Jump to content

Økonomisk kjøring draco 20 med 4,3 mercruiser

mulla

Recommended Posts

Jeg har byttet motor i en 20 fots Draco, motoren som jeg har byttet er en 140hk Mercruiser. Jeg har nå sat inn en 210hk Mercruiser som er vanvittig mye sterkere enn den den gamle.

Med den gamle motoren hadde jeg 19 knop på 3400rpm, på den nye har jeg 20 knop på 2700rpm.

Går jeg opp til ca 3400rpm så har jeg ca 25 knop. (har har byttet propell, men har samme utveksling på drevet).

Skjønner at laver rpm = mindreforbruk, men det betyr ikke at liter pr nautisk mil blir noe mer selv om man går opp noen rpm, dette kommer jo ann på båten.

Noen som har erfaring med dette på Draco 20?

Har ingen erfaring med båt eller motor. meg googlet og fant tester med motor og noen båter. mulig du finner noen pekepinner her?

http://www.mercurymarine.com/engines/engine-tests/mercruiser

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Angående forbruk, så trengs det ca lik mengde energi for å holde båten i f.eks. 20 knop, som skulle bety, at med lik virkningsgrad på motorene (hk pr liter bensin), skal de bruke like mye, forutsatt lik vekt på båten før/etter.

Nå har vel 220hk motoren innsprøytning, og generelt mer moderne konstruksjon, slik at den har høyere virkningsgrad enn den gamle, som pga av utbytting neppe er i toppform lenger.

Alle motorer har ett turtall de har best virkningsgrad, gjerne lavere i turtall, slik at ved samme fart vil den nye bruke mindre. Ved gammel toppfart vil nok forskjellen være størst.

Og liter/nm på toppfart kan nok også være lavere på ny motor, selv om denne farten er høyere. Men dette er pga virkningsgrad, siden det kreves mer energi for å drive båten til høyere farten er.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...