Capitaine Startet 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2010 Det er nå presisert fra Nærings- og Handelsdepartementet(NHD) i brevs form at skyss- og taxibåter er å regne som nyttetrafikk, ref. regel 44 i sjøveisreglene. Det har vært mye debatt rundt dette. Men skyss- og taxibåtene skal på eget initiativ merkes bedre. Og det må definitivt gjøres etter min mening da mange skyss- og taxibåter ser ut som eller er "forkledd" som ordinære lystfartøyer, med unntak av eksempelvis et lite diskret skilt med teksten "TAXI", "TAXIBÅT", "SKYSSBÅT" eller lignende som ikke er synlig på litt avstand. Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Jeg har ikke funnet dette brevet på nettet for egen gjennomlesning og garanterer ikke for sannhetsgehalten, men her er en nyhetsartikkel om saken: Taxibåter regnes som nyttetrafikk Taxibåtene er nå utstyrt med "skyssbåt" på båtene for å vise at de skal regnes som nyttetrafikk. Sitater: Talsmann for taxibåtene i Kragerø og Bamble, Bjørn Arne Halvorsen, synes det er viktig at folk får vite om dette. – Vi har måtte gå helt til øverste hold for å få bekreftet at vi kan ferdes som nyttetrafikk, sier Halvorsen som har mottatt bekreftelse via brev fra nærings- og handelsdepartementet. – På eget initiativ har vi nå kjøpt inn oransje klistremerker og etter hvert får vi oransje fendere slik at folk ser oss, uttaler Halvorsen. – Flere lokale politikere har hjulpet oss og gjennom Rederiforbundet vårt fikk vi svar fra departementet. Havnefogden i Kragerø, Borgar Thorsen, mener det er viktig at folk vet hva merket betyr og syns derfor det er positivt at media tar tak i saken. – Sjøveisreglene gjelder på sjøen. Når det gjelder nyttetrafikk så er det slik at kommer en taxibåt opp bakfra i en større fart enn deg så skal man legge seg til side og slippe de fram på en uproblematisk måte, forteller havnefogden til KV. Politiførstebetjent ved Kragerø politikammer, Terje Sandik bekrefter regelen, men legger til at båtene må merkes tydelig. – I mørket kan det være vanskelig å se forskjell på en taxibåt og en annen stor båt i og med at man bare ser lyset fra lanternen. Etter at det tidligere har vært noe debatt mellom taxibåtsjåførene og politiet bekrefter begge at dette menes som en opplysning til båtførere og at ingen ønsker å skape noe krangel. – Vi ønsker en god dialog med taxibåtsjåførene. De har en rett og publikum må følge dette, sier Sandik. Han legger også til at selv om taxibåtsjåførene har en rett så er det viktig at de ikke står på retten sin som nyttetrafikk der det ikke er behov for det. – Regelen gjelder i trangt farvann, sterkt beferdet lei og i havneområde. Reaksjonene er alt begynt å komme og kanskje ikke uventet fra seilere: Taxibåter en fare for seilerne – Vi sliter med taxibåtene, de er en fare for seilerne og den største fare i hele skjærgården. Sitater: Kraftsalven med taxibåtene eller skyssbåtene kommer fra Kragerø seilforeningsleder Per Kristian Nilsen etter KVs oppslag om at taxibåter nå regnes som nyttetrafikk. Konsekvensen av denne tolkningen betyr at taxibåter og skyssbåter har fortrinnsrett i «trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde» – Taxibåtene er et problem for oss seilere. Det provoserer voldsomt at seilbåter nå må vike for taxibåtene ettersom de nå er blitt definert som nyttetrafikk. Hvordan skal jeg i en seilbåt som gjør to knop klare å komme unna en taxibåt i 20–25 knops fart i trangt farvann, sier seilforeningens Per Kr. Nilsen. Mitt inntrykk er at eiere eller brukere av seilfartøy er godt kjent med sjøveisregel 18(a)(iv): Regel 18. Ansvar mellom fartøy Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet: (a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for: (i) et fartøy som ikke er under kommando, (ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, (iii) et fartøy som holder på med å fiske, (iv) et seilfartøy, Men flere seilere er etter min erfaring mindre eller dårlig kjent med sjøveisreglene 9(a) og (b), 10(j), 43 og 44, men ikke begrenset til disse, eller at de mangler respekt for dem: Regel 9. Trange farvann (a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side. (b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp. Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer (j) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei. Regel 43. Små fartøy Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy. Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Er det synspunkter på at NHD nå presiserer at skyss- og taxibåter er å regne som nyttetrafikk, er det bare å kjøre debatt. Og når det gjelder NHD sin rolle og betydning oppi dette, har for ordens skyld maritim avdeling i NHD blant annet etatsstyringsansvaret for Sjøfartsdirektoratet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 – I mørket kan det være vanskelig å se forskjell på en taxibåt og en annen stor båt i og med at man bare ser lyset fra lanternen. Er det mørkt så er det vel i praksis helt umulig (ikke bare vanskelig!) å se om det er en Taxibåt eller en annen hurtiggående båt av en viss størrelse? Konsekvensen av denne tolkningen betyr at taxibåter og skyssbåter har fortrinnsrett i «trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde» SKal bli morsomt å få en slags efinisjon på hva dette betyr i praksis! I Kragerø så går Taxibåtene 25/30 knop overalt hvor det ikke er fartsgrense og det er kun på et fåtall steder/trange sund. Kan Taxibåtene virkelig hevde at det er trangt farvann når de også samtidig mener å kunne gå der i 25/30 knop med båten full av passasjerer og samtidig overholde alle de øvrige regler de (fortsatt) må overholde? Er de også å anse som nyttetrafikk når de etter endt dag skal hjem etter å ha avlagt matbutikken et besøk for å fylle opp kjøleskapet i heimen? Ja, dette skal bli morsomt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Capitaine Svart 19.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Er det mørkt så er det vel i praksis helt umulig (ikke bare vanskelig!) å se om det er en Taxibåt eller en annen hurtiggående båt av en viss størrelse? Ja, det er i praksis helt umulig å se ut fra de tente lanternene når det er helt mørkt, om det er en taxi- eller lystbåt. Eneste unntaket for å eventuelt kunne se forskjell, er om taxi- eller skyssbåten er så stor at den har en opplyst passasjersalong som kan ses av andre sjøfarende i mørket. Men tilsvarende kan en fritidsbåt også ha en opplyst salong for sine ikke-betalende passasjerer(eller gjester som det er blitt så populært å kalle dem). Dersom skyss- og taxibåter ser på seg selv som nyttetrafikk også etter mørkets frembrudd, og hvilket de nå ser ut til å ha hjemmel for å gjøre, kan det nok dessverre oppstå veldig farlige situasjoner. Jeg vet ikke om NHD har tatt hensyn til denne problemstillingen. Som nevnt i forrige innlegg, mener jeg også at skyss- og taxibåter må merkes ekstremt mye bedre mellom soloppgang og solnedgang, altså på dagtid, for at de skal kunne betraktes som nyttetrafikk. Flere skyss- og taxibåter er jo bare ordinære lystfartøyer tilrettelagt for passasjerbefordring og ser også ut som bare fritidsbåter, med unntak av den ofte til nå diskrete merkingen. I Kragerø så går Taxibåtene 25/30 knop overalt hvor det ikke er fartsgrense og det er kun på et fåtall steder/trange sund. Kan Taxibåtene virkelig hevde at det er trangt farvann når de også samtidig mener å kunne gå der i 25/30 knop med båten full av passasjerer og samtidig overholde alle de øvrige regler de (fortsatt) må overholde? Ja, det skulle jeg mene. Trangt farvann er ikke til hinder for relativt stor fart såfremt det ikke er forskriftsbestemt hastighetsbegrensning i det aktuelle farvannet. Sjøveisregel nr. 6 om sikker fart gjelder selvsagt uansett. Er de også å anse som nyttetrafikk når de etter endt dag skal hjem etter å ha avlagt matbutikken et besøk for å fylle opp kjøleskapet i heimen? Ja, fartøyet er fortsatt en taxibåt og dermed også nyttetrafikk uavhengig av om det er passasjerer om bord eller ei. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Regel 43. Små fartøy Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy. Regel 43 gjelder, som det står, fartøy som bare viser en lanterne med hvitt lys, og det er uten spesiell betydning i denne saken. De skal uansett holde av vegen for andre fartøy. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Flere skyss- og taxibåter er jo bare ordinære lystfartøyer tilrettelagt for passasjerbefordring og ser også ut som bare fritidsbåter, med unntak av den ofte til nå diskrete merkingen. I Kragerøs skjærgård er det vel kanskje flest av disse Taxi-båtene og siden jeg har hatt hytte der siden jeg begynte å krabbe så kjenner jeg godt til disse båtene. De skiller seg ikke ut fra andre båter og ser sånn sett ut som helt ordinære lystfartøyer med unntak av noe skilting som ikke synes på noen avstand, snaut nok på nært hold. Ja, fartøyet er fortsatt en taxibåt og dermed også nyttetrafikk uavhengig av om det er passasjerer om bord eller ei. Så de er også nyttetrafikk når de brukes til helt private oppgaver , eksempelvis på tur i skjærgården på fritiden med kone, barn, onkler og tanter, eller sågar på ferietur? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Farco Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 siden jeg har hatt hytte der siden jeg begynte å krabbe Det sier meg ingen ting, kjøpte du hytte for 1,5 timer siden? Så de er også nyttetrafikk når de brukes til helt private oppgaver , eksempelvis på tur i skjærgården på fritiden med kone, barn, onkler og tanter, eller sågar på ferietur? Det er nok ikke bare her lovgivningen henger etter samfunnsutviklingen. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Poseidon Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 ....Det er nok ikke bare her lovgivningen henger etter samfunnsutviklingen. Tenker du kanskje på de mange taxier på land som enkelte av våre nye landsmenn bruker til å kjøre koner og barn, med og uten slør, til og fra butikker, skoler, moskeer, osv, osv, med taxiskilt på taket og fradragsberettiget drivstoff på tankene Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
andersb Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 I Kragerøs skjærgård er det vel kanskje flest av disse Taxi-båtene og siden jeg har hatt hytte der siden jeg begynte å krabbe så kjenner jeg godt til disse båtene. De skiller seg ikke ut fra andre båter og ser sånn sett ut som helt ordinære lystfartøyer med unntak av noe skilting som ikke synes på noen avstand, snaut nok på nært hold. jeg kjenner igjen taxibåtene lett i samme område, du ser det ganske enkelt på kjørestilen, tolkes fritt :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 tenker du da på halvplan med tung hekk, 25 knop, trangt sund og 2 meter fra andre båter? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Poseidon: Nei, er du gal? Men det er nok av eksempler å ta av fra sjølivet også. Hvor mange "aktive" skipsførere i charterbransjen (i Oslo f. eks.) er det som har de nødvendige kvalifikasjonskrav (les reell fartstid i løpet av de 5 siste år) som kreves for å opprettholde et sertifikat som kvalifiserer til å føre et passasjerskip, mon tro? Men nå kan vel de nye reglene tolkers enda friere enn før, de gjelder nemlig ikke for fartøyer som ikke brukes i næring.:lol: Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Sydvesten Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Taxibåtene i Kragerøskjærgården har vel alltid sett på seg selv som nyttetrafikk og dermed nærmest hevet seg over oss andre dødelige... Nå er de definert til være nyttefartøy, og dermed blir det vel ingen endring i så måte, annet enn at oss dødelige er informert om de er nyttefartøy... og må forholde oss deretter... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Skipper Worse Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Egentlig er det ganske utrolig at en slik presisering var nødvendig. Er det rakettforskning å forstå hva nyttetrafikk er? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Salt Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Når badegjester frakter seg sjøl i sin egen båt til hytteholmen sin, er det lysttrafikk. Når de samme badegjestene blir fraktet i en taxibåt til hytteholmen sin, så er det "nytte"trafikk. Det gir liten mening. Hensikten med reisa er den samme. Hva med håndverkeren som drar ut med syttenfotsjolla si med hammer og spiker og rørleggertang og hvadetnåkanvære? Fiskeskøyta som fiskerfamilien bruker på ferietur til Læsø eller Skagen? (de plukker kanskje ned de to kjeglene som peker mot hverandre...) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Skipper Worse Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Når badegjester frakter seg sjøl i sin egen båt til hytteholmen sin, er det lysttrafikk. Når de samme badegjestene blir fraktet i en taxibåt til hytteholmen sin, så er det "nytte"trafikk. Det gir liten mening. Hensikten med reisa er den samme. Ja men måten er en annen -- leid transportør (yrkesutøver) -- det er det som er poenget. Hvis alle tar bussen til byen for å gå på kino, slutter bussen å være nyttetrafikk da? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hansi Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Debatt i Kragerø vedrørende taxibåtene. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Ja men måten er en annen -- leid transportør (yrkesutøver) -- det er det som er poenget. Ja, det er det som er poenget, men er det rimelig? Hvis alle tar bussen til byen for å gå på kino, slutter bussen å være nyttetrafikk da? på land er det andre pritoriteringsordninger. "2+"-felt, f eks. Det er ikke helt enkelt å sammenlikne sjøtrafikk og landevegstrafikk. Hvis båten min skulle bli overført til et firma jeg har (neida, det finnes ikke nå) for å kartlegge havner og utgi havnebok, blir det et nyttefartøy av det? Nei, den innenlandske regel 44 er ikke helt grei. Men jeg klarer å holde av vegen for Color Festival og Bohus som alltid krysser Sekken når vi er på veg til eller fra Kosterfjorden eller Tisler. Her om dagen var det en som ikke klarte det i forhold til en lastebåt utafor Trestenane. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Nyste Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Dersom alle fører sin skute defensivt, holder godt til siden i nevnte områder, vil man i prinsippet ikke komme i konflikt. Dag eller natt. Gjelder selvfølgelig ikke de seilbåter som absolutt skal krysse seg frem i disse områdene... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 (redigert) Det sier meg ingen ting, kjøpte du hytte for 1,5 timer siden? Jeg har feriert og hatt hytte i skjærgården i Kragerø siden det kun var trekogger ført av lokale fiskere, som tidvis var langt fra edru, som utførte disse tjenestene. Det var like spennende hver søndag ettermiddag om de husket å hente en, og det var lenge før mobiltelefonen var oppfunnet og nærmeste telefon var på en naboøy! For å være konkret tidsmessig så snakker vi fra 1961 og til dags dato. Forøvrig så synes jeg ikke at Taxibåtene i Kragerø er på langt nær så ille i sin atferd som det hevde i divese tråder her. Redigert 20.Juli.2010 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Med vind Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Formålet med reglene synses jeg er svært så tydelige, nemlig at det er rene praktiske årsaker så som at noen skip har "bevegelseshemninger". Den ene båten er ikke gitt påkjørselsrett fordi den er mer "nyttig" enn den andre båten. Å derfor tro at båter ved å bli definert som "nyttetrafikk" har oppnådd fordeler må være feil. Lovteksten tar mer høyde for at små, bevegelsehemmede båter, f. eks prammer, skal tas hensyn til i samsvar med regel 44 "når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde ." Vær skeptisk !! Juristen i dep. har muligens nettopp kommet ut fra universitet, og kan faktisk mangle båtførerbevis. Stol aldri på departementenes fortolkning, det er ofte en grunn til at de ikke fikk jobb i mer inntektsbringende virksomhet (huff, her kan jeg ha fornærmet noen, sorry!). Nattestid/ hverdagstid/ tåke/snøvær - den som vet at det er umulig for andre å oppfatte at de har vikeplikt, kan ikke påberope seg forkjørsrett/påkjørsrett. Vi må alle gjøre vårt ytterste for å unngå ulykker, de er ofte dødelige. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 (redigert) Ganske utrolig at de som skal belære oss om sjøveisreglene ikke kan dem selv en gang. Reagerer særlig på følgende uttalelse: Sjøveisreglene gjelder på sjøen. Når det gjelder nyttetrafikk så er det slik at kommer en taxibåt opp bakfra i en større fart enn deg så skal man legge seg til side og slippe de fram på en uproblematisk måte, forteller havnefogden til KV. Regel 13 i sjøveisreglene er her vel en av de som er mest klar: Innhenting (a) a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet. Minner også om Regel 2 i sjøveisreglene: Ansvar: (a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi. (b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare. Forholdet mellom regel 18 og regel 44 er mye debattert her på forumet. Er selv av den oppfattning at en taxibåt i Kragerø i alle tilfeller er så manøvreringsdyktig at det ikke er mange steder de har problemer med å vike for en seilbåt, og at regel 18 som lyder "skal" er seterkere enn regel 44 som lyder "skal mest mulig", men så er ikke jeg jurist. Uansett er det dessverre slik at taxibåtførerene og en rekke andre førere av "nyttefartøy" tydligvis betrakter seg å ha unviersell forkjørsrett. Hvis det kommer til et sammenstøt mellom en lystbåt og et nyttefartøy er det nok desverre også slik at det skal mye til at ikke lystbåten får skylden uansett. Blir pram'en din påkjørt av en taxibåt er det vel ikke sikkert det er noen trøst å ha "retten" på sin side heller. Så alt i alt er det vel best å bite tennene samme og vike så godt man kan. Redigert 20.Juli.2010 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Ja, det er det som er poenget, men er det rimelig? "Rimelig" er uinteressant. Det er nemlig ikke opp til hver enkelt sjøfarende å "tolke" Reglene etter hva hver og en for seg selv mener er "rimelig". Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Salt Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 "Rimelig" er uinteressant. Det er nemlig ikke opp til hver enkelt sjøfarende å "tolke" Reglene etter hva hver og en for seg selv mener er "rimelig". Det er riktig, men det gjør det verken ulovlig eller utilbørlig å diskutere om det burde være slik. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Skipper Worse Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Nei, bare meningsløst. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Salt Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Nei, bare meningsløst. Er det meningsløst for deg, så er det jo bare å la være å delta i samtalen om emnet. Endringer i regelverk kommer gjerne av at noen diskuterer det. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Servicemannen Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Mitt firma eier en 11 fot ribb med 15hk motor. Den er brukt til oppdrager i Oslo havn og til kosetur med familien til øyer i området i tillegg til handleturer når vi ligger på svai. Hvilken minimal krav er om merking til at jeg kan kjøre på mine 8 knop i havna og la disse fritidsbåtene vike for meg? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.