Jump to content

Presisering fra NHD om at skyss- og taxibåter er nyttetrafikk


Capitaine

Recommended Posts

Så de er også nyttetrafikk når de brukes til helt private oppgaver , eksempelvis på tur i skjærgården på fritiden med kone, barn, onkler og tanter, eller sågar på ferietur?

 

Ja, de er fortsatt klassifisert og sertifisert som taxibåter og dermed også nyttetrafikk uavhengig av hvem som befinner seg om bord, det være seg betalende eller ikke-betalende passasjerer. Men, det er vel strengt tatt ikke tillatt å benytte slike fartøy til private gjøremål, er det vel?

 

Egentlig er det ganske utrolig at en slik presisering var nødvendig.

 

At skyss- og taxibåter er nyttetrafikk, er greit nok i og med at de benyttes i næring. Men det som lager problemer, og kan skape farlige situasjoner, er at båter av lystbåtfabrikat benyttes til skyss- og taxibåter uten nevneverdig merking eller bare diskret merking. De ser ofte ut som ordinære fritidsfartøy. Da blir det i en eventuell vikepliktsitasjon(eller for kverulantene: situasjon med plikt til å holde av veien)vanskelig for andre sjøfarende i lystbåter å både se og vite i god tid at det dreier seg om nyttetrafikk.

 

Ganske utrolig at de som skal belære oss om sjøveisreglene ikke kan dem selv en gang.

 

Forholdet mellom regel 18 og regel 44 er mye debattert her på forumet. Er selv av den oppfattning at en taxibåt i Kragerø i alle tilfeller er så manøvreringsdyktig at det ikke er mange steder de har problemer med å vike for en seilbåt, og at regel 18 som lyder "skal" er seterkere enn regel 44 som lyder "skal mest mulig", men så er ikke jeg jurist.

 

Vel, kanskje du selv bør ta en ekstra titt på sjøveisreglene. De særnorske sjøveisreglene for innenlands farvann har nemlig forrang fremfor de internasjonale. Ellers ville de jo i praksis vært meningsløse. Men de internasjonale reglene gjelder for ordens skyld også i norsk innenlands farvann når intet annet fremgår av de særnorske. Ergo overstyrer regel 44 regel 13 når regel 44 kommer til anvendelse. Regel 44 overstyrer også regel 18(a)(iv) når regel 44 kommer til anvendelse.

Link to post

Men det som lager problemer, og kan skape farlige situasjoner, er at båter av lystbåtfabrikat benyttes til skyss- og taxibåter uten nevneverdig merking eller bare diskret merking. De ser ofte ut som ordinære fritidsfartøy. Da blir det i en eventuell vikepliktsitasjon(eller for kverulantene: situasjon med plikt til å holde av veien)vanskelig for andre sjøfarende i lystbåter å både se og vite i god tid at det dreier seg om nyttetrafikk.

 

DET er en HELT annen sak og betydelig mer interessant å diskutere enn hva regelen går ut på.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

De særnorske sjøveisreglene for innenlands farvann har nemlig forrang fremfor de internasjonale. Ellers ville de jo i praksis vært meningsløse. Men de internasjonale reglene gjelder for ordens skyld også i norsk innenlands farvann når intet annet fremgår av de særnorske. Ergo overstyrer regel 44 regel 13 når regel 44 kommer til anvendelse. Regel 44 overstyrer også regel 18(a)(iv) når regel 44 kommer til anvendelse.

 

Hvor står det hen? Ikke i sjøveisreglene i alle fall. Finnes det noen presedens på dette?

Link to post

Hvor står det hen? Ikke i sjøveisreglene i alle fall.

 

Joda, det gjør det(uthevinger av meg):

 

Regel 1. Anvendelse

(b) Intet i disse reglene skal være til hinder for bruk av særregler som av den rette myndighet er gitt for en red, havner, elver, innsjøer eller innenlandske farleder som er forbundet med rom sjø og kan befares av sjøgående fartøy. Slike særregler skal ligge så nær opp til de internasjonale reglene som mulig.

 

Regel 39. Anvendelse

(a) De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen gjelder også i norsk innenlands farvann, herunder på Svalbard og Jan Mayen, når intet annet går frem av reglene i dette kapittelet.

(b) Reglene i dette kapittel gjelder også for utenlandske fartøy.

© Norsk innenlands farvann er havner, elver, kanaler, innsjøer og alle farvann som ligger innenfor den utenskjærsgrensen som er særskilt fastsatt i loslovgivningen. Norsk innenlands farvann omfatter farvann under norsk jurisdiksjon på Svalbard og Jan Mayen.

 

 

Og tenker du deg om, vil du nok innse at det hadde vært meningsløst med særskilte sjøveisregler for norsk innenlands farvann om de likevel skulle bli overtstyrt av de internasjonale sjøveisreglene.

Link to post

Joda, det gjør det(uthevinger av meg):

Regel 39. Anvendelse

(a) De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen gjelder også i norsk innenlands farvann, herunder på Svalbard og Jan Mayen, når intet annet går frem av reglene i dette kapittelet.

Men presedens som Krimart etterspurte (dvs i rettsavgjørelser) for "skal" i innhentingsregelen i forhold til "skal mest mulig" i 44?

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

OK, så er det vel ikke noen som lenger har grunn til å betvile at skyss- og taxibater er nyttetrafikk. Men hva skal forstås under "trangt farvann, sterkt beferdet lei eller havenområde" i forhold til taxibåter? Går ut fra at hvis jeg ikke synes det er spesiellt trangt, så er det vel ikke trangt for taxibåten heller? Det er vel også naturlig at fartøy går med redusert fart i slike farvann. Hvis taxibåten raser avgårde på full pinne, anser den seg vel heller ikke for å befinne seg i trangt farvann eller i havenområde, så hvis vi ikke befinner oss i hovedleia inn til nærmeste havn av noe betydning vil jeg tro at regel 44 ikke kommer til anvendelse, og vi skal navigere etter de normale reglene i kapittel 1, eller?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

når intet annet går frem av reglene i dette kapittelet.

 

Vel, det står ikke tydelig om forrang. Det gjør det i andre lover der det er klar forrang.

 

Og tenker du deg om, vil du nok innse at det hadde vært meningsløst med særskilte sjøveisregler for norsk innenlands farvann om de likevel skulle bli overtstyrt av de internasjonale sjøveisreglene.

 

Det er vel ikke slik at den ene regelen overstyrer den andre, alle reglene i sjøveisreglene gjelder selv om de til dels motsier hverandre. Regel 2 og 18 gjelder også for taxibåtene, men jeg plikter i hht. regel 44 så langt det lar seg gjøre å holde av veien for dem.

Link to post

Jeg trodde at denne absurde debatten kun foregikk i Norge, men ser til min lettelse at den også går andre steder.

I gårdsdagens utgave av lokalavisa, NordJyske, fikk jeg å lese at politiet i Aalborg forlangte "ilandsættingstillatelse" av alle som var ombord på skipene som deltok i Tall Ships Race da fartøyene var å betrakte som cruisefartøy.

Nei, sier en annen myndighet. De er alle å betrakte som, ja nettopp, lystfartøy og ingen tillatelser er nødvendig.

Nå skal det bli greier tenker jeg når Taxibåten i Kragerø forlanger at Christian Radich flytter seg da den er kategorisert som lystfartøy.

Eller når han soppen som selger is, VG og ferske rundstykker fra pionerjolla forlanger at Kruzenstern skal vika da Pionerjolla er i nyttetrafikk mens Kruzenstern er et lystfartøy.

Undres hva uberstyrefuereren ombord der sier da.

For en farse.

Link to post

Ja, de er fortsatt klassifisert og sertifisert som taxibåter og dermed også nyttetrafikk uavhengig av hvem som befinner seg om bord, det være seg betalende eller ikke-betalende passasjerer.

 

Man kan jo også ta med de digre trålerne som ligger i Skagen med grill og hengekøye på dekk.

Nyttetrafikk?

 

Få vekk 43 og 44 snarest.

 

b

Link to post

Nå skal det bli greier tenker jeg når Taxibåten i Kragerø forlanger at Christian Radich flytter seg da den er kategorisert som lystfartøy.

....For en farse.

 

Kan i alle fall underskrive på at taxibåtene i Kragerø ikke har blitt mykere i sin "kjørestil". Noen av dem tror åpenbart at de har påkjørsrett.

Men, med det mylderet av båter som er ute i disse dager kan det ikke være en enkel jobb å ha heller....

Buster X med Yamaha 70

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...