Jump to content

Bake brød på gassblussett?

tjaldur

Recommended Posts

Min nye båt har dessverre ikke plass til en gasskomfyr, ei heller strøm til å drive en brødbakemaskin. Det synes jeg er leit fordi jeg baker gjerne mine bød selv. Men idag på en sedvanlig skanning i båtbutikken på jakt etter ting jeg ikke trenger eller ikke har råd til, så kom jeg over en innretning som gjør anspråk på a man kan bake brød i den på gassblusset.

Den var rund, ca. 8 cm. høy. Hadde et slags varmeskjold i bunnen, sånn at gassflammen ikke direkte berørte godset i denne kjelen/pannen. Den hadde slik som puddingformer har, et hull i midten, formodentlig for å slippe varmen opp til lokket, sånn at den også får en slags overvarme. Altså formet som en puddingform, med lokk over og varmeskjold under. en koster ca. kr. 600,-

Spørsmålet er om det er noen her som har forsøkt denne kjelen/pannen eller hva jeg nå skal kalle det og om det blir brød av det tilslutt?

.............. så kom jeg over en innretning som gjør anspråk på a man kan bake brød i den på gassblusset.

.............

Spørsmålet er om det er noen her som har forsøkt denne kjelen/pannen eller hva jeg nå skal kalle det og om det blir brød av det tilslutt?

Tenker du på Omnia? :

http://www.maritim.no/product.aspx?id=23568&groupkey=002001010

Omtalt i flere tråder her på baatplassen:

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/69902-noen-som-bruker-denne-omnia-miniovnen-i-baaten-virker-den/

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/31754-steke-rundstykker-uten-komfyr/

For et år eller to siden så var det et friluftsprogram på TV (husker ikke om det var TV2 eller NRK), som var med en entusiastisk havkajakkpadler. Han slo opp telt og bakte brød i kasserollen på stormkjøkkenet sitt (brukte stekepanna som lokk). Det så utrolig godt og enkelt ut. Ingrediensene hadde han med hjemmefra ferdigblandet i en plastpose. Skulle gjerne ha sett det programmet igjen, eller fått oppskrift og fremgangsmåte på de brødene, så jeg kunne ha overrasket med nybakt brød fra primusen/stormkjøkkenet på våre teltturer.

Noen som så det programmet?

Jeg prøvde å bake boller på Cobb grillen for noen uker siden, da det stod i oppskriftsboken at dette var mulig. Men jeg må nok ha hatt litt vel mange briketter i den først, bollene så ut som grillbriketter de også etterpå... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 uker senere...

Så er "Omnia" innkjøpt og det første brødet er bakt. Det tok sin tid, så man bør kanskje kombinere bakingen med noe nyttig f. eks. slipe, eller noe morsomt f. eks. Tv/PC.

I hvert fall rørte jeg sammen 2 dl. fint sammalt hvete og 6 dl. siktet hvetemel og 2 teskjeer tørrgjør, to teskjeer salt og 4 teskjeer brunt sukker. Når dette var godt rørt sammen, helte jeg i 3 dl vann. (Jeg har erfart at forholdet vann til mel er ca. 1:2,4). Lot det heve i 1. time. Tok deigen ut og knadde luven ut av den, rullet den til en pølse og stappet den ned i ovnen. Lot det så etterheve i ca. 1 time. Deretter steking i 1 time på det minste gassblusset på ca. halvt bluss. Obs. det er særdeles viktig å smøre formen godt sånn at det stekte brødet lett "slipper" formen.

Brødet ble veldig bra, luftig og fint og ganske jevnt stekt, en liten tanke mindre på toppen enn der hvor brødet har kontakt med formen, men faktisk bedre stekt på oversiden enn f. eks. i brødbakemaskin.

Jeg har forsøkt å bake poteter i denne ovnen og det synes jeg også var vellykket, dvs. potetene var ganske jevnt stekte og slett ikke forkullete.

Håper det finnes andre som vil bidra med erfaringer/oppskrifter til denne ovnen?

....................... Obs. det er særdeles viktig å smøre formen godt sånn at det stekte brødet lett "slipper" formen.

.............

Ett lite spørsmål..... Er det mulig å legge i bakepapir i en slik ovn når du skal bake, istedet for å smøre? Når jeg bakte (ja, det er noen år siden :blush: )brød i form, så brukte jeg bakepapir i forma og da slapp brødet uten problemer. Noen som vil forsøke ?

Dersom man ser på et "eksplodert" bilde av ovnen, så er jo formen rundt omtrent som en fiskepuddingform. Jeg vil jo tro at den i prinsippet kan brukes over hvilken som helst varmekilde. Men siden den er hul i midten så stiger en del av varmen fra gassblusset opp gjennom dette hullet og transporterer varme til lokket, som jeg i sin tur tror fungerer som overvarme. Dvs. jeg antar at transporten av varme til lokket er mindre ved bruk av kokeplate, enn ved gassbluss, men jeg vet ikke.

Det er sikkert mulig å bruke bakepapir, men jeg tror det vil kreve litt oppfinnsom folding og bretting av bakepapiret. Det vil jo ligne litt på å lage en rull av bakepapiret og så bøye denne rullen til en sirkel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...