Sjøgang Startet 20.Juli.2010 Del på Facebook Startet 20.Juli.2010 Har tenkt meg til Biltema i uken og har funnet følgende anker og ankerline og lurer på om dette er en god løsning. Har en 24 fots båt på ca. 2.2 tonn. Varmgalvanisert. (Ser ut som en brucekopi) på 7,5 kg pris 279,- Biltema anker Så har jeg funnet følgende ankerline av 100 % flettet polyestersilke med kjerne av bly. 12mm med bruddstyrke på 2300kg. 30 meter pris 499,- Biltema ankerline Høres dette ut som en god løsning eller bør jeg også ha litt ankerkjetting, tykkere tau, tyngre anker? Setter pris på tilbakemeldinger Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 (redigert) Høres dette ut som en god løsning eller bør jeg også ha litt ankerkjetting, tykkere tau, tyngre anker? Setter pris på tilbakemeldinger Det er aldri dumt med noen meter kjetting også. Det har nettopp vært en tråd her rundt dette. kanskje en tre meter kjetting i passe dimensjon kunne være bra. Redigert 20.Juli.2010 av 'Salt' - JanP (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
trulsant Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Jeg har en 2kg slik fra Biltema med 2-3m kjetting, på en 17ft skjærgårdsjeep. Har brukt det 1 gang på sandbunn, og der satt det godt. Bedre enn en 10kg paraplydregg, som jeg hadde før. Ikke allverden til erfaring å gi kanskje...men er nå en erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 I utgangspunktet er vurderingen din svært god. Vær forberedt på at ankringsforholdene (bunnforholdene) har stor betydning for gripeevnen til ankeret. Jeg har ikke mye erfaring med sterke vinder under oppankring. Likevel vil jeg nevne den store effekten det er ved å benytte forkattingsanker. Dette kan være et lite 2 kg anker som du fester til hovedankeret med en liten sjakkel og har en lett kjetting på ca 5 meter. Efekten av forkattingen er utrolig stor. Dette har jeg selv opplevd ved 3 tilfeler på sand og steingrunn. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Har det ankeret fremme selv, og det fungerer veldig bra. Ville som andre nevner her spandert noen meter kjetting i enden (merk bruddstyrke vs dimensjon vs tau): http://biltema.no/no/Bat/Anker/Kjede/Kjetting-kortlenket/ Kanskje også noe mer line om du skal ankre på relativt brådype plasser - gjerne 50 m. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Jeg har samme størrelse selv, til en 27 foter på 3,6 tonn. sitter som støpt det! Jeg har i tillegg 2m 10mm kjetting mellom tau og anker, men jeg har ikke blytau. Kun vanlig synketau. Så med blytau greier du deg sikkert uten kjetting. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøgang Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Takk til alle svar så langt! Tror jeg også kjøper 2 meter 10mm kortlenket kjetting for å være på den sikre siden. Har liggende ca 40-50 meter vanlig ankertau som jeg tenkte å forlenge blytauet med hvis jeg skal ankre opp på brådype plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgang Svart 23.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 Biltema var fri for 2 meter kjetting. Så det endte med et bruce-kopi anker på 7,5kg og 5 meter 10mm kortlenket kjetting samt blytau. Så er litt redd det blir tungt å håndtere for hånd, men begynner der så får jeg heller kappe av 2-3 meter hvis det blir for tungt... Har i tillegg liggende et 8kg paraply-anker liggende i båten med 2 meter kjetting. Anbefaler dere at jeg bare har dette liggende i båten som kaffe/reserve-anker, eller bare hive ut for å spare noen få kg last? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2010 Del på Facebook Svart 23.Juli.2010 La det ligge i båten du. Hulda har tre ankere ombord. 5% av båtens vekt kunne jeg sikkert lempet på land. Men det er når man har lempet et eller annet på land at man plutslig får akutt behov for nettopp det man kvittet seg med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.