Jump to content

Moring, skal jeg ha blåse eller daumann?


Hommersand

Recommended Posts

Har en Askeladden 515. Ligger med tau til brygge og skal ha moring bak. Har lest gjennom mange innlegg her inne

og kommet frem til at det er tau og ikke kjetting som er tingen ned til moring, men en ting jeg ikke har klart for meg er følgende.

 

Noen meter over moringen er det en del som bruker en liten blåse for å holde tauet unna moringen for å unngå gnaging, men

hva da med daumann for å demme opp for støt? Båten er ikke så tung, men blåsten kan stå på til tider.

 

Det er sandbunn og 6 meter dypt på høyvann. Hvor langt tau bør jeg ha? 10-12 meter kanskje?

Link to post

Jeg har et system med begge deler.

Har moring med 2 meter kjetting først, og deretter moringstau opp til bøya. Alle detaljer i syrefast.

Fra bøya har jeg løpebane inn til land.

Jeg trekker båten ut til korrekt posisjon og hekter deretter på en daumann på løpebanen.

Daumannen er en 4-liters spylevæskedunk fylt med sand.

Kombinasjonen av bøye og daumann gjør at fjæringen blir svært god.

Buster X med Yamaha 70

Link to post

Det er sandbunn og 6 meter dypt på høyvann. Hvor langt tau bør jeg ha? 10-12 meter kanskje?

Glemte å svare på dette.

Har aldri forstått hvorfor tauet skal være så mye lenger enn dybden ved en fast morings-installasjon.

Har alltid hatt ca 1 meter lenger tau enn maks høyvann tilsier, slik at det er lett å løfte bøya opp i båten om høsten når jeg skal koble den av for vinteren.

Buster X med Yamaha 70

Link to post

Glemte å svare på dette.

Har aldri forstått hvorfor tauet skal være så mye lenger enn dybden ved en fast morings-installasjon.

Har alltid hatt ca 1 meter lenger tau enn maks høyvann tilsier, slik at det er lett å løfte bøya opp i båten om høsten når jeg skal koble den av for vinteren.

 

Jeg har ingen erfaring med dette, men ser jo at det i det fleste tilfeller snakkes om mye lengre lengde enn vanndybde. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner helt hvorfor jeg heller.

Link to post

Jeg har et system med begge deler.

Har moring med 2 meter kjetting først, og deretter moringstau opp til bøya. Alle detaljer i syrefast.

Fra bøya har jeg løpebane inn til land.

Jeg trekker båten ut til korrekt posisjon og hekter deretter på en daumann på løpebanen.

Daumannen er en 4-liters spylevæskedunk fylt med sand.

Kombinasjonen av bøye og daumann gjør at fjæringen blir svært god.

 

Mulig jeg misforstår deg. Du har ingen blåse under vann, men heller såpassa kort tau + kjetting opp at tauet uansett ikke ligger langs bunnen eller langs moringen?

Link to post

Det vanligeste er vel en kombinasjon; kjetting som daumann og en bøye/blåse. Du fester en passe tung kjetting 6-7 m kjetting i moringen om du igjen fester i et passe langt tau (ca dybden ved lavvann elle rlitt kortere). Moringen legger du da omtrent lengden på kjettingen lenger ut enn der bøya skal ligge, og kjettingen ligger delvis langs bunnen og viker som en daumann samtidig som man unngår at ganaging mot steiner eller skarpe kanter på moringen gnager over tauet.

Link to post

Jeg har en bøye med følgende løsning.

 

Moring (på bunnen)

Moringstau festet med selvstammende knute slik at denne ikke gnisser mot øyebolten i moringen. (Og bensler tampen med tau)

Blåse ca 2 meter over moringen (slik at moringstauet ikke ligger på bunnen)

En dømann 7 kg? sånn halveis opp. (For å dempe rykk)

Bøye på toppen.

 

Det er ca 10 meter dypt og bruker 16 meter tau.

 

Båten ligger da på svai.

Har dykker i familen som sjekker dette hvert år.

 

NB! I fjor drev båten av i stormen, (1.aug) moringen var tydeligvis ikke god nok/ hadde sunket godt nok ned i leir bunnen. Har derfor lagt ut en 70 kg. ankerring som er festet til moringer med moringstau.

Link to post

Jeg har en bøye med følgende løsning.

 

Moring (på bunnen)

Moringstau festet med selvstammende knute slik at denne ikke gnisser mot øyebolten i moringen. (Og bensler tampen med tau)

Blåse ca 2 meter over moringen (slik at moringstauet ikke ligger på bunnen)

En dømann 7 kg? sånn halveis opp. (For å dempe rykk)

Bøye på toppen.

 

Det er ca 10 meter dypt og bruker 16 meter tau.

 

Båten ligger da på svai.

Har dykker i familen som sjekker dette hvert år.

 

NB! I fjor drev båten av i stormen, (1.aug) moringen var tydeligvis ikke god nok/ hadde sunket godt nok ned i leir bunnen. Har derfor lagt ut en 70 kg. ankerring som er festet til moringer med moringstau.

 

 

Takker, det var noe slikt jeg så for meg. Jeg er rimelig uvitende. Har du eksempel på en selvstrammende knute? Knytter du fast i bøye også. Etter å ha lest i diverse diskusjoner her inne så ønsker jeg å unngå alt som heter kjetting og sjakler egentlig.

Link to post

Det vanligeste er vel en kombinasjon; kjetting som daumann og en bøye/blåse. Du fester en passe tung kjetting 6-7 m kjetting i moringen om du igjen fester i et passe langt tau (ca dybden ved lavvann elle rlitt kortere). Moringen legger du da omtrent lengden på kjettingen lenger ut enn der bøya skal ligge, og kjettingen ligger delvis langs bunnen og viker som en daumann samtidig som man unngår at ganaging mot steiner eller skarpe kanter på moringen gnager over tauet.

 

Jeg ønsker å unngå kjetting i det fulle og hele etter å ha lest om andres erfaringer her inne.

Link to post

Jeg har ingen erfaring med dette, men ser jo at det i det fleste tilfeller snakkes om mye lengre lengde enn vanndybde. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner helt hvorfor jeg heller.

 

Er tauet noe lenger enn dyben (1,5 ganger med moring, mot 3 til 5 ganger med anker) så vil moringen få bedre feste. Lag et enkelt dagram med kraft vektorene så vil du se at dersom tauet er kort vil du få mer løft og mindre kraft langs bunn. Dersom moringen da ikke er vanvittig tung ellr vinden får godt tak kan resultatet bli at båten parkerer seg selv på land.

 

Der jeg legger ut moringene er det en blanding av mudder og leirbunn, moringen synker derfor ned i leira etter noen år, dersom jeg da legger ut dybde + 1 meter vil bøya etter noen år ligge under vann (dårlig løsning.)

 

Derfor bruker jeg ca 1,5 ganger dybden.

 

Men ligger du i nærheten av andre bøyer bør du nok benytte tilsvarende lengde aom de andre for å unngå at du ved visse vindrettninger slår inni hverandre.

Link to post

Takker, det var noe slikt jeg så for meg. Jeg er rimelig uvitende. Har du eksempel på en selvstrammende knute? Knytter du fast i bøye også. Etter å ha lest i diverse diskusjoner her inne så ønsker jeg å unngå alt som heter kjetting og sjakler egentlig.

 

Jeg legger tauet 2 ganger rundt øyebolten og legger dobbelt halvstikk (pluss en runde til) rundt tauet som går opp til bøya og drar dette godt til, sikkrer så den løse enden ved å surre den fast til tauet (bensle). Bruker 20 mm moringstau og har båt på 6 tonn som ligger i delevis beskyttet havn.

 

Etter å ha sett hvordan en kjetting ruster opp nær bunnen mens den ser helt fin ut på toppen har jeg bare brukt moringstau. Den typen som har innlagt bly og plast belegg utenpå. Husk ogå på at kombinasjonen galvanisert / syrefast ikke er noe god løsning.

 

Siden vi har dykker som også sjekker opp alle moringene i båthavnen han har båten i så har vi en del erfaring med hva som lønner seg.

 

Det var en som sa at bøyesystemet må byttes når det ryker minus 2 dager. Tenk også på at dette ikke er evigvarende, du må få sjekket opp byttet etter en viss tid.

Link to post

Jeg legger tauet 2 ganger rundt øyebolten og legger dobbelt halvstikk (pluss en runde til) rundt tauet som går opp til bøya og drar dette godt til, sikkrer så den løse enden ved å surre den fast til tauet (bensle). Bruker 20 mm moringstau og har båt på 6 tonn som ligger i delevis beskyttet havn.

 

Etter å ha sett hvordan en kjetting ruster opp nær bunnen mens den ser helt fin ut på toppen har jeg bare brukt moringstau. Den typen som har innlagt bly og plast belegg utenpå. Husk ogå på at kombinasjonen galvanisert / syrefast ikke er noe god løsning.

 

Siden vi har dykker som også sjekker opp alle moringene i båthavnen han har båten i så har vi en del erfaring med hva som lønner seg.

 

Det var en som sa at bøyesystemet må byttes når det ryker minus 2 dager. Tenk også på at dette ikke er evigvarende, du må få sjekket opp byttet etter en viss tid.

 

Takker. Har et 16mm plastbelagt tau jeg tenkte å bruke. Snakker jo kun om ca 700kg båt her i gården. Ikke med blykjerne, så derfor er jeg veldig opptatt av å få tauet opp i moring og bunn.

Link to post

Jeg ønsker å unngå kjetting i det fulle og hele etter å ha lest om andres erfaringer her inne.

 

Vi har brukt kjetting i årevis, og så lenge du passer på at den ikke ruster opp er det absolutt best. Jeg ville ikke ha stolt på kun tau festet i moringen med mindre jeg er helt sikker på at det ikke blir liggende og gnage mot noe. Uten kjetting må du i så fall feste på en daumann på tauet

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post

Vi har brukt kjetting i årevis, og så lenge du passer på at den ikke ruster opp er det absolutt best.

 

Akkurat, hvordan vet du at den ikke gnisser mot noe og ruster opp?

 

Vi brukte kjetting tidligere og så hvor fort enkelte ledd rustet og ble til tynne lenker, tau som strammes opp og således ikke gnisser varer lenger er min erfaring.

Men man bør bruke blåse og en dødmann, som Ole Brumm sa: "JA TAKK, BEGGE DELER"

Link to post

med litt lengde på tauet, og blåse på midten, trenger du ingen daumann på tauet er min erfaring. Dersom dimmensjonen på blåsen er rett, vil denne dempe rykkene så lenge du har litt vinkel på tauet i forhold til moringen.

 

Uansett vil tauet få nok vekt etter en stund. Mitt moringstau er så tung at det er såvidt 2stk 25l kanner holder seg flytende...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...