Vikane Inlander Startet 17.Juli.2010 Del på Facebook Startet 17.Juli.2010 Har brukt denne epoxy-sparkelen i forbindelse med en reparasjon under vannlinja, men sliter med at den ikke herder skikkelig. Blei først obs på dette da jeg forsøkte legge gelcoat-sparkel oppå der igjen, den måtte bare skrapes av som bløt masse igjen. Noen som har en ide om hva problemet kan være, eller har erfaring med dette produktet ? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Kan være at gelcoat-sparkelen har løst opp epoxy? Tror den er ikke egnet til å sitte under polyester produkter. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Vikane Inlander Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 (redigert) Gelcoat-sparkelen blei kun lagt oppå en del av epoxy-sparkelen, ikke alt. Epoxy-sparkelen er like "bløt" overalt, lager enkelt merke med neglen om jeg forsøker. Har satt på stråleomn nå så tempen der ligger på rundt 50 grader, om dette ikke er herdet skikkelig i morgen må jeg ta en telefon til jotun å sjekke dette tror jeg, værste fall slipe av alt og bruke et produkt fra annen leverandør, om noen kan anbefale noen ? Redigert 17.Juli.2010 av Selva D 6.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Spørs om herderen er ikke innblandet nok. Kan også hende produkten har fryset. Prøv å blande liten klipe til og se om den herder. Kan muligens også prøve deg med litt varmluft. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Vikane Inlander Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 (redigert) Denne sparkelen skal blandes fifty/fifty, en del av hver altså, ikke noe typisk "tynn herder", men to masser med samme konsistens. Skal jeg få blandet den bedre må jeg ha en mixmaster eller noe tror jeg... Kjøpte produktet samme dag som jeg tok det i bruk, torsdag, har ikke ligget i minusgrader mens det har vært i mitt eie. Redigert 17.Juli.2010 av Selva D 6.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Brukte Jotuns epoxysparkel senest i går. Blandes fifty-fifty som du sier. Det tar lang tid før den tørker, og det må legges tynne lag. Jotun sier max 20mm, men etter min erfaring vil det ta 3-4 dager før det er slipbart med den tykkelsen. Jeg sparklet ett par millimeter i går ettermiddag, som var tørt først utpå dagen i dag. Hvis du begynner å slipe eller legge annen sparkel oppå før den er skikkelig tørr, tørker den aldri. Har selv prøvd å slipe litt tidlig på den sparkelen, og ender med at den forblir slik som du beskriver, ikke helt hard. For å få feste til gelcoat sparkelen må det slipes og vaskes før du sparkler på nytt. Det er forøvrig litt uklart om tørketid fra Jotuns side, men brukstid og tid før sjøsetting oppgis. Tid før sjøsetting oppgis til 36 timer ved 20 grader. Fordelen er at sparkelen er svært solid, og tåler godt vann, når den først er herdet. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Jeg har brukt denne spakkelen og den herdet i løpet av dagen, ble helt hard uten noen problem Sitér dette innlegget Link to post
Vikane Inlander Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Takker for tilbakemeldinger ! Pusset ned allerede dagen etter at jeg la på, gikk greit å pusse, men oppdaget etterpå at jeg syntes den var ganske bløt, mener dere at jeg har pusset for tidlig da, og at den nå ikke vil bli hard i det hele tatt ? Står jo på spesifisert på paknings-vedlegget angående tørketid osv, og jeg har forholdt meg til dette og vært langt innenfor, dette stemmer da altså ikke ? Får håpe ekstra varme dette døgnet gjør susen, hvis ikke slipes dritten vekk, og jeg kjøper plastic padding's eller hempel's sparkel i stedet. Sabla frustrerende når infoen på paknings-vedlegget ikke stemmer ! Sitér dette innlegget Link to post
Vikane Inlander Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 (redigert) Etter å ha stått med stråleovn på ca 50 grader i 6 timer er dette resultatet, ikke akkurat hardt Redigert 17.Juli.2010 av Selva D 6.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 (redigert) Det må være noe galt med den pakningen, eller så er det blandet for dårlig. Men det kan du jo sjekke ved en ny test. Normalt skal epoksy herde raskere med stigende temperatur. Det fins nok en nedre grense for hvor herdingen skjer, men det pleier å stå på pakningen. Og grunnen til at det ikke skal legges for tykt er at det kan gå varmt og hurtigherde (selvforsterkende fordi det avgis varme ved herding). Det skal heller ikke bety noe om man bearbeider området for tidlig. Slik har det ivertfall vært med all epoksy jeg har brukt. Redigert 17.Juli.2010 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vikane Inlander Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Dette er blandet absolutt helt riktig, bruker ei mikrovekt som er så nøyaktig som 0,01 gram. Laget en blanding med eksakt 30 gram av hver av komponentene. Får lage en testblanding i morgen å sjekke hvordan det går med den, står på pakningsvedlegget at den skal være overmalbar etter 2 timer, hos meg er den ikke det etter 2 og et halvt døgn en gang Om det er noe galt med produktet, må jeg si jeg ikke har mye tillit til Jotun etter dette :( Da er det rett på andre merker heretter, så jeg slipper kaste vekk enda flere dager i ferien på slikt tull Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 må jeg si jeg ikke har mye tillit til Jotun etter dette :( Det skjønner jeg godt. Jeg har blanda hobby-Araldite 50/50 på øyemål til diverse liming i 30 år, har aldri fått overraskelser. Nå har jeg lekt med West epoksy en tid, med litt dårligere vekt enn deg, også med bare godt resultat. Slik skal det være. Du burde ta kontakt med Jotun for å få en forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Jeg opplevde det samme men Jotun sin epoksy spakkel, den herdet etter ca en uke, men når jeg forsøkte å slipe var den myk og ubrukelig. på boksen står det hurtig herdende.... Mulig det er feil på et parti med spakkel. Jeg valgte å slipe vekk hele geia og bruker nå Biltema sin og den herder helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Vikane Inlander Svart 18.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Fint å høre at jeg ikke er aleine om denne erfaringen, i morgen klasker jeg produktet på disken hvor jeg kjøpte den og forlanger hver krone tilbake, den var jo ikke akkuratt billig heller. Så drar jeg til clas ohlson og handler meg plastic padding sin epoxy-sparkel, så sant ingen har dårlig erfaring med enne, eller vil anbefale noe annet ? Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Siden jeg ikke er alene om å plages med dette så har jeg i dag sendt en e.post til Jotun. Kommer tilbake når jeg har fått svar fra dem Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Nå har ikke jeg lest alle innleggene, men vil bare tilføye at noen typer epoxysparkel IKKE skal herde i over 40 grader.... Sitér dette innlegget Link to post
Vikane Inlander Svart 19.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Jeg returnerte min Jotun sparkel i dag uten problem, og dro rett til clas o. og handlet plastic padding. Jeg hadde laget en test med jotun sparkelen før jeg returnerte den, og den viste seg å bli adskillig hardere etter et døgn enn den jeg hadde på skroget, denne testen blei også liggende et helt annet sted, noe kjøligere, men tørrere luft. Og jeg har nå konkludert med at det antageligvis er luftfuktigheten der jeg står som har spilt meg et puss. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.