Jump to content

Er dette Biltema-ankeret og blytauet greit for min båt?

Sjøgang

Recommended Posts

Har tenkt meg til Biltema i uken og har funnet følgende anker og ankerline og lurer på om dette er en god løsning. Har en 24 fots båt på ca. 2.2 tonn.

251004_s.jpg

Varmgalvanisert. (Ser ut som en brucekopi) på 7,5 kg pris 279,- Biltema anker

Så har jeg funnet følgende ankerline av 100 % flettet polyestersilke med kjerne av bly. 12mm med bruddstyrke på 2300kg. 30 meter pris 499,- Biltema ankerline

Høres dette ut som en god løsning eller bør jeg også ha litt ankerkjetting, tykkere tau, tyngre anker?

Setter pris på tilbakemeldinger :rolleyes:

Høres dette ut som en god løsning eller bør jeg også ha litt ankerkjetting, tykkere tau, tyngre anker?

Setter pris på tilbakemeldinger

Det er aldri dumt med noen meter kjetting også. Det har nettopp vært en tråd her rundt dette. kanskje en tre meter kjetting i passe dimensjon kunne være bra.

Redigert av 'Salt' - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

I utgangspunktet er vurderingen din svært god.

Vær forberedt på at ankringsforholdene (bunnforholdene) har stor betydning for gripeevnen til ankeret.

Jeg har ikke mye erfaring med sterke vinder under oppankring.

Likevel vil jeg nevne den store effekten det er ved å benytte forkattingsanker.

Dette kan være et lite 2 kg anker som du fester til hovedankeret med en liten sjakkel og har en lett kjetting på ca 5 meter.

Efekten av forkattingen er utrolig stor. Dette har jeg selv opplevd ved 3 tilfeler på sand og steingrunn.

Jeg har samme størrelse selv, til en 27 foter på 3,6 tonn. sitter som støpt det!

Jeg har i tillegg 2m 10mm kjetting mellom tau og anker, men jeg har ikke blytau. Kun vanlig synketau. Så med blytau greier du deg sikkert uten kjetting.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Biltema var fri for 2 meter kjetting.

Så det endte med et bruce-kopi anker på 7,5kg og 5 meter 10mm kortlenket kjetting samt blytau. Så er litt redd det blir tungt å håndtere for hånd, men begynner der så får jeg heller kappe av 2-3 meter hvis det blir for tungt...

Har i tillegg liggende et 8kg paraply-anker liggende i båten med 2 meter kjetting.

Anbefaler dere at jeg bare har dette liggende i båten som kaffe/reserve-anker, eller bare hive ut for å spare noen få kg last?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...