Krimart Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 (redigert) Siste GRIB filen i dag viser at lavtrykket ikke blir så sterkt som fryktet. FOrtsatt mye regn, men vinden er redusert til ca 12 m/s(25 knop) Og så er det mest vind søndag/mandag. M.h.t. norsk værmelding fra metroligsik institutt fikk min tillit til dem en knekk da vi en januar for noen år siden oppelevde at SMHI (svensk værmelding) meldte orkan og norsk skiftende bris i området Hvaler - Koster. SMHI hadde rett. Jeg sendte en E-post til Metrologsik og spurte hvordan de kunne bomme slik og fikk svar fra Gislefoss. Først en unnskyldig om at uværet kom så fort etc. Men i eposten kom det fram at værmeldingen på nettet med datering lørdag egentlig bare var værmeldingen sendt ut fredag ;hvor kun dato og ikke varsel var oppdatert! Håper og tror de ikke har denne praksis forsatt... Redigert 20.Juli.2010 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 DMI er de jeg stoler mest på når det gjelder vind. Yr melder ofte sol -så de ser vi også på Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Jeg er jo halvt norsk ( min far var norsk og jeg var norsk statsborger til jeg var 19 komplet med rødt løvepas) Så jeg tager bare det bedste fra begge vejrudsigter Andy Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 He he sitter her og leser og innser enda mer hvor dårlig jeg er på data Ja ja kan jo ikke kunne allt heller Hilsen anti data morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Ojda Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Da har jeg huket av for "Display file after download" uten at det gjorde noen forskjell. Virker animasjonen til dere andre? Min virker ikke her på min hjemmepc med vin Vista, og heller ikke i båten på min bærbare med VinXP. Den i båten virket heller ikke i fjor, men tidligere fungerte animasjon greit. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
baatsman Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Fiskehandlern i Sæby snakket om dårlig vær lørdag søndag. Vi drar i morgen. Men jeg klarer ikke å finne dette. Mulig det er forskjøvet. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Med vind Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 (redigert) Hvis dette bildet ble opplastet så er det været rundt Sæby på søndag morgen. Mye vind og regn. Men har du båt til det så..... Redigert 20.Juli.2010 av Med vind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 det sterke lavtrykket er nå helt borte fra varselet på ugrib. Godt at det ikke kom Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Ja, det er lett å la seg blende av fancy grafikk og animasjoner. Varslene blir ikke mer pålitelige av den grunn. Hilsen en som holder seg til gode gamle yr.no Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
"Mathilde" Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 (redigert) gode gamle yr.no Som i flere dager har meldt om godt vær på østlandet til helgen. Til tross for hva STORM og andre meldte om - av regnvær og sterke vinder. Nå kal vi få se hvem som har rett. STORM har allerede rettet opp sin melding, nå mer i tråd med yr. Jeg holder meg også til yr når det gjelder langtidsmeldiger, og/eller dmi når det nærmer seg. Redigert 21.Juli.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 (redigert) For at følge op på denne: Det lavtryk, som Bitteliten startede denne tråd om, gik lidt mere østligt end først antaget. Lige nu ligger det over Øland i Østersøen og sender herfra nedbør og vind ind over os. Så status er: Lavtrykket blev dannet som forudset men fulgte den lidt mere "traditionelle" bane op gennem mellemeuropa, ind over baltikum og videre nordpå. Jeg er p.t. hjemme og fejrer datterens fødselsdag og her ved Kattegats sydlige del har det blæst hele natten fra nord med op til 17 meter i stødene og det blæser fortsat. I morgen skulle vinden gå i vest over sydsverige / DK og aftage en del. I den kommende uge regner man med at der vil kunne dannes flere af denne type lavtryk, der vil følge nogenlunde samme bane og derfor vil kunne genere med vind og nedbør i de østlige dele af Skandinavien. Andy Redigert 25.Juli.2010 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Til informasjon så sto det i gårsdagens VG at YR denne uken har har 60% feilmelding av været. Jeg er ikke spesielt imponert over disse computer-beregningene som vises på siden deres. Leser heller metereologens skrevne ord over symbolene. Pent.no hadde for øvrig 20% feil i sine meldinger samme uke. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ludde Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Yr.no meldte 14 grader og striregn her på Læsø i går kveld, og idag melder de 19 grader og sol, og ingenting av dette stemmer. Blåser gjør det så det holder, og vi skulle gått til Marstrand i dag, men ettr at en svensk Viknes 1030 ga opp å gå til Gøteborg, så får vi vente i alle fall til morgen. Ellers er jeg enig i at DMI er flinke til å spå bølgehøyder, og det ser mye bedre ut i morgen, så vi håper å gå på formiddagen. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 (redigert) Nordavind er ikke lett når dere skal krysse over. Det er stor forskjell på opplevelsen av 2 timer på flatt vann og 4 timer i 1-2 meter motsjø. Dersom dere sliter med å komme over kan kanskje en mulighet være å gå på skrå syodover og sikte på feks Varberg - og så jobbe seg oppover langs kysten der det blåser mindre og man har mer ly. Jeg bruker DMI's varsel mye for å se på vind. Synes de er ganske så presise. Redigert 25.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Ligger i Langeline Havn København og skal til Varberg. I dag blåser det som Andy sier småj.... her fra nordlig retning, og en seiler som kom inn frarådet noen fra og prøve seg nordover. Vi ser på en luke på Tirsdag morgen da DMI melder at vinden tiltar igjen utover i uken. I morgen er også en fin mulighet, men vi er ikke helt ferdige med København. Sola skinner da. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.