Mouche Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Nei, bare meningsløst. Det er mange meningsløse diskusjoner som har endt med endringer i lover og regler. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skipper Worse Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 JA, meningsløse endringer... Det er jo ganske snodig at man, vitende om hva forståelsen er, på død og liv må diskutere at slik kan det ikke være. men heldigvis virker dette å være et fenomen som er forbeholdt dem som holder seg østenfor Lindesnes... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
klk Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Legger meg alltid på stb side av trang led. Noen leder er så trange at man må gå midtwaters. Hvis en taxibåt eller et hvilket som helst annet fartøy braser inn i hekken min, vil han nok ha et forklaringsproblem. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Hvis en taxibåt eller et hvilket som helst annet fartøy braser inn i hekken min, vil han nok ha et forklaringsproblem. Ja, men sjansen for at du også har et problem er absolutt tilstede.... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Det er mange meningsløse diskusjoner som har endt med endringer i lover og regler. Kan du nevne minst fem? Helst maritime. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mouche Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Ja. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 et fenomen som er forbeholdt dem som holder seg østenfor Lindesnes Det ville vært oppsiktsvekkende dersom debatten var større vest for Lindesnes da det bor svært få mennesker der. Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Det er helt kurant å diskutere loven slik den er og slik den burde være. Det nå en gang slik at vi gamle okser glemmer at vi en gang har vært kalver ! Skipper Worse har helt sikkert i sin undomstid måtte drøfte de lege lata og de lega ferendi. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Det ville vært oppsiktsvekkende dersom debatten var større vest for Lindesnes da det bor svært få mennesker der. Tja... alle som bor i Amerika bor vel vest for Lindesnes? Men mye debatt om taxibåtene i Kragerø er det vel neppe der heller... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Det er heller ikke mye debatt om regel 43 eller 44 i Amerika. For de har ingen slike tullete regler. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Så de er også nyttetrafikk når de brukes til helt private oppgaver , eksempelvis på tur i skjærgården på fritiden med kone, barn, onkler og tanter, eller sågar på ferietur? Ja, de er fortsatt klassifisert og sertifisert som taxibåter og dermed også nyttetrafikk uavhengig av hvem som befinner seg om bord, det være seg betalende eller ikke-betalende passasjerer. Men, det er vel strengt tatt ikke tillatt å benytte slike fartøy til private gjøremål, er det vel? Egentlig er det ganske utrolig at en slik presisering var nødvendig. At skyss- og taxibåter er nyttetrafikk, er greit nok i og med at de benyttes i næring. Men det som lager problemer, og kan skape farlige situasjoner, er at båter av lystbåtfabrikat benyttes til skyss- og taxibåter uten nevneverdig merking eller bare diskret merking. De ser ofte ut som ordinære fritidsfartøy. Da blir det i en eventuell vikepliktsitasjon(eller for kverulantene: situasjon med plikt til å holde av veien)vanskelig for andre sjøfarende i lystbåter å både se og vite i god tid at det dreier seg om nyttetrafikk. Ganske utrolig at de som skal belære oss om sjøveisreglene ikke kan dem selv en gang. Forholdet mellom regel 18 og regel 44 er mye debattert her på forumet. Er selv av den oppfattning at en taxibåt i Kragerø i alle tilfeller er så manøvreringsdyktig at det ikke er mange steder de har problemer med å vike for en seilbåt, og at regel 18 som lyder "skal" er seterkere enn regel 44 som lyder "skal mest mulig", men så er ikke jeg jurist. Vel, kanskje du selv bør ta en ekstra titt på sjøveisreglene. De særnorske sjøveisreglene for innenlands farvann har nemlig forrang fremfor de internasjonale. Ellers ville de jo i praksis vært meningsløse. Men de internasjonale reglene gjelder for ordens skyld også i norsk innenlands farvann når intet annet fremgår av de særnorske. Ergo overstyrer regel 44 regel 13 når regel 44 kommer til anvendelse. Regel 44 overstyrer også regel 18(a)(iv) når regel 44 kommer til anvendelse. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Åpent brev til taxibåtsjåfører. - Seiler jeg klosshalt ved nær le kyst viker jeg ikke for taxibåter. - Seiler jeg med spinnaker i mye vind så viker jeg ikke for taxibåter som kommer aktenfra. Båtvante vil forstå hvorfor. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Men det som lager problemer, og kan skape farlige situasjoner, er at båter av lystbåtfabrikat benyttes til skyss- og taxibåter uten nevneverdig merking eller bare diskret merking. De ser ofte ut som ordinære fritidsfartøy. Da blir det i en eventuell vikepliktsitasjon(eller for kverulantene: situasjon med plikt til å holde av veien)vanskelig for andre sjøfarende i lystbåter å både se og vite i god tid at det dreier seg om nyttetrafikk. DET er en HELT annen sak og betydelig mer interessant å diskutere enn hva regelen går ut på. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Krimart Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 De særnorske sjøveisreglene for innenlands farvann har nemlig forrang fremfor de internasjonale. Ellers ville de jo i praksis vært meningsløse. Men de internasjonale reglene gjelder for ordens skyld også i norsk innenlands farvann når intet annet fremgår av de særnorske. Ergo overstyrer regel 44 regel 13 når regel 44 kommer til anvendelse. Regel 44 overstyrer også regel 18(a)(iv) når regel 44 kommer til anvendelse. Hvor står det hen? Ikke i sjøveisreglene i alle fall. Finnes det noen presedens på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Hvor står det hen? Ikke i sjøveisreglene i alle fall. Joda, det gjør det(uthevinger av meg): Regel 1. Anvendelse (b) Intet i disse reglene skal være til hinder for bruk av særregler som av den rette myndighet er gitt for en red, havner, elver, innsjøer eller innenlandske farleder som er forbundet med rom sjø og kan befares av sjøgående fartøy. Slike særregler skal ligge så nær opp til de internasjonale reglene som mulig. Regel 39. Anvendelse (a) De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen gjelder også i norsk innenlands farvann, herunder på Svalbard og Jan Mayen, når intet annet går frem av reglene i dette kapittelet. (b) Reglene i dette kapittel gjelder også for utenlandske fartøy. © Norsk innenlands farvann er havner, elver, kanaler, innsjøer og alle farvann som ligger innenfor den utenskjærsgrensen som er særskilt fastsatt i loslovgivningen. Norsk innenlands farvann omfatter farvann under norsk jurisdiksjon på Svalbard og Jan Mayen. Og tenker du deg om, vil du nok innse at det hadde vært meningsløst med særskilte sjøveisregler for norsk innenlands farvann om de likevel skulle bli overtstyrt av de internasjonale sjøveisreglene. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Joda, det gjør det(uthevinger av meg): Regel 39. Anvendelse (a) De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen gjelder også i norsk innenlands farvann, herunder på Svalbard og Jan Mayen, når intet annet går frem av reglene i dette kapittelet. Men presedens som Krimart etterspurte (dvs i rettsavgjørelser) for "skal" i innhentingsregelen i forhold til "skal mest mulig" i 44? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Xtian Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 OK, så er det vel ikke noen som lenger har grunn til å betvile at skyss- og taxibater er nyttetrafikk. Men hva skal forstås under "trangt farvann, sterkt beferdet lei eller havenområde" i forhold til taxibåter? Går ut fra at hvis jeg ikke synes det er spesiellt trangt, så er det vel ikke trangt for taxibåten heller? Det er vel også naturlig at fartøy går med redusert fart i slike farvann. Hvis taxibåten raser avgårde på full pinne, anser den seg vel heller ikke for å befinne seg i trangt farvann eller i havenområde, så hvis vi ikke befinner oss i hovedleia inn til nærmeste havn av noe betydning vil jeg tro at regel 44 ikke kommer til anvendelse, og vi skal navigere etter de normale reglene i kapittel 1, eller? Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Pjolter Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Forøvrig så synes jeg ikke at Taxibåtene i Kragerø er på langt nær så ille i sin atferd som det hevde i divese tråder her. Vil bare si meg helt enig. Har feriert i området siden 67` Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Krimart Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 når intet annet går frem av reglene i dette kapittelet. Vel, det står ikke tydelig om forrang. Det gjør det i andre lover der det er klar forrang. Og tenker du deg om, vil du nok innse at det hadde vært meningsløst med særskilte sjøveisregler for norsk innenlands farvann om de likevel skulle bli overtstyrt av de internasjonale sjøveisreglene. Det er vel ikke slik at den ene regelen overstyrer den andre, alle reglene i sjøveisreglene gjelder selv om de til dels motsier hverandre. Regel 2 og 18 gjelder også for taxibåtene, men jeg plikter i hht. regel 44 så langt det lar seg gjøre å holde av veien for dem. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Men, det er vel strengt tatt ikke tillatt å benytte slike fartøy til private gjøremål, er det vel? Er det ikke? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 Jeg trodde at denne absurde debatten kun foregikk i Norge, men ser til min lettelse at den også går andre steder. I gårdsdagens utgave av lokalavisa, NordJyske, fikk jeg å lese at politiet i Aalborg forlangte "ilandsættingstillatelse" av alle som var ombord på skipene som deltok i Tall Ships Race da fartøyene var å betrakte som cruisefartøy. Nei, sier en annen myndighet. De er alle å betrakte som, ja nettopp, lystfartøy og ingen tillatelser er nødvendig. Nå skal det bli greier tenker jeg når Taxibåten i Kragerø forlanger at Christian Radich flytter seg da den er kategorisert som lystfartøy. Eller når han soppen som selger is, VG og ferske rundstykker fra pionerjolla forlanger at Kruzenstern skal vika da Pionerjolla er i nyttetrafikk mens Kruzenstern er et lystfartøy. Undres hva uberstyrefuereren ombord der sier da. For en farse. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 Ja, de er fortsatt klassifisert og sertifisert som taxibåter og dermed også nyttetrafikk uavhengig av hvem som befinner seg om bord, det være seg betalende eller ikke-betalende passasjerer. Man kan jo også ta med de digre trålerne som ligger i Skagen med grill og hengekøye på dekk. Nyttetrafikk? Få vekk 43 og 44 snarest. b Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Nå skal det bli greier tenker jeg når Taxibåten i Kragerø forlanger at Christian Radich flytter seg da den er kategorisert som lystfartøy. ....For en farse. Kan i alle fall underskrive på at taxibåtene i Kragerø ikke har blitt mykere i sin "kjørestil". Noen av dem tror åpenbart at de har påkjørsrett. Men, med det mylderet av båter som er ute i disse dager kan det ikke være en enkel jobb å ha heller.... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Salt Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 ... mens Strömstadbåten "Vesleø II" på SKjærhalden manøvrerer svært forsiktig og omtenksomt mellom villkjørende og stilleliggende småbåter mellom brygga og Tareholmen. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.