Raathass Startet 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2010 (redigert) Hei. Ligger utenfor Strømstad med motorproblemer, og alle mekanikere i mils omkrets er enten på ferie eller überbusy. Typisk. Ikke fullt så kort hendelsesforløp: Kjørte fra Oslo 17/7 og hadde god fart mot Strømstad. Utenfor Hankø begynte motoren å fuske av typen kortvarig dropp i motorkraft. Det var ikke noe problem å holde båten i plan og jeg rundet Strømtangen og satte kurs mot nærmeste havn. Fuskingen ble gradvis verre og jeg kom meg såvidt inn i Øyenkilen. Motoren gitt noen minutter på tomgang før den døde. Etter noen telefonsamtaler med min servicemann ble det antydet bensintrøbbel. Jeg tappet litt bensin ut av utskilleren og det var et og annet fremmedlegeme som dukket opp. Startet motoren på nytt og den gikk som en klokke. Deretter tok jeg småbåtleden videre østover og møtte reisefølget mitt sør for Singløya. Motoren gikk ikke helt godt, men det var ikke noe problemer. Forsatte sørover men på vei inn mot Strømstad begynte det å røyne på og det var såvidt jeg kom meg til målet for turen, Hällekind. For å holde liv i motoren den siste biten måte jeg regelmessig slippe gassen brått, gi godt med gass og så dra litt tilbake. Tok en tur til en marina og kjøpte nytt bensinfilter. Byttet dette og etterpå gikk motoren fint på tomgang. Optimistisk dro jeg ut på prøvetur men da jeg forsøkte å dra på var det fint lite motorkraft å spore. Her står jeg, uten særlig skruerfaring og uten servicemenn i mil omkrets. Neste ledd i kjeden er bensinpumpa, men den er jeg lite lysten på å skru på selv... Redigert 20.Juli.2010 av Raathass (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgang Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Hei, kan høres som noe drit i bensinen... Sjekk bensinfilter, samt det finnes et finfilter inni selve slangetilkoblingen til forgasseren. Det kan jo hende det har kommet noe drit inn i forgasseren. Ta av selve flammelokket over forgasseren og koble av luftfilter og start motoren. Se hvordan det oppfører seg. Jeg hadde akkurat selv problemet med drit i forgasseren på min mercrusier 5,7 L. Da var det skit som gjorde at flottøren ikke klarte å stenge dysenålen, men mitt problem var da at motoren rann over og gikk bra på fullt. Men ikke ville gå på tomgang for den fikk for mye bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Raathass Svart 20.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Det er ikke hovedfilteret, det har jeg allerede skiftet. Det sitter et nytt filter ifm med bensinpumpen og ett som du sier ved inntaket til forgasseren. Problemet er at jeg har litt manglende erfaring på området og er litt redd for å gjøre noe galt/miste deler ned under motoren. Da står jeg i hvert fall fast :-). /t Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgang Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Ta i alle fall av selve flammelokket festet med en bolt over forgasseren og koble av luftfilter og bare dreg rett ut vakumslangen fra motoren og start motoren. Se hvordan det oppfører seg. Da ser du kanskje hva som er problemet? Får den bra bensin på alle porter når du gir gass, eller får noen mer enn andre? Hva skjer når du da går ned på turtall igjen, får all porter lite bensin eller flyter noen porter over? Sitér dette innlegget Link to post
stjernen 2 Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 begynn ved bensintanken,ta en 5 eller 10 liters dunk sett den høyere en motor med en slange rett inn på gasser. Sitér dette innlegget Link to post
Raathass Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Hei. Takk for tips. Jeg rakk ikke å plundre mer før ferien var over og har overlatt utfordringen til profesjonelle. Tar turen tilbake til Strømstad når den er helt frisk og får meg meg en kvote på kjøpet ;-). /r Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.