Jump to content

Er båter med påhengsmotor allergiske mot 5-knop skiltene?

FinnC

Recommended Posts

Rettferdig skal det være for det gjelder selvfølgelig ikke alle, men faktisk svært mange.

På vår tur fra Bergen til Østlandet og tilbake har vi registrert dette og her kan vi ikke bare skylde på ungdomen, for det gjelder vel så mye voksne.

Vi har "kosegått" mye innaskjærs og da blir det jo mye 5 knop. Vi prøver å ikke irritere oss, men det blir jo noe plagsomt når disse småbåtene raser forbi i trange sund med en 20-25 knop. Kansje mangler båtførersertifikatet hos disse? Amerikanerne har en definisjon "make no waves" som kansje kunne være en bedre fartsangivelse enn våre 5 knop.

Jeg er sikker på at mange andre her på forumet har registrert det samme og kansje leser noen av de "skyldige" dette innlegget og blir 5-knoper for ettertiden.

Respekter 5-knop skiltene og ha en fortsatt god sommer! :cheers_wine:

Enig med trådstarter, jeg har ingen problemer med å dra opp en meter hekksjø, men nær land legger jeg inn kosegiret og glir frem i 5 knop, bare en liten krusning bak!! Skift ut 5 knops skilter og regler med "Ingen Hekksjø" skilter og mentalitet, for det er vel det som er meningen med å gi restriksjoner på hastighet??

Edit: Kommafeil, sikkert flere også. ,,,,,, settes inn der det passer!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Det er nok båter med store innenbordsmaskiner som sliter med det samme. Etter å ha ligget i gjestehavna på Oscarsborg en helg ser man store og små farer forbi uten å vite at det er 5 knop forbi gjestehavna. De små lager lite trøbbel med hekkbølgene sine. De store kan velte kaffekopper og middagskos for mindre båter i havna. De kjører med hånda godt plantet på gassen og glemmer fartsrestiksjonene på stedet. Det samme gjelder de som med god plogfart farer gjennom jetteen på Hurum-siden.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Sitter stadig på svabergene ved Rødtangen og forundrer meg over hvor dårlig båtfolket er til å beregne avstander også. 80-90 % av båtene går alt for nær land i forhold til farten. Er dette for å være sikker på å få vist frem båten sin, eller er det for å ta "innersvingen" fra Oslofjorden og inn Drammensfjorden? I alle fall veldig irriterende for oss som har båter ved det gamle bryggeanlegget i småbåthavna der når 40 - 50 fotere dundrer forbi med tsunamiene hengende etter. 15 - 20 foterne med påhenger må jeg innrømme at jeg ikke gidder å irritere meg så mye om, de lager jo bare krusninger i forhold.

Har dog ved flere anledninger sett at noen av disse nærgående racerne har holdt på å få fiskesluker i hodet fra folk som står ved brygga og fisker.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Jeg vurderer ikke andres bølger ut i fra hva jeg føler meg komfortabel med. Må vel en P65 i 13 knop for at vi skal måtte ta hensyn med egen båt.

Er det 5 knop så er det 5 knop. Er vel ikke så vanskelig å følge det?

Har ikke sett en eneste fartskontroll i år i Sverige. I fjor lå Kustbevakningen med laser på skjæret ved Gullholmen i flere dager.

Hva med de seilerne som kommer med spinnaker i 8-10 knop gjennmo 5 knops grensa da? Gjelder ikke fartsgrensen for de?

Jeg synes ikke det er så veldig formildende at båtene er små. Nære land er det mer bade- og småbåt aktiviteter og lignende, og det er fremdeles farlig å bli truffet at en 15 foter i 25 knop. Mange av de små båtene i stor fart har også fokus andre steder (på kartplotteren, på noen som henger bak i tube eller på vannski).

Fartsbegrensningene burde gjelde for alle - og med konsekvenser som er såpass store at de blir fulgt. Har forøvrig inntrykk av at det er mindre respekt for fartsgrensene på Sørlandet enn Østlandet.

Lurer litt på om en del kjører litt fortere fordi de da får så god sikt når baugen reiser seg. har sett mange som står og kjører i halvplan fart med planende båter.

Ja, de er jo ganske vittige, der de strekker hals for å se over baugen, mens de kitler med gass o gir og ikke skjønner hvorfor utsikten ble så trang plutselig. Mens fruene i høyhælte sko maser om mer hvitvin.

jaja!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...