mateco Startet 17.Juli.2010 Del på Facebook Startet 17.Juli.2010 Som emnetittelen sier: Hvor mye ferksvann bruker du pr.dag? Hvro mange døgn er akseptabelt før du må fylle, evt. skifter vann i tanken? Hvordan bruker du ferskvannet? Går det til oppvaske og dusj, eller drikker du også av samme tank? Hva mangee døgns forbruk har du ombord? (Tenker da på utahvnsdøgn der tilførsel av rent vann er utilgjengelig) Og hva med matlaging, bruker du av tanken eller har medbragt for formålet? Vi har en vanntank på ca.400 liter! Kjerringa nekter å drikke av tanken, men jeg gjør det og har enda ikke tatt skade! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Poseidon Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Som emnetittelen sier: Hvor mye ferksvann bruker du pr.dag? Varierer fullstendig med hvem og hvor mange som er ombord. Mannfolk klarer seg lett med 40 liter/døgn, mens kvinnfolk lett bruker 200 liter/døgn! Hvro mange døgn er akseptabelt før du må fylle, evt. skifter vann i tanken? Etterfyller ved behov og tømmer fullstendig ca en gang pr år. Tankene er 2 x 1.000 liter rustfrie. Hvordan bruker du ferskvannet? Går det til oppvaske og dusj, eller drikker du også av samme tank? Det samme vannet brukes til alt, inklusive toalettspyling. Hva mangee døgns forbruk har du ombord? (Tenker da på utahvnsdøgn der tilførsel av rent vann er utilgjengelig) Som sagt øverst: det avhenger helt av hvor mange som er ombord, men det har til dags dato ikke vært noe problem. Jeg hadde ferskvannsgenerator, men den demonterte jeg og solgte til en som hadde større behov. Og hva med matlaging, bruker du av tanken eller har medbragt for formålet? Rett fra tanken. Vi har en vanntank på ca.400 liter! Kjerringa nekter å drikke av tanken, men jeg gjør det og har enda ikke tatt skade! Delvis det samme her: jeg drikker med verdens beste samvittighet, mens min bedre halvdel er en anelse skeptisk og helst foretrekker flaskevann ombord.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
rolk Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Jeg har omkring 1000 liter ombord. Tar med drikkevann på kanne, toalettet bruker sjøvann. Jeg fyller ikke mange gangene i løpet av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Hvor mye ferksvann bruker du pr.dag? Kring 20 liter. Minst det doble om eg dusjar om bord. Hvor mange døgn er akseptabelt før du må fylle, evt. skifter vann i tanken? Eg fyller kring ein gang i veka ved normalt forbruk. Kan greie meg 10-14 dagar om eg ikkje sløser så mykje. Hvordan bruker du ferskvannet? Går det til oppvaske og dusj, eller drikker du også av samme tank? Oppvask, matlaging, vask av hender etter toalettbesøk, tannpuss etc. Av og til dusj om bord. Hva mangee døgns forbruk har du ombord? (Tenker da på utahvnsdøgn der tilførsel av rent vann er utilgjengelig) Minimum to veker ved sparsomt bruk. Kanskje tre dersom eg ikkje sløser i det heile teke. Og hva med matlaging, bruker du av tanken eller har medbragt for formålet? Brukar berre av tanken. Vi har en vanntank på ca.400 liter! Kjerringa nekter å drikke av tanken, men jeg gjør det og har enda ikke tatt skade! Kva er tanken laga av? Har du mannhol så du kan inspisere han? Eg tok ei klorbehandling i fjor pga lukt i slangane. Sidan har dei vore luktfri. Skrudde for ei tid sidan opp mannhola for å sjekke tilstanden (syrefast ståltank). Fullstendig rein innvendig, bortsett frå noko rusk på botnen som har kome inn i samband med vassfylling. Eg trur tankar er betre enn sitt rykte. Du kan tømme ein liter eller to med klor i tanken når han er nesten tom, vugge på båten, la klorvatnet stå i slangane eit døgn, og problemet er løyst. Klor tek knekken på omtrent alt organisk. Fyll og tøm tanken to-tre gongar etter behandlinga. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Salt Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Hvor mye ferksvann bruker du pr.dag? 5-15 l Hvro mange døgn er akseptabelt før du må fylle, evt. skifter vann i tanken? en uke eller tre... skifter ikke ut vann annet enn ved opplag. Hvordan bruker du ferskvannet? Går det til oppvaske og dusj, eller drikker du også av samme tank? vask, dusj, oppvask, potetkoking o.l. - og kaffe (men da bruker vi oftest fra kanner som også har vanlig vannverksvann) Grovskylling av oppvask (hvis det trengs) med sjøvann. Skyller ut av oppvaskkummen med sjøvann. Hva mangee døgns forbruk har du ombord? (Tenker da på utahvnsdøgn der tilførsel av rent vann er utilgjengelig) tja, med to personer, fem til sju dager. Og hva med matlaging, bruker du av tanken eller har medbragt for formålet? Se over Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
arkmarin Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Jeg har bare 125 liter vann. Dusj må foretas i cockpit eller badeplattform, så det dusjes ikke så ofte. Vannet er på rustrfri tank og vi drikker det, bruker det til matlaging mm. Da ungene var med på tur, fant jeg ut at om jeg fylte hvert tredje døgn, ville jeg aldri være tom for vann. Så det er nok vann for 4-8 dager, alt etter som om vi er fire eller to ombord. Toalettet bruker saltvann. Desinfisere tanken hver høst med å slå litt sprit i tanken, som er der gjennom vinteren. En hygiene-sykepleier fortalt at det var nok med 17% alkohol for å drepe bakterier. Om det er en skvett i bunnen av tanken, vil spritdampen desinfisere hele tanken. Det er godt vann ombord. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
ÅtteGlass Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Du kan tømme ein liter eller to med klor i tanken Litt OT, men kanskje viktig i folkeopplysningens tjeneste: Jeg antar at du mener Klorin, som i varemerket fra Lilleborg fabrikker? Det er vel en viss forskjell......? Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
index Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Klorin er greit ja. Men en liter eller to var da voldsomt! Jeg fyller på en halvliter, og 10-15 liter vann på tom tank. Tapper på alle kraner til det lukter klor, og lar det stå til neste dag. Sjøgang fra passerende hurtigbåter og fritidsbåter (ofte langt over 5 knops grensen) sørger for at klorinblandingen får skvulpet seg godt rundt i tanken i løpet av denne tiden. Deretter tømmer jeg tanken, fyller med rent vann og tømmer igjen, og tanken er klar for en ny sesong. I år har vi også begynt å drikke fra tanken, etter i mange år å ha hatt med kanner med drikkevann. Og så langt har i alle fall ingen blitt syke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ebonita Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Vi använder vattnet i tanken (förr av plast, nu av aluminium) som vi använder kranvatten hemma exklusive att jag använder sjövatten att spola toaletterna med och att jag inte vattnar rabatterna när jag är i båten. Dvs vi dricker te och kaffe tillagat av tankvatten, lagar mat med det, diskar med det, tvättar och duschar oss i det osv. Har under 30 års båtliv praktiserat detta utan att någon blivit sjuk. När dom monterade tvättmaskinen ombord i nuvarande båt så valde dom bort den ena vattentanken (!) så vi har 'bara' 240 l men det räcker c.a 3 dagar för två personer vilket indikerar 40 liter per person och dag. Funderar dock på att ersätta nuvarande alu-tank med två vingtankar som skulle spara plats och ge c:a 350 liter plus ge vattennivå oberoende tvärskeppstrim. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 En custom båt har i dag ofte mindre vanntank og watermaker til fordel for større septiktank. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Min båt hade watermaker när jag köpte den, men när jag insåg hur mycket mek det skulle vara att skaffa bruksvatten den vägen så valde jag att montera ut det hela och sälja till någon Atlantfarare. Samtidigt blev det mycket plats över! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 500 liters tank ombord. 2 voksne to ungdommer. Dusjer i snitt 1 gang per dag alle sammen. holder til 3-4 dager er min erfaring. Vi bruker vannet til alt utenom å spyle ned i doene - der brukes det saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Vi har 450 liter, to voksne og tre barn derav to tenåringer. Det holder til fire-fem dager så det går vel i snitt et sted mellom 70 og 100 liter per dag alt etter som. Tanken er original, glassfiber. Brukes ikke til matlaging eller drikke idet QB finner det hygienisk tvilsomt, selv etter at jeg har gjort tanken gullende ren. Bl. a. ved hjelp av 218 liter diesel. Forstå det den som kan. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mariell Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Tror jeg har en 800 til 1000ltr. fordelt på 2 tanker. Brukes til alt, bortesett fra toa.spyling. Jeg sparer ikke på vannet, heller motsatt. Fyller opp tankene, sånn ca. 1 gang i uka, når båten er i bruk. Men har ennå ikke gått tom for ferskvann, så hvor mye jeg bruker pr. dag. tja si det. Snitt 60+80ltr. pr. døgn.? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
MajorAndy Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Jeg er med på holdet der bruger 70-100 liter i døgnet med fuld besætning. Jeg bruger ferskvand til alt - incl. toiletspuling af en eller anden grund Dog drikker vi ikke vandet direkte af hanen eller laver kaffe af det. Der bruger vi en kande med frisk vand som vi henter hver dag på kajen. Men jeg tror ikke at jeg ville tøve med at bruge bådens eget vand som drikkevand i en snæver vending. Jeg har aldrig konstateret hverken lugt, smag eller visuelle forureninger i bådvandet på nogen af mine både. Tømmer som regel tanken efter ture og fylder op med frisk vand ligesom der naturligvis ikke står vand på tanken i længere tid. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 Har ca 200liter og en "dagtank" på 75 liter.. Pleier å gå tom etter en helg. Drikker vannet og har bestandig gjort det. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.