lenger nå. Det var en tid da hvite menn ikke lenger var ønsket ombord, (de ville ha betaling) (no hard feelings) Var en kløpper til å kjøre bil før jeg fyllte 16, men, ingen untak der! Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Syntest Regelverket for båtførerbeviset er helt sløkket Det er ikke mange 14 åringer som drikker alkohol, og som kjører i beruset tilstand. Det finnes noen, men det er få av de... Vist en 14 åring råkjører i en havn, og får grei besked om og roe seg ned, og holde fartsgrensen, så gjør de fleste det, og slenger ikke med kjæften til voksne folk.. Men det kryr av 16 åringer som drikker og kjører i beruset tilstand.. Kjører båten til en fest, fyrer innpå, blir skitings, og kjører etterpå.... Folk i den alderen skal somregel tøffe seg for kameratene, og slenger med kjæften til voksne folk, og ikke respekterer en shitt. No utpeker jeg ikke bare 16 åringer, for det finnes også godt voksne mensker, som ikke respekterer noe, og er like gammle i hode som sine egne barn.... Så hvorfor kan ikke 14 åringer få lappen like godt som 16 åringer? Jeg har kjørt båt siden jeg var 5 år, og eid egen båt siden jeg var 10... Jeg har alltid vest i båten, og slipper aldri ombord flere folk en jeg har vester til, og det er garantert mange voksne som ikke er like nøye på dette! Så om du er 14 eller om du er 16, same shit mener jeg! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.