Jump to content

moderne dieselmotor i hydrolift f-29


andersb

Recommended Posts

Hei, fulgt med på bruktmarkedet rundt disse en stund, og mye kurrant, det som slår meg er dog mangel på diesel med effekt, de ble jo levert med store maskiner som f.eks. 7.3 mercruiser, men er jo bare 270hk. når disse båtene ble produsert var det lite tilgjengelig med lav vekt og høy ytelse, nå om dagen er jo dette litt annerledes, og vi har fine maskiner som cummins 4.2 350hk med XR drev, eller VW marine sin 350hk. målet blir en eldre (rimeligere) båt, med ny(ere) diesel, som skal runde 50knop.

 

leste gammel test av F-26 med KAD44, den fikk skryt og gjorde 44knuter http://www.dinside.no/15875/pris-og-tekniske-data, sitter og googler, prøver finne ut om D6 med DPR blir for tunge.

 

hvor mye hastighet de 3 fotene stjeler hadde vært kjekt å vite, men er lite informasjon å oppdrive, og kan ikke basere meg på hva selgere oppgir i finn annonsene sine hva hk/hastighet angår.

 

fant test av stormway sine støpte f-29 med MerCruiser D4,2L D-Tronic 300 og den gikk 46 står det http://www.klikk.no/motor/baat/article495568.ece så bør være håp med enda mere effekt, og bedre drev.

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post

Hva med å vurdere en Yanmar 380 D-max fra Goldfish?

Er vel letteste og raskeste diesel i forhold til vekt og størrelse?

 

Model D6-370 DPR, Weight with Duoprop drive 770 kg

Yanmar 6LPA2 315 HP, Weight with Bravo One-X drive 516 kg. Denne kan du få som 380 hk-motor fra Goldfish.

 

har tenkt tanken, men etter å ha kjørt goldfish 32 med 2 slike, hvor eier var livredd for å gi gass og at drev skulle rase da det hadde skjedd før, og på topgear sin episode med goldfish gikk vel motor/drev i stykker? kanskje dette allerede er utbedret ved å bruke nyere XR/imco? slik de gjør nå?

 

ser cumminsen på 350 er oppgitt til 519KG med bravo1 XR og 528 med bravo3 XR, så ganske lik i vekt, men blir jo tatt på effekt evnt av d-maxen. http://www.cmdmarine.com/documents/Quantum%20Brochure/QuantumNorwegian.pdf

 

både med tanke på vekt, pris og effekt luker nok D6'en seg litt ut desverre.

Link to post

En slik én : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23328848 ?

Det der er seriøst fin båt :flag:

 

Har selv en Dmax 370 med Mercury ITS Bravo One racing drev. Er det det som er "XR"? Kjørt ett par tusen km, på mellom 3500 og 3900 RPM og ikke hatt noe drev-problemer enda... :rolleyes: Jeg har havariforsikring på drev + motor og sparer ikke på gassen :smash:

Aner ikke hva som skjedde i Top Gear-episoden. Så skal ikke tale for/mot her.

 

Men på den Cumminsen 350, forbruk er oppgitt til 80 liter i timen ved 3800 RPM. Kan det være sant? Selv mener jeg at båten min bruker ca. 50 liter diesel i timen, ligger da rundt 52-53 knop og på en 3700-3800 RPM.

Link to post

En slik én : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23328848 ?

Det der er seriøst fin båt :flag:

 

Har selv en Dmax 370 med Mercury ITS Bravo One racing drev. Er det det som er "XR"? Kjørt ett par tusen km, på mellom 3500 og 3900 RPM og ikke hatt noe drev-problemer enda... :rolleyes: Jeg har havariforsikring på drev + motor og sparer ikke på gassen :smash:

Aner ikke hva som skjedde i Top Gear-episoden. Så skal ikke tale for/mot her.

 

Men på den Cumminsen 350, forbruk er oppgitt til 80 liter i timen ved 3800 RPM. Kan det være sant? Selv mener jeg at båten min bruker ca. 50 liter diesel i timen, ligger da rundt 52-53 knop og på en 3700-3800 RPM.

 

 

hvordan båt har du? ja var en slik goldfish som ble prøvd, en venn har en med bensin som jeg har vært noen turer i, fantastisk fine båter, desverre vel dyre, håper på <600k på ny skute.

 

XR er vel "racing" så om du har det er det nok tut & kjør, gjetter vilt på at du har goldfish rib eller lignende?

 

 

tittet litt på F-26 på finn også nå, både stormway/hydroloft, mange oppgir veldig forskjellig hastighet her også, hvor desverre klarer jeg ikke finne ut hvor mye treger f-29 er enn f-26, noen antyder at det bare skiller 1-2 knop med samme motor, desverre er alle båter tilsalgs med "gamle" 320hk motoren og uten XR drev. slik det ser ut vil de sisste 30hk til 350 utgaven faktisk skille 2-3 knop, i tilegg er vel XR drevet endel slankere og sitter høyere? så bør hente litt der også.

 

sitter på hytta nå og sikler på coromat t-27 supermarin med 350hk QSD, uten tvil noe av det flotteste man kan få for tiden ca av effektive/Raske båter, og med utrolig tanke på innredning og planløsninger. 3-fot syken er dyrt.

 

aldri kjørt f-29, bare f-26 med bigblock v8, og det var morro, men synes linjene på 29 rett og slett blir bedre.

Link to post

Helt enig med andersb at F-29 er en nydelig båt...

I "din side"testen av F-26 med KAD44/DPX gjør testbåten 44,1 knop v/ 3600omdr. utrolig synd at man kan gjennomføre en test som denne uten å oppgi utveksling på drev og hvilke propeller som er benyttet.

Har en Draco/Windy Oceancraft 761 (25fot) med KAD44/DPE 1:1.78 og C7 propeller. Denne gjør kun 40knop v 3900omdr. Ikke målbar forskjell m 1 eller 4 i båten...

 

Opplever skrogene som svært like mhp vått areal. Er det mulig at DPX gir så mye mer fart enn DPE ??? Noen som vil dele sine tanker/erfaringer

Link to post

Har en Goldfish 29

Bilde : http://hvorfor.no/gullfisken/goldie_setervik.jpg

Youtube :

 

Er en F29 like bred som en F26. Hvis båtene er like breie, så skal vel ikke lengden utgjøre noe spesiell forskjell med tanke på hastighet.

 

Når det gjelder XR-drev kontra vanlig, så vet jeg faktisk ikke hva forskjellen er. Vet bare at om noe hender med drevet mitt, så blir det temmelig dyrt... Derfor har jeg forsikret drev og motor :saint:

 

Vurderte selv F29 før jeg kjøpte Gullfisken. Vurderte disse båtene Stormway F26-F29, Cobra Sport 860, Arctic Blue, High Tech 3000 (bedre "planløsning enn Cobra-båtene), Goldfish 30 og Hydrolift 24.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22832807

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21018356

 

Liker ikke helt løsningen på F29. Da synes jeg Cobra og High Tech er bedre.

Link to post

Helt enig med andersb at F-29 er en nydelig båt...

I "din side"testen av F-26 med KAD44/DPX gjør testbåten 44,1 knop v/ 3600omdr. utrolig synd at man kan gjennomføre en test som denne uten å oppgi utveksling på drev og hvilke propeller som er benyttet.

Har en Draco/Windy Oceancraft 761 (25fot) med KAD44/DPE 1:1.78 og C7 propeller. Denne gjør kun 40knop v 3900omdr. Ikke målbar forskjell m 1 eller 4 i båten...

 

Opplever skrogene som svært like mhp vått areal. Er det mulig at DPX gir så mye mer fart enn DPE ??? Noen som vil dele sine tanker/erfaringer

 

hei, windyen oppleves helt annerledes og ikke sammenlignbar på det lille jeg har testet de, hydrolift gikk vel alltid for at det skulle gå fort, og windy etter finish og generell båtopplevelse.

 

761 er uten tvil en linjelekker båt og vurderte å kjøpe en som forrige båt, men merker jeg er litt mere bitt av fartsbasillen fortsatt :(

 

Har en Goldfish 29

 

 

Er en F29 like bred som en F26. Hvis båtene er like breie, så skal vel ikke lengden utgjøre noe spesiell forskjell med tanke på hastighet.

 

Når det gjelder XR-drev kontra vanlig, så vet jeg faktisk ikke hva forskjellen er. Vet bare at om noe hender med drevet mitt, så blir det temmelig dyrt... Derfor har jeg forsikret drev og motor :saint:

 

Vurderte selv F29 før jeg kjøpte Gullfisken. Vurderte disse båtene Stormway F26-F29, Cobra Sport 860, Arctic Blue, High Tech 3000 (bedre "planløsning enn Cobra-båtene), Goldfish 30 og Hydrolift 24.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22832807

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21018356

 

Liker ikke helt løsningen på F29. Da synes jeg Cobra og High Tech er bedre.

 

hei, jeg så på goldfish 30 i fjor, og prøvde finne noen på finn nå uten hell, på meste i fjor var det vel 3? tilsalgs, fine båter, og passer inn i det jeg ser etter egentlig

 

high tech og cobra er fine båter, men tør ikke kjøpe disse da jeg frykter å "brenne inne" og slite med evnt salg da det ikke er kjente merker.

 

på din goldfish 29 rib, er det soverom eller bare lite oppbevaringsrom under konsollen? og hvordan synes du thrustbooster fungerer? tittet på review, ser ut som XR ITS uten sportmaster, aner ikke engang om man får sportmaster på diesel.

 

 

kravet mitt er vel ca, soveplass for 2, +-30 fot da det skal gå i tildels grov sjø rundt langesund, og helst 50+knop, krav er vel også at den skal være trailbar dvs <3000kg ca da bilen kan trekke max 3500kg og henger er ca 620kg, BT tillater jo ofte litt slack så om jeg veier 3550kg skyter de meg neppe, men på 4000 får jeg tvilsomt kjøre videre.

 

har i dag en scarab på 27.5fot med 2x200 som jeg storkoser meg med, men soveplassen er for folk under 170, vil ha muligheten til overnatting da det ikke er den fineste skjærgården å kjøre hjem i om natta fra kragerø, og man da ca ikke kan drikke da det jo er idioti å føre slik skute i mørket med 0.8

 

bra å se det er flere der ute som er litt ufornuftige i båtvalget sitt (goldfish 29 rib)! liker frihetsfølelsen uten fartsgrenser og mas.

kan det stemme at du har postet på noe engelsk rib forum? mener jeg så lignende video med lignende brukernavn, uanset en fantastisk båt!

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post

Ufornuftig båtvalg? Hva behager?! :giggle:

Fantastisk båt. Drivstoffgjerrig, sjøsterk, rask(!), og lett(!) å få på/av henger :)

Har overnattet to stykk i rommet under konsollen. Den går som en stikkabin fremover og er i alle fall 2 meter lang (jeg er 195 høy). Til vanlig har vi mye bagasje + en hund liggende der. Men det er ikke noe sted man sover i flere døgn. Vi bruker den som turbåt ut fra Trondheim. Kjører til steder hvor vi kan overnatte. Lang rekkevidde med 330 liter tank.

Er vel én negativ ting med Goldfish 29, prisen...

Tja, er kanskje en liten ting til, at det egentlig ikke er mulig å kjøre i mellom 6,5 og 25 knop, uten å misbruke gassen.

Leser litt på rib.net, så det stemmer nok.

 

Jeg vet faktisk ikke hva "sportsmaster" er.

Thrustboosteren er nok et nødvendig "onde", om man skal ha en båt som kan leve i de hastighetene Goldfish 29 kan ligge i. Har nettopp bestilt en ny propell, en Bravo 26P LAB. Medfører litt lavere topphastighet, men bedre aks og utnyttelse av turtall. Tror det blir bedre, da vi ofte reiser på langturer med 3-4 personer med bagasje og som regel full tank.

 

Goldfish med bedre komfort:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21837354

 

Tror ikke den Goldfish 30 jeg lenket til er solgt. Så der er det nok bare å ringe og prute ;)

Det ble solgt en High Tech for 600-700' i fjor, men ja, ikke de mest kjente. Likevel, om jeg vurderte slik båt, så ville jeg tatt en titt på den som er til salgs. Virker som en bra utstyrt båt.

 

Tror kanskje vi har sett litt på samme type båter. Så klistrer inn lenker til andre båter i omtrent samme størrelse jeg har fulgt med på:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=18453821

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21500895

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23157213

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=20548024

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22997469 <- Helt rå!

Og du har nok sett litt på dem allerede, Hydroliftene på 27 og 31 fot. Voldsomt pene båter. Da får man flott kabin, toalett, dusj med mer, samt hastighet og gode sjøegenskaper.

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post

Ufornuftig båtvalg? Hva behager?! :giggle:

Fantastisk båt. Drivstoffgjerrig, sjøsterk, rask(!), og lett(!) å få på/av henger :)

Har overnattet to stykk i rommet under konsollen. Den går som en stikkabin fremover og er i alle fall 2 meter lang (jeg er 195 høy). Til vanlig har vi mye bagasje + en hund liggende der. Men det er ikke noe sted man sover i flere døgn. Vi bruker den som turbåt ut fra Trondheim. Kjører til steder hvor vi kan overnatte. Lang rekkevidde med 330 liter tank.

Er vel én negativ ting med Goldfish 29, prisen...

Tja, er kanskje en liten ting til, at det egentlig ikke er mulig å kjøre i mellom 6,5 og 25 knop, uten å misbruke gassen.

Leser litt på rib.net, så det stemmer nok.

 

 

 

jøss, det er jo knall, har titta litt på rib, men virker ikke som noen fremhever soveplassene når jeg har søkt på finn finner jeg lite bra, jeg skal ikke dra på norgesturne, bare ha sted jeg kan strekke ut mine 187cm til neste morgen så jeg slipper all mørkekjøringen.

 

er som du sier, vi har tittet på mye av samme, er mange gamle "kjenninger" blandt annonsene du linker til.

 

goldfishen med dobble maskiner tittet jeg på senest i går, uten tvil bra specca, men nye 29 går vel like fort/fortere med mindre maskin? klart det er fantastisk deilig med 2 maskiner også i ny båt, men prisen svir jo igjen.

 

cobra er knallfine, men er redd for videresalg som sagt, gozzi synes jeg er litt mye kroner for så gammel båt og liten maskin, obsession båten ser midt i blinken ut, men litt usikker på merket, sett den på finn, men kjenner ikke, kanskje noen trådlesere kjenner disse? virker veldig lett med 2450kg med den maskinen? og 55knop, stemmer de tallene? ser ikke ut som det er XR drev på den?

 

nor-tech 380'en var knallfin! disse er vel langt over trailbar vekt, men er jo såpass store at det ikke er noe problem å kjøre opp og ned til oslo med, eneste minus var da prisen, <600 er målet, klart det kan strekkes litt, men 900 blir litt langt ;)

Link to post

Enig med deg angående Gozzi. Er nok bra båter, men temmelig dyr. Pål Sollie har skrytt masse av de båtene og dem som bygger de.

Når det gjelder Cobra, så tror jeg de er mer kjente enn hva man kan tro. Så 2 stykk i Trondheim i går. Pratet med en eier, han sa etter han kjøpte en båt, så kjøpte to andre hyttenaboer seg lignende. Det er også noe bevegelse på de båtene. Eneste man må passe på, er at man får tak i en båt med kjent motor og er nøye med å gå over konstruksjonen og detaljer (spesielt listverk og badeplattform). De kan være bygget av amatører, siden de leveres som halvfabrikat!

 

De Goldfish 28-båtene, er noe breiere enn 29-foteren. Med Dmax-motor går de i ca. 50 knop. Den med to motorer har vært interessert i selv, men to motorer blir dyrt i drift sammenlignet med en motor for vanlig bruk. Så ble med tanken og en telefon til Goldfish. Er forresten helt nye Yanmar-motorer i den. Tidligere stod det to stykk D-max 370 (toppfart var da 65+ knop), men de to motorene tror jeg nå befinner seg i den siste Nor-Tech'n jeg lenket til.

Har vært 3-4 28-fotere med en motor som har gått for 700-1,1 mill i år. Er tydeligvis et marked for disse :smiley:

Link to post
  • 1 måned senere...

Liten oppdatering, har lagt 2 båter for salg nå, og hevet budsjettet til 1mill +-, så da bør det være håp om å finne noe gøy.

 

Ene båten jeg ser på har 2stk yanmar 300hk diesel, vet noen om disse kan bygges om til d-dmax spec? hadde jo vært stas å runde 60 knuter. 140hk ekstra merkes jo, selv på ganske stor båt.

Link to post
  • 1 måned senere...

for de få som bryr seg endte jeg med goldfish 32, med 2stk 370hk yanmar d-max :)

 

budsjettsprekk herfra til H, men men.

 

fikk forøvrig solgt de 2 båtene i motsatt rekkefølge, den jeg trodde skulle bli litt værre å selge, ble solgt tvert, og den jeg trodde skulle bli veeeldig lett, lå i hele 86 dager før den gikk.

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
  • 5 måneder senere...

særs lite erfaring gitt, fikk jo bare brukt båten 15 min før det ble opplag i fjor, så har vel kjørt motorene lenger på land, enn i vann ;) forøvrig er det fantastisk feit lyd i de, er jo bare åpent rett ut av snurrene.

 

var og nappet av drevene i dag, de skal inspiseres og sjekke lagerbaner, klaringer osv, er jo trossalt myeeee hk og moment i disse maskinene.

 

båten er iaf helt fantastisk bygd kvalitetsmessig, alt av støp og elektrisk osv er utrolig proffesjonelt.

 

plottern døde desverre i vinter, selv om den var lagret inne, så driver og styrer nå, om det blir CX44 eller noe nyere, er begrenset dybde

 

 

i morgen skal jeg skifte impellere, dieselfiltere,oljefilter og anoder, neste helg helt forhåpentligvis montere drevene igjen, og skifte anodene på de samtidig.

 

burde vel kanskje renamet tråden?

 

mulig propellene ryker inn på liten tur for blueprint også for å hente det lille ekstra.

Link to post

Synd å høre at du ikke har fått brukt den mer enn 15min...

Det hadde jo vært supert om du kunne starta tråden: "alt om D-Maxene"

Det går så mye rykter om de motorene, hadde gjort godt om du kunne gitt litt fakta;

Hvordan er de tuna, vekt, lengde, pris, når ble de lansert, 2 speed kasser?, +++

 

Det var ikke slik at jeg ikke ville høre om båten... men du kunne jo tasta litt om motorene til du var på vannet :flag_bp:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...