Jump to content

Hvorfor alarm på Mercury 50hk 4t 2002 mod ?


beertrip

Recommended Posts

Hei

Har en 50hk mercury 4T PTBF 2002 mod. (Bigfoot utgave med forgassere , IKKE EFI)

Denne har begynt å komme med alarm og så slakker den ned.

Stopper jeg og starter igjen så kan jeg kjøre ,og det ganske lenge også (varierende)

Dette hadde jeg i fjor (2009) også. men synes dette har øket i hastighet (oftere alarm)

Hva kan dette være?

Det er fin sprut ut av kjølevannet og dette kjennes heller ikke varmt ut (ut av det lille "sjekkhullet" for kjølevann)

Selvfølgelig så har mitt lokale mercuryverksted fellesferie,så der er det ikke mye råd å hente.

 

Kan si at jeg byttet til en lettere propell i år,da jeg trodde det kunne bli for mye belastning ved tung last med den forrige.

MEN dette hjalp ikke .

Tips?

Får mercuryverksted opp info hvis data kobles til ? (hvis dette går da? )

 

Mvh Beertrip

Redigert av beertrip (see edit history)
Link to post

Jeg har de samme symptomene på min 89 model 90 2takt. Får motoralarm dann og vann. slakker av litt så blir den borte. Stopper jeg helt og slår av tenning blir den borte. Kan være borte leeenge. sist når jeg dro til Horten fra Oslo, ingen alarm. På vei opp igjen fikk jeg 2 alarmer. Og så ble de borte for å ikke komme tilbake.

 

fin kjøling og full oljetank på motor.

 

Driter i hele greia, nesten. Snodige saker.

Føkk deg...

Link to post

Ifra Manualen...

 

Over Heat Protection:

Limits engine RPM to 2000 if the engine temperature exceeds

179.6° F (82° C). The ECM will sound the over heat warning horn (a continuous tone)

and turn on the optional Over Heat Warning lamp. Over heat warning will subside if the

engine temperature drops below 174.2° F (79° C) and engine RPM is momentarily

dropped below 1000 RPM as a reset condition. The ECM incorporates a 20 second

warning system delay to compensate for a warm restart (heat soak) condition.

 

 

Low Oil Pressure Protection:

Limits the engine RPM to 2000 if oil pressure drops below

2.25 +/– 0.75 psi. The ECM will sound the low oil pressure warning horn (intermittent

1 second on - 1 second off) and turn on the optional Low Oil Pressure Warning lamp.

Low oil pressure warning will reset by shutting the engine off and restarting at a normal

oil pressure. The ECM incorporates

 

Et par tester...

 

50hk_4t_02.jpg

 

50hk_4t_02_vannt.jpg

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Takker for svar og flotte tips

Jeg får en lang alarm tone ,og i følge dette vil dette si overoppheting.

Har bare en enkelt turteller:

P1000760liten.jpg

 

og jeg kan ikke se at det er noe indikatorlys i denne . Eller er det noe på disse?

 

Det som er rart er jo at vannet som kommer ut (indikatorstrålen)

ikke er varm i det hele

Hvor står føleren for kjølevannet på denne? kan denne fuske?

(bilder har vært topp)

 

Forresten hvem har rimelige deler til denne her på berget? og i det store utland?

Mvh Beertrip

Redigert av beertrip (see edit history)
Link to post

Hei

Da har jeg bestilt termostat og impeller fra Ravns...

fikk tips om at kjølevanns stigerør også kan være gått tett

Noen som vet hvordan en skifter dette?

Må selve motoren ut? eller er det nok å ta av undervannshus ?

Hvor kan en få tak i trykk tester for vann samt nippel til denne motoren?

Hvor får jeg tak i verkstedsmanual samt deletegninger (event sprengskisse)

til denne motoren ( Mercury 50hk PTBF 4T 2002mod)

 

Mvh Beertrip

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...