Jump to content

knopmåler på alpha drev fungerer ikke

Sjøgang

Recommended Posts

Etter at båten ble satt ut fungerer ikke knopmåleren lenger, den gir ingen utslag.

Dette gjelder på en mercruiser motor 350 med alpha one drev.

Når båten var oppe på land så jeg en slange/plastrør under båten som pekte bakover. Regner med at dette er selve knopgiveren...

Ellers så jeg at denne plastslangen gikk rett inn i båten og ikke via drevet.

Hvordan fungerer prinsippet på speedometeret og hvordan feilsøker jeg?

Redigert av Sjøgang (see edit history)

hei

hadde ett sånt drev selv engang ,men der brukte jeg den orginale giveren på drevet i stedet for utvendig pitot ,kan være litt vanskelig å finne nippelen men mener å huske att att den kommer gjennom transomen ikke langt unna tiltslangene,en liten blank snap on nippel,og hvis du blåser litt hardt inn i slangen på måleren så skal det gi litt utslag

Takk for svar så langt!

Husker ikke helt hvordan det så ut, og nå ligger båten på havet...

Men mener helt sikkert at giveren var fjærbelastet...

Men hvordan fungere dette i praksis? Er det bare en slange som går fra under båt til selve speedometeret? Om så bør jo feilsøkingen gå ganske greit.

Da kan det jo bare være slange, plassering av giver eller speedometer som er problemet.

Har du svaret på dette også nimbussen?

beklager det sene svaret,når båten kommer i bevegelse så strømmer vannet gjennom dysa i den armen som stikker ned i vannet ,og videre gjennom den tynne slangen som går til knopmåleren ,jo høyere fart på båten jo større trykk blir det på vannet gjennom slangen som igjen påvirker måleren ,ett ganske enkelt og pålitelig system,du kan jo også ta av slangen på måleren og kjøre en tur så ser du om det kommer vann gjennom slangen

Om ikke drevet er en antikvitet er det pitot-pickup foran på drevstammen like over bulben(hvor propellakslingen sitter). Den vanligste grunnen til at speedometeret ikke fungerer er at dette pitothullet er tett (rur/bunnstoff/andre fremmedlegemer), eller at koblingen som sitter bak "hesteskoanoden" i forkant av antikavitasjonsplata er løsnet.

Sjekk at det går en slange ned bak hesteskoanoden. Denne skal ha en hurtigkobling i enden og sitte fast i en åpning på toppen av antikavitasjonsplata. Deretter sjekk med en fingernegl oppover fra bulben etter et søkk. Bruk en binders, liten spiker for å stake opp dette hullet.

Da har jeg lært meg et nytt ord... Pitot :smiley:

Vet ikke hvorfor Pitot på drev ikke er brukt, men får ikke gjort så mye nå med det mens den ligg på havet.

Den Pitot'en jeg har nå ser ut som bildet under og er festet bakerst, nede på hekken slik at den peker ca 45 grader bakover under båten.

pitot.jpg

Men jeg skal se om jeg ikke får koblet av slangen på speedometeret og prøve å blåse i den, kanskje det bare er noe skit i slangen som da løsner?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...