Jump to content

Horten - Kristansand med 20f båt.


Oistein81

Recommended Posts

Hei,

 

Tenkte vi(jeg og madammen) skulle ta oss en tur fra Horten - Kristiansand nærmere helgen, å ligge der noen dager.

 

Har hørt at sjøen kan være ganske grov på deler av denne strektningen, så hvor bør man være spesielt varsom? Har en 20 fots DC, så vurdere å gå innasjærs der det er mulig. I allefall hvis det er litt vind.

Vurderer også å starte grytidlig om morgen.(4-5 tiden) Er vel ofte en del roligere på denne tiden av døgnet?

 

Har ikke dårlig tid, så har mulighet for å overnatte underveis(ca halveis kanskje?)Kom gjerne med innspill over fine gjestehavner som kan passe.

 

Hvordan er det å få plass i kristiansand gjesthavn? Hvilke dager og når på døgnet lønner det seg å komme?

Link to post

Du må ringe og melde fra at du vil være med kvelden i forveien.

 

Stavern - Nevlunghamn - Jomfruland og retur:

RS «Askerbæringen» 916 79 602

Mandag, onsdag, fredag og lørdag. Avgang Stavern kl 10:00. Avgang Stråholmsbukta kl 14:00

Distanse 16 nm. Turen tar ca 3 timer.

Sjøkart nr 5. Båtsportkart serie C.

 

Portør - Risør - Lyngør og retur:

RS «Ragni Berg» 916 79 689

Mandag, onsdag, fredag og lørdag fra Portør kl 10:00 og fra Lyngør kl 14:00

Distanse 22 nm. Turen tar ca 3 timer.

Sjøkart nr 6 og 7. Båtsportkart serie C.

Link to post

Salts oppskrift er enkel: Ikke planlegg når du skal dra.....

 

Det farligste man gjør er å planlegge tidspunkt for slike turer....spesielt er det farlig å planlegge hjemturen dagen før man skal på jobben. Problemet med planlegging er man da "må" kaste loss selv om magefølelsen sier at sjøen er i groveste laget.

 

1. Hvis livsituasjonen/arbeidsituasjonen tilater det så pakk og vær klar for avreise på kort varsel alerede fra i dag.

 

2. Sitt klar i Horten å vent på havblikk eller gunstig vindretning.

 

3. Fra Horten er du med planende båt forbi Tjøme,Tønsberg Tønne, Rakkebåene og trygt i Kragerøskjærgården i løpet av et pat timers tid så det du venter på er en væråpning på 3-4 timer.

 

4. Kast loss i havblikk eller svak nordavind når muligheten byr seg uansett om klokken er 6 om morgenen eller kl 18 på ettermiddagen.

 

5. Det er antagligvis mer komforabelt(ikke nødvendigvis sikrere) å suse alene i plan enn å stampe i grov sjø i sakte konvoifart med redningsskøyte.

 

6. Stopp om nødvendig i f.eks. Sandeford hvis været mot formodning forverres.

 

7. Kjøp 2 stk 30 meters ektra dreggtau på Biltema...og vær medlem av Redningselskapet i tilfelle motorstopp.

 

8. 20 fots båt tåler ganske mye juling. Poenget med havblikk eller medvind er å ha bedre komfort og raskere framdrift uten for mye humping. Sikkerheten er ikke truet før man passerer 10 ms og/eller 2 meter bølgehøyde eller mer.

 

9. GPS (feks. håndholdt Garmin for sjø og fjell) er greit å ha md inzoomet skjerm slik at du kan sakke på farten hvis det dukker opp grums (grunner) på skjermen. Vanlig papirkart er best for planleggingen.

 

Må presisere at jeg er rimlig lokalkjent, men ikke kjørt akkurat denne strekningen sammenhengende selv.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Jeg har gått den veien, og den motsatte, et uttall ganger med båter fra 17 til 20 fot, og det dreier seg kun om å se an været! Som hovedregel starter jeg ved 6-7 tiden om morgenen, med andre ord lenge før konvoien som nevnes her (dessuten gidder du ikke gå i 6 knop utaskjærs i tre timer!), og er trygt fremme dit jeg skal før sydvesten får tatt tak. Morgenstund har gull i munn, naturen er på sitt beste og jeg er et typisk A-menneske! Rute og utstyr er allerede nevnt av andre.

 

God tur og kos deg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Salts oppskrift er enkel: Ikke planlegg når du skal dra.....

 

Det farligste man gjør er å planlegge tidspunkt for slike turer....spesielt er det farlig å planlegge hjemturen dagen før man skal på jobben. Problemet med planlegging er man da "må" kaste loss selv om magefølelsen sier at sjøen er i groveste laget.

 

1. Hvis livsituasjonen/arbeidsituasjonen tilater det så pakk og vær klar for avreise på kort varsel alerede fra i dag.

 

2. Sitt klar i Horten å vent på havblikk eller gunstig vindretning.

 

3. Fra Horten er du med planende båt forbi Tjøme,Tønsberg Tønne, Rakkebåene og trygt i Kragerøskjærgården i løpet av et pat timers tid så det du venter på er en væråpning på 3-4 timer.

 

4. Kast loss i havblikk eller svak nordavind når muligheten byr seg uansett om klokken er 6 om morgenen eller kl 18 på ettermiddagen.

 

5. Det er antagligvis mer komforabelt(ikke nødvendigvis sikrere) å suse alene i plan enn å stampe i grov sjø i sakte konvoifart med redningsskøyte.

 

6. Stopp om nødvendig i f.eks. Sandeford hvis været mot formodning forverres.

 

7. Kjøp 2 stk 30 meters ektra dreggtau på Biltema...og vær medlem av Redningselskapet i tilfelle motorstopp.

 

8. 20 fots båt tåler ganske mye juling. Poenget med havblikk eller medvind er å ha bedre komfort og raskere framdrift uten for mye humping. Sikkerheten er ikke truet før man passerer 10 ms og/eller 2 meter bølgehøyde eller mer.

 

9. GPS (feks. håndholdt Garmin for sjø og fjell) er greit å ha md inzoomet skjerm slik at du kan sakke på farten hvis det dukker opp grums (grunner) på skjermen. Vanlig papirkart er best for planleggingen.

 

Må presisere at jeg er rimlig lokalkjent, men ikke kjørt akkurat denne strekningen sammenhengende selv.

 

Hei,

 

Tror denne løsningen er best for oss. 3 timer på 16nm i en konvoi var kanskje litt i tregeste laget.

Dagen idag går med til å gjøre klar båten, så får vi se hvordan været blir de neste dagene.

 

7. Er allerede medlem der. Føler det er en billig forsikring alle burde ha.

 

9. Har en garmin 521S kartplotter med ekkolodd i båten.(har selvfølgelig papirkart som backup) Tenkte jeg skulle prøve å bruke Gule siders Sjøkart for å planlegge rute. Noen som har prøvd det?

 

Ellers er det vel sundt fornuft og godt humør som gjelder på slike turer. :wink:

Link to post

Jeg skulle også bare suse over på tre kvarter. Ble gående i maks 7 knop da bølgene slo over båten i høyere fart. Vet ikke hvor ofte det er havblikk/dønninger på denne strekningen, men tidlig om morgenen/sent om kvelden er nok et tips. Av de to ville jeg valgt tidlig morgen om du ikke er trygg på farvannet/fartøyet.

 

edit: jeg hadde også sjekket havvarselet til yr på forhånd; 1 til 1,5 meter bølger skulle det være. Skal ikke si hvor høye de ble men mistet utsikt til alt annet enn nærmeste bølge i mange bølgedaler..

Redigert av snod (see edit history)
Link to post

Jeg skulle også bare suse over på tre kvarter. Ble gående i maks 7 knop da bølgene slo over båten i høyere fart. Vet ikke hvor ofte det er havblikk/dønninger på denne strekningen, men tidlig om morgenen/sent om kvelden er nok et tips. Av de to ville jeg valgt tidlig morgen om du ikke er trygg på farvannet/fartøyet.

 

edit: jeg hadde også sjekket havvarselet til yr på forhånd; 1 til 1,5 meter bølger skulle det være. Skal ikke si hvor høye de ble men mistet utsikt til alt annet enn nærmeste bølge i mange bølgedaler..

 

Såpass ja, det vil vi helst ikke oppleve. :eek: Synes generelt yr tar mye feil.

Link to post

Yr vet som regel hva slags vær som dukker opp, men bommer på tidpunktet.

 

Morgedagen ser brukbar ut med tidlig start selv om man nok får litt dønninger fra sydvest:

http://www.yr.no/sted/Norge/Vestfold/Sandefjord/Tønsberg_tønne/time_for_time.html

 

http://www.yr.no/sted/Norge/Vestfold/Sandefjord/Tønsberg_tønne/kyst.html

 

Skal selv nedover Østfoldkysten, men desverre kan jeg dra tidligst fredag. Hvis yr har rett kan jeg få ( til dels sterk)medvind fredag/lørdag så da slipper jeg sydvestdøningene. Liker ikke helt varselet likevel for det vitner om svært ustabile vindforhold både når det gjelder retning og styrke. Greit at det er kort vei til nærmeste havn hvis fjorden plutselig står hvit...

 

http://www.yr.no/sted/Norge/Vestfold/Sandefjord/Tønsberg_tønne/langtidsvarsel.html

 

Hvis man skal stole på yr bør man nok ungå torsdags sydvestlige kuling.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

edit: jeg hadde også sjekket havvarselet til yr på forhånd; 1 til 1,5 meter bølger skulle det være. Skal ikke si hvor høye de ble men mistet utsikt til alt annet enn nærmeste bølge i mange bølgedaler..

Det er viktig at du vet hva bølgevarselet sier. Bølgevarsel varsler signifikant bølgehøyde som er gjennomsnittet av den største tredelen av bølgene. Varsles det 1-1,5 meter vil i gjennomsnitt hver 2000ende bølge være 3 meter høy. Og i visse områder der det sveller vil du helt klart møte større tungsjø.

Link to post

Hei,

 

Da var dagen kommet! Tenkte vi skulle prøve å komme oss nedover i ettermiddag, hvis vinden avtar.(avreis fra horten i 14 tiden)I følge YR og UGIB's værradar skal vinden kommer fra nord/øst i langesund, å det er vell bra i forhold til bølger i dette området?

 

Tenkte i allefall at vi skulle gi det en sjans, å heller snu hvis det blir for mye. :puke:

Link to post

Noen finere dag å kjøre på finner du neppe, utpå Langesundsbukta er det nå aldeles havblikk. Alt borger for at du får en fin tur. Lykke til, og god tur.

 

Det høres bra ut :)

 

Vi er litt forsinket, men håper det holder seg slik noen timer til. Avreise blir nok kl 15.

 

Burde vel gå fint å dra slik idag, med tanke på de fine forholdene? http://kart.gulesider.no/m/pA0U5

Link to post
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...