Jump to content

Stormsenter på vei til helgen

Bitteliten

Recommended Posts

En av kildene jeg bruker for værmelding er UGRIB. Dette er grib filer der man laster ned værdata for aktuelt område.

Det ser ganske dramatisk ut til helgen - har aldri sett maken til varsel på UGRIB før. Det er meldt 40 knops vind i 10 meters høyde. Og godt med nedbør.

Dette er lørdag 24. juli kl 0600 UTC - som vel er kl 0800 på morgenen vår tid.

grib_stormsenter_paa_vei.jpg

Jeg har god erfaring med at disse varslene er gode. DMI sine vindprognoser strekker seg ikke like mange dager fremover. SMHI varlser 9-12 m/s og avtagende på lørdag.

Vi får se hva det blir - som regel er det stor usikkerhet på så lange prognoser. Dog kan det være greit å være klar over at det kan bli mye vær til helgen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Enig - det er værd at holde øje med!

GFS har dette lavtryk til at udvikle sig på grænsen mellem meget varm og køligere luft over mellemeuropa i løbet af fredagen. Herefter tager det turen op til DK hvor det vil parkere i flere dage og gøre vejret surt for os alle... :rolleyes: Det ser lige nu ud som om regnen bliver det største problem med over 30 mm over Jylland i weekenden.

GRIB/GFS lader dog lavtrykket blive ude over Jyllands vestkyst så det kraftigste vindfelt rammer Hollands kyst.

Dog viser de forskellige prognoser meget forskellige ting lige nu: GRIB/GFS har det kraftige lavtryk mens UKMO (UK Met Office) slet ikke har noget. EC (det europæske ) har en lidt anden udvikling med et noget mindre vildt lavtryk.

Disse nordgående lavtryksbaner (der ligner såkaldte "5B"-lavtryk) er notorisk uforudsigelige sammenlignet med de kendte østgående baner. Det er samme type lavtryk, der giver os en ton sne med meget kort varsel om vinteren. Læs om dem her: http://vejret-dyn.tv2.dk/artikel/id-1034572:5b-lavtryk.html og her: http://vejret-dyn.tv2.dk/artikel/id-7473087:kraftigt-regnvejr-rammer-sj%C3%A6lland-57-2007.html

Konklusionen er at der nok relativt sikkert kommer et markant vejrskift fredag/lørdag og at dette kommer til at vare midst en uge. Men - lad os holde et øje med det!

Konklusionen er at der nok relativt sikkert kommer et markant vejrskift fredag/lørdag og at dette kommer til at vare midst en uge. Men - lad os holde et øje med det!
Men derefter, fra 1. august, kommer sommeren tilbake for fullt for 4 uker. Da starter vi 4 uker ferie på den svenske vestkysten!

Lars H. :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Oshitt :cryin: Vi skal til Tyrkia den 24 :giggle: Nedsig vist flesland stenger då :yesnod: Du får holde oss oppdatert, og for dere som har sett filmen: 2012, verdens og værets forandring begynner og bli meget likt filmen her :giggle: Jeg så den rett før vulkanutbrudde på Island, og det var vist begynnelsen på katastrofen. Det blusset opp med sterk vind, storm, orkan, jordskjelv, og verden gikk tilslutt under, og dette skal vist sje i 2012 :cryin::crazy:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Al metorologi bygger jo i dag på computermodeller. Modellerne opbygger en tredimensionel model af atmosfæren og udregner derefter forskellige scenarier og bud på vejret. Endelig tolker en erfaren meteorolog prognoserne og tilføjer sin egen erfaring.

Modellerne har forskellig opløsning - det vil sige antallet af punkter i grid'en. Lokale modeller kan derfor være mere nøjagtige end modeller med en lav opløsning.

Det amerikanske system hedder GFS og har som jeg husker det en opløsning på en grad. Det europæske hedder ECMWF og "føder" en række nstionale modeller - i DK hedder modellen HIRLAM-B. Der findes en række andre modeller - bl.a. fra Japan og Canada.

HIRLAM har en meget bedre opløsning i vores område og er tilpasset vores region. Derfor er udsigter baseret på HIRLAM normalt mere troværdige end GFS-udsigter. Det er efter min mening også derfor Dmi normalt har mere præcise forudsigelser end mange andre.

Alle modellerne er tilgængelige på http://www.wetterzentrale.de/topkarten Her kan den "særligt interesserede" holde de forskellige modeller op mod hinanden og sammenligne. UKMO (UK) og ECMWF opdateres normalt en gang i døgnet mens GFS får nye kort hver 6. time.

GRIB bygger på GFS. DMI.dk bygger på HIRLAM - det samme gør farvandsvæsenets prognoser fra DK. Hvad yr bygger på ved jeg ikke.

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Hvad yr bygger på ved jeg ikke.

Andy

Yr er norsk og per definisjon best :wink: (ref annen tråd om at norske båter alltid er best)

takk for utledningen. meget lærerikt.

Siste GRIB filen i dag viser at lavtrykket ikke blir så sterkt som fryktet. FOrtsatt mye regn, men vinden er redusert til ca 12 m/s(25 knop)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...