Jump to content

Kva er lurt å bytte på ein Mercury 60 HK EFI 4 takter?


peterka

Recommended Posts

Ifra manualen til en tilsvarende motor ( 40/50/60 hk 4T EFI 2002 )

 

After Each Use


  •  
  • 1. Flush out the outboard cooling system if operating in salt or polluted water.
  • 2. If operating in salt water, wash off all salt deposits and flush out the exhaust outlet of the propeller and gear case with fresh water.

 

 

Every 100 Hours of Use or Once yearly, Whichever occurs first


  •  
  • 1. Lubricate all lubrication points. Lubricate more frequently when used in salt water.
  • 2. Change engine oil and replace the oil filter. The oil should be changed more often when the engine is operated under adverse conditions such as extended trolling.
  • 3. Inspect thermostat visually for corrosion, broken spring, and to determine that the valve is completely closed at room temperature. If questionable, inspect thermostat as outlined in Section 4B “Thermostat”.
  • 4. Inspect and clean spark plugs.
  • 5. Check engine fuel filter for contaminants.
  • 6. Check engine timing setup.
  • 7. Check corrosion control anodes. Check more frequently when used in salt water.
  • 8. Drain and replace gear case lubricant.
  • 9. Lubricate splines on the drive shaft.
  • 10. Check and adjust valve clearance, if necessary.
  • 11. Check power trim fluid.
  • 12. Inspect battery.
  • 13. Check control cable adjustments.
  • 14. Inspect timing belt.
  • 15. Remove engine deposits with Quicksilver Power Tune Engine Cleaner.
  • 16. Check tightness of bolts, nuts, and other fasteners.

 

 

Every 300 Hours of Use or Three Years


  •  
     
     
     
  • 1. Replace water pump impeller (more often if overheating occurs or reduced water pressure is noted).

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Har ein Mercury 60 HK EFI 4 taker 2005 modell som har gått ca 120 timer. Kva er lurt å få ordnet på denne motoren? Registerreim osv?

”If it works, don't fix it..!” Jevnlig kontroll og service skal vel holde på en såpass ny motor. Har inntrykk av at bytte av registerreim og impeller er noe overdrevet. Ved normal bruk kan du sikkert kjøre i mange år ennå før disse må skiftes. Men ta en sjekk nå og da.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

reg reimen skal jo skiftes hvert 5 år eller 1000 timer, spørs hva som intreffer først

På denne aktuelle motoren eller generelt? På min motor står det at registerreim skal kontrolleres og evt. justeres annet hvert år eller 200 timer. Står ingen ting om skifte. Motor er nå 11 år. Byttet impeller for et par år siden. Viste seg ikke å være nødvendig da den som stod i var som ny, men når dette var demontert så var det like godt å skifte. Sjekket sammen med mekaniker registerreim i vår. Var litt usikker på denne, har ikke gått så mange timer men er dog noen år. Men mekaniker mente at den var som ny og kan, om den sjekkes nå og da, sikkert kjøres 10 år til...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Kan legge til det som står om reg reim i manualen...

 

Timing Belt Inspection( blir hver 100 time... )


  •  
  • 1. Inspect the timing belt and replace if any of the following conditions are found.
  • a. Cracks in the back of the belt or in the base of the belt teeth.
  • b. Excessive wear at the roots of the cogs.
  • c. Rubber portion swollen by oil.
  • d. Belt surfaces roughened.
  • e. Signs of wear on edges or outer surfaces of belt.

 

Kan faktisk ikke finne noe fastsatt bytte intervall, men på en bil motor av ca samme konstruksjon er det vell rundt 60000 ? eller mere...

 

Dataene er hentet ifra service manualen for Mercury 40/50/60 4-takt EFI 2002 > ( Starting Serial Number 0T409000 ( Mercury dele #90-883065 ) )

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Kan faktisk ikke finne noe fastsatt bytte intervall, men på en bil motor av ca samme konstruksjon er det vell rundt 60000 ? eller mere...

Bilmotorer har vel skifte av registerreim ved ca 100.000 km/5 år. Men hvor mange timer har den motoren gått da i forhold til en båtmotor? Bruken av en utenbordsmotor blir ingen ting i forhold til en bilmotor. Det eneste jeg tenker på er om reimen kan svekkes av alder eller på en eller annen måte har blitt skadet. Bør derfor sjekkes nå og da.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Ifra manualen igjen :smiley:

 

SAE 10W-30 viscosity oil is recommended for use in all temperatures.

SAE 25W-40 viscosity oil may be used at temperatures above 40° F (4° C).

 

Use Quicksilver 4-Cycle Marine Oil with the proper viscosity for the expected temperature in your area .

 

If not available, use a premium quality 4-cycle engine oil, certified to meet or exceed anyone of the following American petroleum Institute (API) service classifications SH, SG, SF, CF-4, CE, CD, CDll.

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Eg har høyrt at eg må passe på kjølevatnet på desse motorene slik at det ikkje stopper opp å renne. No har eg hatt meg 5-6 turer med båten og dette problemet har eg ikkje oppdaget. Han som fortalte dette har ein 2002 modell 75 hk 4 takter mercury. Den eg har er 2005. Kan dette vere eit problem på dei litt eldre motorene eller er det at eg har litt flaks?

Link to post

Om du har hatt flaks som har kjøpt en Mercurymotor som gir kjøling? Lite trolig for da hadde nok produksjonen av Mercyrmotorer med stor grad av sannsynlighet ha vært nedlagt for en stund siden. Vil nok anbefale deg å få tak i en brukermanual for motoren og lese litt i den. Ikke bare en "kjekk å ha ting" det, men en god hjelp, i allefall for meg som ikke er særlig motorkyndig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Eg har høyrt at eg må passe på kjølevatnet på desse motorene slik at det ikkje stopper opp å renne. No har eg hatt meg 5-6 turer med båten og dette problemet har eg ikkje oppdaget. Han som fortalte dette har ein 2002 modell 75 hk 4 takter mercury. Den eg har er 2005. Kan dette vere eit problem på dei litt eldre motorene eller er det at eg har litt flaks?

Det er ikke flaks at ting fungerer, det er slik det skal være.

 

Vet ikke om det er spesielle problemer med kjølingen på disse Mercury-motorene. På generell basis så har nok mange av oss vært borti at kjølestrålen er helt borte eller veldig svak. Vanligvis ingen dramatikk i dette. Sjelden det har med impeller/vannpumpe å gjøre, oftest er det noe rusk som har tettet kjølekanalene og dette kan en stake opp med en kraftig sene. En god regel kan være å sjekke kjølestrålen når en starter opp.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...