Emjay Startet 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2010 Hei alle sammen. Kjøpte en skilsø 23 med en Buhk dv20 motor i mai iår. Fant vel ganske rask ut at det lakk vann i oljen, og fikk tak i ny toppakning. Ganske uerfaren fikk jeg bare beskjed om og ta det groveste slagget på topp og blokk vekk før jeg monterte ny pakning. Jeg fikk også beskjed fra flere at etterstramming ikke var nødvendig. Bytta olje starta motoren, og igjen så at vannet rant inn i olja via oljepinnen. Skal være sagt at jeg ikke hadde momentnøkkel på dette tidspunkt så det ble måfå trekking. Tok av toppen igjen og toppakninga var selfølgelig blåst igjen. Men, la også merke til masse rust slagg kom ut av vann kanalene i toppen. Fikk lånt en kompressor og blåst reint både blokka og toppen. Mest sannsynlig var vannkanalene i toppen helt gjengrodd med møkk. Kjørte ned til Arendal (igjen) som er ca 20 mil t/r og fikk ny pakning. Ringte ned til en leverandør i Danmark og fikk riktig moment. (11-13kg) Brukte også denne gang i tilegg til momentnøkkel pakningstoff. Byttet olje og filter, prøvde og starte og samme igjen.. Vann ned i olja. Ned til Arendal igjen, fikk tak i ny pakning. Der fortalte de meg at riktig moment var 9,5-10.5 kg. Så fikk jeg planet toppen på ett verksted. Tok ut og slipet alle ventilene selv med litt hjelp. Monterte toppen med momentet jeg fikk beskjed om fra Arendal 9,5kg i første omgang og la toppen få satt seg inn en times tid før jeg etterstrammet til 10,5. Prøvde dette og fyrte motoren. Og vannet fosset ut mellom blokka og toppen. Tok av toppen igjen og kikket på som hadde skjedd. Toppakninga hadde heldigvis overlevd denne gangen. Så deretter at det var litt mye grader i blokka hvor vannkanalene blir "sperret" og tok da og pusset ganske nøye over slik at det var plana. Gikk over med linjal og så at det var helt rett. Brukte pakning stoff og strammet med 11kg og lot toppen stå i noen timer før jeg etterstrammet med 13kg. Startet motoren og vannet kom ut mellom blokka og toppen igjen.. Er toppen gåen tro? helt rådløs.. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 (redigert) Hei, og velkommen til Baatplassen foresten! Få toppen inn på ett verksted, og få de til og kompresjonsteste toppen din. Då får de ut om den er gåen. Kansje du har en nabo eller beskjent som har verktøy til det? En topp kan fort bli dyrt, men billigere en en ny motor Lykketil! Redigert 18.Juli.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Droll Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Og vannet fosset ut mellom blokka og toppen. Blir det ordentlig tett imellom blokk og topp ??, utifra det du skriver kan det virke som om du IKKE får det rette momentet på selve toppen.. Går topp boltene/mutterne lett, det er ikke de som går så tregt at momentnøkkelen klikker ut ? Er ikke noe som bunner for tidlig ( mangler ei skive eller noe, noe som fører til at bolten IKKE skaper det riktige presset på toppen ). Har du sjekket om selve toppen på blokka er rett og fin, kan være en liten skade eller noe som stikker opp og hindrer toppen og komme ordentlig nedpå . Dette er en motor med lavtliggende kam og støt stenger ?? Ble ventil justeringene løsnet før montering av topp ( tenker på om det kan være noe her som holder igjen ?? ) Ellers fant litt info om motoren på nett Motormanual ( PDF ) Litt tekniske data.. P.S kjenner IKKE motoren, er bare noen tanker.... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Emjay Svart 18.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Det er vel lavtliggende kam. Og stemplene går likt opp og ned også som jeg aldri har sett før. Eneste på blokka som jeg syntes var rart, er at begge stempelringene ligger ca 1mm over resten av blokka. Snakket med en gammel sjøulk kollega av fruen på telefon akkurat som har skrudd mye på gamle diesel motorer som mente dette ikke var normalt. Noen som har peiling? Ventil justeringen gjorde jeg nå sist når toppen var av, og det var en av eksosventilene var helt gjengrodd så det var tydeligvis på tide og få gjort. Tror jeg gjorde alt etter boka her så ingenting holder igjen nå. Byttet forøvrig alle støtstengene i splitter nye orginale også. Sitér dette innlegget Link to post
Emjay Svart 19.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 (redigert) Ringte på en Dv24 motor via finn tidligere som jeg skal prøve og få tak i. Som hadde mer eller mindre havarert veiv. Skal se om det går ann og få byttet over de som trengs fra min gamle maskin. Evig opptimist :-) Redigert 19.Juli.2010 av MortenJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Etter sliping av topp kan det ofte stå igjen en liten knatt som hindrer pakningen å tette. Sjekk overflaten nøye, om blokk og topp er rett og du har fått den rette pakningen skal det rett og slett ikke kunne lekke mellom blokk og topp... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bernt Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Har vært borti lakkasje av vann gjennom impeller pumpa !! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Stempelringene ligger 1mm over blokka?!? Du mener vel stempeltoppene? Er umuligt ellers... Blokka,viss ikke den også er planet,må måles med rettholdt,ikke linjal. Du må i tillegg også ha føleblad,en 6 sylindret motor ligger på rundt max 0.10 i tillatt skjevhet,har du mindre antall sylindre minker max grensa. Sjekk dette med bolter som Droll nevnte,pass også på å blåse utav vann ifra bolthulla! Toppen kan du trykkteste(kompresjonstesting er noe helt annet) på et verksted viss du vil. Dette er for å finne ut om den har sprekker o.l Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Er toppen gåen tro? helt rådløs.. Hei. I en tidligere båt stod det samme type motor og der fikk jeg problem med vann i oljen. Min motor var produsert før 1980. Hvor gammel er din motor? Har du målt med følebled at det ikke er skjevhet mellom topp go blokk? Aller først gjør du rein gjengene på bolter og i blokken og smører gjengene. Når du har skiftet toppakning må du kjøre motor på tomgang til den blir varm. Stopp motor og etter trekk. Juster ventiler på nytt. Hvir alt er tett ettertrekker du etter ca 5 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Brukte pakning stoff og strammet med 11kg og lot toppen stå i noen timer før jeg etterstrammet med 13kg. Startet motoren og vannet kom ut mellom blokka og toppen igjen.. Går det bra med motoren nå? Man bruker ikke pakningstoff på toppakning, det er ikke bra. I tilleg ser det jo ut for at et nytt problem har oppstått etter planing, siden vann nå kommer ut mellom topp og blokk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.