Nøtterøy Startet 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2010 Jeg skrev kontrakt på kjøp av bruktbåt, med innbytte av min båt her i slutten av Juni. I kontrakten står det "overlevering i Juli etter kundens ønske!" Finansiering var i orden, men jeg rakk ikke underskrive pairene i banken før jeg reiste på jobb, men så ikke det som noe problem, i og med at selger ikke hadde nevnt i kontrakten at han skulle ha penger før jeg hentet båten! Etter at jeg kom på jobb skjønte jeg at noe ikke var som det skulle, så jeg skrev en mail til selger og spurte om alt var iorden, og om han hadde mottatt kontrakten underskrevet av meg. Han bekreftet å ha mottatt kontrakten, men siden jeg ikke kunne overføre penger før i slutten av Juli solgte han like så godt båten til noen andre. Vi snakker her om en meget kjent forhandler (ikke importbåt). Er det noen som vet om jeg kan kreve salget gjennomført, dvs be forhandler om å hente tilbake nevnte båt, eller står jeg uten noen som helst av rettigheter her? Jeg går ikke ut med navn på firma foreløpig! Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Skulle tro at du står sterkt når du har skrevet en kontrakt. Han kan jo ikke bare gå ifra en skrevet avtale. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Skipper Worse Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Hvis kjøper nr. 2 har kjøpt, betalt og fått utlevert båten, har du ingen sjanse mot hans vilje. Forhandleren har nok etter alt å dømme gjort feil men alt du kan gjøre er å kreve erstatning, men selv det blir vanskelig, for hvordan dokumentere et "tap"?. Glem det, og publiser heller navnet til skrekk og advarsel. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Nøtterøy Svart 18.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Da jeg håper i det lengste at det skal ordne seg på en eller annen måte, vil jeg ikke gå ut med navnet ennå. Dette er et svar jeg fikk fra Jusportalen: Dette høres nokså merkelig og uprofesjonelt ut. Forhandleren har satt seg selv i en vanskelig posisjon. Avtaler skal holdes og dersom han ikke leverer deg båten på avtalt tidspunkt misligholder han kontrakten og du kan kreve erstatning for tapet. Du bør tilskrive selger straks og kreve at kontrakten respekteres og at han skaffer båten du har kontrakt på til avtalt leveringstidspunkt da du har betaling klar. Dersom dette med finansiering/forskuddsbtealing var et vilkår for å skrive kontrakt, skulle selger meddelt dette før han underskrev. Står det f.eks at 10% skal betales ved underskrift og du unnlater dette, er du i mislighold, men da må selger reklamere overfor deg og varsle at han vil selge båten til andre. Ved salg av fast eiendom må megler sjekke kjøpers fiansiering før bud aksepteres, men det er jo forsent å komme opp med dette på et båtsalg etter at kontrakt er skrevet. Mvh Advokat xxxx Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Ja, ja, ja, i og for seg riktig det, i den forstand at det ikke er feil, men det hjelper deg jo like lite som "økseskaft". Det spiller liten rolle hvilke rettsbrudd selgeren har gjort, og hvilke juridiske merkelapper man setter på det; spørsmålet er heller hva du KAN gjøre med det og hva du BØR gjøre med det. De to går ikke alltid "hånd-i-hanske" heller. Du "KAN" kreve erstatning men da må du ha lidd et ØKONOMISK tap og det skal du slite med å "bevise". Det finnes neppe to like av denne båttypen og det er ikke bare å kjøpe en annen (dyrere) og kreve mellomlegget av din "selger". Og hvor mye er du villig til å bruke på å saksøke ham med et tvilsomt krav? Lite meningsgivende, annet enn for advokaters lommebøker men er det DER dine båtpenger skal? BØR-spørsmålet er mye enklere; glem det, finn en annen båt, det var ikke skjebnens mening at du skulle ha denne og du blir garantert lykkeligere med den neste du finner. Du er jo allerede U-lykkelig med denne! Så kan du la hevnen bli søt med å publisere hvem det gjelder. Pass bare på med å være pinlig nøyaktig med fakta, ellers får du baatplassen-domstolen på nakken. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Nøtterøy Svart 19.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Takker for informasjonen SW. Denne båttypen er det mange av, selv med identisk utstyrsliste, årsmodell etc. Men hva med denne paragrafen her i LOV 1988-05-13 nr 27: Lov om kjøp. da spesiellt paragraf 23? Kapittel V. Kjøperens krav ved kontraktbrudd fra selgerens side. Forsinkelse § 22. Innledende bestemmelse. (1) Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for seint, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 23 til 29 kreve oppfyllelse, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. (2) Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende så langt de passer, likevel ikke § 25 (2) og (3). Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002). § 23. Rett til oppfyllelse. (1) Kjøperen kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller for så vidt oppfyllelse vil medføre så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. (2) Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan kjøperen kreve oppfyllelse når ikke dette etter den tid som er gått, vil være vesentlig mer tyngende eller få en annen karakter enn selgeren kunne forutse eller det for øvrig vil være urimelig å kreve oppfyllelse. (3) Kjøperen taper sin rett til oppfyllelse om han venter urimelig lenge med å fremme kravet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Greit at du kan ha rett. Men vil du virkelig kjøpe av en forhandler som oppfører seg så useriøst? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Hva konkret forventer du egentlig å oppnå ved å forfølge dette overfor denne forhandleren? Siden du jo har inngått en avtale om innbytte så er det vel etablert en pris på den båt du kjøpte og den båt som du skulle levere i innbytte. Kan man da hevde et tap hvis du ikke får solgt egen båt til den samme prisen? Kan du pålegge forhandler å ta din båt og utbetale den pris dere har blitt enige om? Kanskje litt søkt, men en kort kommentar Worse? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Benji Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Nei bit i det sure eplet - glem det. Du har allerede "tapt" en gang, og muligheten er der igjen + all tid og frusterasjon som må legges ned i en slik sak. Du har fremdeles din gamle båt og pengene du hadde tenkt og invistere i en ny, det finnes de som har vært mer uheldig enn det, desverre. Legg heller ut navnet på selger, og som nevnt i tidligere innlegg - vær nøyaktig - la det stå igjen som ett vondt minne om at det fremdeles er useriøse forhandlere der ute. Nyt sommeren med den båten du har mens du leter etter en ny. Tror det er du som kommer til å få flest søvnløse netter om du går til sak, selger han vil trolig bare le av deg, og gjøre det samme igjen med en annen. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Skipper Worse Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Du har kjøpt en individuelt bestemt gjenstand -- en spesifikt angitt bruktbåt -- og når den ikke lenger eksisterer i selgers eie, foreligger det objektiv umulighet. Selger KAN ikke oppfylle avtalen siden han ikke har båten. Hvis han skaffer deg en annen ("identisk") så vil det i tilfelle være alternativ oppfyllelse ihht. en NY avtale dere må inngå, der denne leveringen utgjør "korrigert" oppfyllelse. Du kan selvsagt kreve erstatning for alle tap som er forårsaket av kontraktsbruddet, derunder eventuell prisforskjell på innbyttebåten. Men husk at også tap skal bevises og ved salg av innbyttebåten vil debatten dreie seg om hvorvidt salget skjedde på forsvarlig måte, om du hadde oppnådd mer med å vente litt til, osv. Og for ordens skyld så er du ennå ikke "forbi" det smule hinder som ligger i at selgers første forsvarslinje vil være at det var en forutsetning for handelen at han fikk oppgjør med en gang ... Se heller dette som en helt gratis erfaring... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Daffy Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Etter at jeg kom på jobb skjønte jeg at noe ikke var som det skulle, så jeg skrev en mail til selger og spurte om alt var iorden, og om han hadde mottatt kontrakten underskrevet av meg. Har vi fått hele historien?Hva var det som gjorde at du skjønte dette? Inbytteprisen som er avtalt er vel uansett lavere enn hva du kan få ved å selge båten selv? Selv den og kjøp en av de andre som er identiske... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Nøtterøy Svart 19.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Historien er at selger må ha gått utifra at han skulle ha oppgjør med en gang, men det var ikke spesifisert i kontrakten. Grunnen til at jeg ikke kunne betale var at jeg ikke rakk og underskrive original pairene i banken på Torsdag, da banken ikke fikk papirene ferdig før før stenge tid, og at jeg reiste på jobb med det første flyet fra Torp på Fredag. Men jeg tilbød og betale 50 000 i håndpenger. Jeg skjønte det var noe rart da min innbyttebåt ikke ble hentet som avtalt. Jeg hadde avtalt at min far skulle overlevere min båt i løpet av helgen, men når ingenting skjedde så tok jeg kontakt med forhandleren. Her er 2 mailer fra forhandleren etter at jeg oppdaget at båten ikke var min alikevel. Hei igjen, ja jeg mottok kontrakten i går. Da du fortalte meg at du ikke hadde anledning til å underskrive lånepapirene i banken før du kom hjem og vi ikke kunne få oppgjør før i slutten av juli måned var dette vanskelig for oss. Vi har derfor ikke hentet innbyttebåten, og som vi diskuterte at dersom ikke alt lot seg gjennomføre ville du kjøre din innbytte båt en sesong til da sommeren var så langt kommet innen du kom hjem. Vi foreslår derfor at vi tar din båt i innbytte i høst og finner en passende Baltic til deg så du kan starte 2011 sesongen med ny/nyere Baltic 29 Hei igjen. Takk for hurtig tilbakemelding. Ja vi har solgt båten da vi trengte oppgjør for å ferdigstille 4 nye båter med motorer før ferien. Fellesferien her starter 17 juli. Vi arbeider uten kreditter, ei har vi kassekreditt, så som jeg sa trenger vi løpende likviditet. Vi to kommer i mål med en Baltic, og det er jo de 4 beste handelsukene vi har foran oss. Selv tar jeg ingen ferie, og jeg har flere baller i luften på Nyere Baltic 29 Forhandleren befinner seg på Fevik! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 ja de lever nok fra hådn til munn der. Og tydeligvis er ikke forretningsmoral så viktig. Han fikk vel solgt båten til en bedre pris uten innbytte til noen andre. Verden forandrer seg - men noen personer forblir nok den samme uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.