Breezita Startet 7.September.2004 Del på Facebook Startet 7.September.2004 Heisann derute. Har kjøpt ny båt (Tresfjord 29) med en Jabsco Par-Max 4 vannpumpe. Når jeg åpner kranene forsiktig, pulserer pumpen og evt. belysning blinker i takt !. Når jeg åpner alle kraner på fullt går pumpen jevnt. Skal det være slik? Noen andre med samme erfaring... Kanskje en akkumulatortank vil gjøre susen? Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
SveinHa Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Kanskje en akkumulatortank vil gjøre susen?Jepp. Det skal ikke store tanken til før du merker dramatisk forskjell men jeg ville kjøpt den største som pusheren din har. Om du mekker litt sjøl kan en 1 1/2 liter brusflaske med tuten ned, koblet på røret etter pumpen absolutt gjøre jobben. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
eysteind Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Lyset skal vel ikke blinke... Tipper dette er fordi du har for små lendninger fra batteriet til sikringene... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 8.September.2004 Del på Facebook Svart 8.September.2004 Eller at lyset er tjuvkoblet inn på samme ledninger som vann pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.September.2004 Del på Facebook Svart 8.September.2004 Lyset skal vel ikke blinke... Tipper dette er fordi du har for små lendninger fra batteriet til sikringene... Eller at lyset er tjuvkoblet inn på samme ledninger som vann pumpa? Hei. Nå er det vel ikke så farlig om lyset blinker (om det ikke er lanternene da ), men hadde et lignende og mer alvorlig problem selv. Hadde noe for tynne ledninger, pluss at strømmen til styringen av autopiloten var koblet innpå. Det jeg da opplevde var at når noen tappet vann mens jeg gikk på autopilot, begynte plutselig båten å gå i sirkel! Spenningen til elektronikken ble så lav og pulserende at elektronikken resatte seg. Så ikke bruk felles kabling til følsom elektronikk og støyende strømslukere som elektriske pumper eller motorer. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sigurd Svart 8.September.2004 Del på Facebook Svart 8.September.2004 Kanskje en akkumulatortank vil gjøre susen? Kanskje dumt spørsmål, men har du sjekka at du ikke allerede har akkumulator? Båten er som jeg skjønner ny for deg. Jeg har opplevd at akkumulatoren mot all sunn fornuft fylles med vann (tømmes for luft)over tid. Ingen lekkasjer så lufta må gå i pumpa. Det er normalt at du ser pumpestarten som et lite spenningsfall på lyset, men ikke at det direkte blinker. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 8.September.2004 Del på Facebook Svart 8.September.2004 Jeg har opplevd at akkumulatoren mot all sunn fornuft fylles med vann (tømmes for luft)over tid. Ingen lekkasjer så lufta må gå i pumpa. Jeg trodde at akkumulatortanken skulle være fylt med vann og ikke luft. Etter at jeg skiftet pumpe i sommer hadde jeg problemer med luft og gikk over alle koblinger jeg hadde løsnet + at jeg åpnet lufteskruen på toppen av akkumulatortanken til det kom vann. Det var kanskje feil?? Det ble tett men det var trolig ikke akkumulatortanken som var problemet. Jeg får prøve neste sesong uten å lufte akkumulator tank. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.September.2004 Del på Facebook Svart 8.September.2004 Jeg trodde at akkumulatortanken skulle være fylt med vann og ikke luft.Det er luften i tanken som virker som en fjær og gjør at pumpen både går og står i lengre perioden om gangen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Slagskibet Svart 8.September.2004 Del på Facebook Svart 8.September.2004 Jøss og jøss. Lurte på operative inngrep for å finne ut hvorfor det ikke kommer vann i tanken,men nå tror jeg at jeg stryker den jobben fra arbeidslista. Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 9.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2004 Takk for gode tips. Har anskaffet akkumulatortank og da ble problemet borte!. Pumpen går litt og står litt... Litt spenningsfall når pumpen starter, men ingen blinking. Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Lars H. Svart 12.September.2004 Del på Facebook Svart 12.September.2004 Hei. Synes min 1 år gamle pumpe begynte å bråke vel mye. Men da vanntrykket også minket, ble jeg mistenksom. Og ganske riktig, filteret inn til pumpen var nesten tett! Ikke rart at pumpen jobben som sva . . for å få vannet igjennom. Nå er den på normalt lydnivå med godt vanntrykk. Skal kjøre gjennom godt med Klorinvann for å få rensket opp for uhumskheter i tank og slanger/rør. Se forøvrig en interessant artikkel av "Toalett og ferskvannsguruinnen" Peggie Hall her. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 12.September.2004 Del på Facebook Svart 12.September.2004 Jeg har opplevd at akkumulatoren mot all sunn fornuft fylles med vann (tømmes for luft)over tid. Ingen lekkasjer så lufta må gå i pumpa. Lufta vil forsvinne over tid, så vannet må slippes ut en gang i blant og luft inn. Noen trykktanker har imidlertid en gummiblære for lufta, for å unngå dette problemet. Vi hadde inntil for noen år tilbake vann fra brønn i huset, med felles pumpe for fem hus og 500 liter trykktank. Denne måtte tømmes for vann minst en gang i året ,siden lufta alltid vil forsvinne over tid i en slik tank. Så om det skal være noe poeng i å ha akkumulatortank så må den nok sjekkes en gang i blandt for forsikre seg om at det fortsatt er nok luft i den. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arejane Svart 14.September.2004 Del på Facebook Svart 14.September.2004 Hei alle, er det vanlig å benytte akkumulatortank i fritidsbåt, med trykkvann? Jeg har en Saga 32, der pumpen pulserer ved "liten stråle", men har ikke enda åpnet rommet med v.v.berederen får å se hva som er plasset der. Mh Arejane Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Poseidon Svart 14.September.2004 Del på Facebook Svart 14.September.2004 Hei igjen Arejane, Jo jeg tror nok det er temmelig vanlig å bruke en liten akkumulator, nettopp for å unngå unødvendig støy og pumpeslitasje ved at pumpen starter og stopper med få sekunders mellomrom når man tar ut lite vann fra den. Ombord i Poseidon hadde jeg ingen akkumulator i det gamle opplegget, men laget stuss på en 1,5 liters brusflaske som jeg monterte opp ned like etter pumpen - nå har pumpen langt finere dager enn før, og vi slipper den irriterende lyden. Så hvis du ikke allerede har akkumulator, så fixer du fort et eller annet selv. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.