Jump to content

Jeg er 14 og hvorfor må jeg vente med å få lappen ?

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

...Dere snakker om disse idiotene på 16 eller 40+ , men husk at disse idiotene tross idiotien har noe mere erfaring og kunnskap enn idiotene under 16. ... Blir man ikke idiot før man blir godt voksen liksom?

Litt nyanser... når det gjelder kunnskap (om båt/sjøliv), så kan det godt hende at det vil være flere idioter over 40+ (eller rettere sagt født før 1980) enn blant 14-åringer som faktisk må bevise at de om ikke annet kan teorien godt nok.

Men tilbake til trådstarter, som jeg mener har et poeng: Han kan altså avlegge - og bestå - båtførerprøven før han fyller 16, men får likevel ikke utstedt beviset før han fyller 16. Hvorfor det ikke går, ja det skjønner faktisk ikke jeg heller. 16-års-reglen mht båtstørrelse, motorkraft og hastighet vil jo uansett gjelde, så la han i alle fall få "sertifikatet"!

Guest Kaptein Fredrik

Jeg skjønner det, men hvorfor må man vente? Man tar ikke bil-lappen når man er 16 og må vente til man er 18. det jeg lurer på er hvorfor vente? Hvis det er så stort problem at man er ikke er gammel nok, så hvorfor ikke sette opp grense med å ta båtførerprøven til man er 16 år? Jeg fikk ett brev der det stod at jeg hadde bestått prøven og brevet kunne ikke brukes til noe midlertidig sertifikat.

Redigert av KapteinFredrik (see edit history)

nei seilaren - det er stooooooooooooor forskjell på det og få lov til og være med andre - fam - venner osv og lære slik

Joda, jeg forstår hva du mener. Men ungdommen vokser utrolig mye på å møte utfordringene alene. Jeg hadde en 13 fots dromedille da jeg var 14 som jeg rigget med telt og utstyr for en helg, og utforsket Ryfylket alene. Jeg ankret opp alene, riktignok bare 13 fots båt, men det ga meg mange viktige erfaringer likevel. Jeg gikk i meterhøye bølger og var livredd noen ganger, men var stolt da jeg kom trygt i havn. Jeg ville aldri vært foruten disse turene jeg hadde alene som 14-15 åring..

Jeg var ikke mer enn 15 da jeg kjøpte seilbåten min og dro på turer alene heller....

aaaaaaaaaa så 14 åringer skal få lov også en pause fra fks 14,5 til 16????

:giggle:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Det er vel ikke så uforståelig at det det lenge før båtførerprøve ble inført var og er 16 årsgrense....uavhengig av når man kan ta en teoritisk prøve.

Kan du forklare nærmere? Dette skjønner jeg ikke.

16-års regelen ble IKKE innført for lenge siden. Helt fram til (nesten) nå kunne man ta - og FÅ - beviset fra fylte 14. Så ble det "plutselig" 16. Hvorfor har jeg ikke forstått, men siden du mener det ikke er uforståelig, så forklar gjerne nærmere ;-)

16-årsregelen ble innført for lenge siden; den kom på 1960-tallet. Og den har alltid hatt tre kriterier; fart 10 knop eller mindre, båtlengde 8 meter eller mindre og motorstyrke 10HK eller mindre. Og den gjelder fremdeles. Det nye som ble innført fra 2010 er at om båten er lengre enn 8 meter (og kortere enn 15m) og eller har motor sterkere enn 25HK, så må du i tillegg til å være fylt 16 år også ha båtførerbevis om du er født etter 1.1.1980.

Så trådstarter må se at det er to krav som skal være oppfylt; alder og kunnskap. Kunnskapen dokumenterer du med båtførerbeviset.

Det er riktig at man tidligere kunne ta beviset før en fylte 14, men det er helt naturlig at det ble en minstealder på å ta båtførereksamen når beviset begynte å gi en rettigheter. Men rettighetene gjelder jo uansett ikke før du er fylt 16 år.

16-årsregelen ble innført for lenge siden; den kom på 1960-tallet. ...

Mulig jeg misforstod Salt, men jeg oppfattet hans svar dithen at det var 16-års aldersgrense for å få båtførerbeviset lenge før selve KRAVET til båtførerbevis nå ble innført. At det finnes aldersgrense på 16 år knyttet til motor- og båtstørrelser, samt fart - og at disse grensene har vært der lenge, ja det vet jeg godt. Dersom det var denne 16-års aldergrensen han siktet til, så skal jeg ta tilbake min "forvirring" - da skjønner jeg argumentet bedre.

Men så det du Åtte Glass skriver, nemlig at båtførerbeviset gir rettigheter. Men det gjør det jo kun hvis man er 16 år og eldre. Hva er problemet med at 14- og 15-åringer får beviset, som du sier er de jo likevel underlagt de bregrensninger som gjelder som følge av alder. Når jeg har sett gleden og stoltheten hos 14-åringer som har mottatt beviset for et par år siden, så mener jeg dette er en svært motiverende faktor for å starte tidlig, og i mine øynde er ingenting bedre enn det. Jeg kjenner to 15-åringer som jeg med stor grad av sikkerhet er sikker på hadde tatt "lappen" nå om de hadde fått "premie" i form av beviset. Nå sier de begge at de venter til de har "noen nytte av det" sett med deres egne øyne. Jeg er overbevist om at nytteverdien hadde vært der allerede nå, både for dem selv og omgivelsene, for de kjører mye båt (lovlig sådan) allerede i dag. Det som Åtte Glass omtaler som "...helt naturlig..." klarer altså ikke jeg å se på som like naturlig. Det er mitt syn på ett av trådstarters egentlige to (tror jeg) spørsmål.

Redigert av Ronald (see edit history)

Du får bare smørre deg med tolmodighet :flag_bp: Noe som forundrer meg, er at jeg ikke har fått ''øvelseskjøringsertefikatet'' endå :rolleyes: Skal normalt sett komme i posten på dagen din, jeg har tatt trafikalt grunnkurs, men ikke får tilatelse brikken endå :crazy:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Du får bare smørre deg med tolmodighet :flag_bp: Noe som forundrer meg, er at jeg ikke har fått ''øvelseskjøringsertefikatet'' endå :rolleyes:

Huff... Så fælt.. :tongue:

Neida, stakkar dere som vokser opp nå. (Selv om jeg ikke er mange år eldre enn deg) Jeg fikk lappen som gjorde at jeg kunne øvelseskjøre rett etter at jeg ble 15 og hadde tatt trafikkalt gunnkurs (men kunne jo ikke øvelseskjøre av den grunn). Og båtførerbeviset mitt fikk jeg da jeg var 13. Tok på i 8 klasse som valgfritt prosjekt eller noe sånt...

Men den gang ga jo ikke båtførerbeviset noen rettigheter...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...