Jump to content

Sabb 18 hk 2 syl, kommer eksos ut av innsuget

Tobias SNO

Recommended Posts

Hei

har en saab 18 hk diesel motor, så har stått en stund..
Skulle starte den i dag, og får eksos ut eksos røret, og på innsugsiden.
Demonterte toppdekselet og så at det var sot rundt ene ventilen på syl nr 2, den mot syl nr 1. (den nærmest svinghjul er syl 2).
Demonterte toppen for å kontrollere å få slipt ventilene.

Noen som har en ide? mistenker heng på eksos ventil, så slippes det ut når innsugsventil åpner.
Lurer og på hva som bør gjøres ved service på en slik motor. olje og filter og ventil klaring. Noen som vet hva ventil klaring skal være på disse?

Tenkte jeg skulle ta å fortelle litt om det som er rundt sabben og.

Motoren står i en 83 mod Tobias 21 combi.

Har litt arbeid på den for å få den i den stand den burde være. Har arvet den for noen år siden,

Ble liggende på Fedje før den ble kjørt til bergen. Tok ca 7-8 timer eller noe.

Ble brukt den sommeren, tatt opp på vinterlagring og sjøsatt igjen etter vårpussen.

Når sommeren var over lå den til kai over vinteren, da røk roret på båten. Klarte å se selve roret på bunnen, så fant en bygg tvinge, festet ett før på denne rundt skru håndtaket og en stokk på den andre delen. Lurte dette under roret, skrudde tvingen sammen og vips var roret oppe igjen.

Må si jeg er meget fornøyd med båten. Ligger fint på vannet og tåler høy sjø. noe tobias er kjent for.

Den begynner jo å bli noen år, og trenger litt arbeid.

Har en vannlekkasje på h.s ved kjøkken delen (over vannlinjen) så må bytte ut litt treverk der som er råttent. Har demonter det som trengs. Må og finne ut hvor det lekker inn, slik at den nye platen ikke blir likedann. Har en liten misstanke om hver det kommer fra.

Må finne ett sted som kan sy nytt teppe til båten, slik at jeg kan få vekk det brune ekle som er der no, samt den "gressmatten" rundt kaptein setet :tongue:

Bytte dør med tillhørende vegg, og kanskje få døren 5 cm bredere og veggen 5 cm kortere.

Slipe ned taket på den, da dette ble malt på nytt med bunnsmøring. Ikke særlig lurt, men var i mitt forsvar ikke min ide. :smiley:

Har fått laget nytt rorstag og ror holderen, da disse knakk under et flytteforsøk igjennom litt is en vinter.

Satser på å få alt klart til neste år. Tenkte appril mai kanskje.

Har og en Eber som ikke er helt i lodd som skal "overhales"

Ute styringen virker heller ikke etter den ble demonter pga oljelekk. Nå står rattet helt bom fast.

Virker som om lokket bak kommer for langt inn å låser det hele. Rattstyringen inne lekker olje fra skruen på toppen i ett lite hull i denn, som ser originalt ut, men burde kanskje ikke vært der siden dette ikke er det høyeste punktet på styringen. Da vil det normalt lekke der i mine øyne.

Putene i båten skal mor få ta seg av, da disse er oransje, og det ikke ser så veldig flott ut at det gjør noe. Tenkte å få de i marineblå med hvite kanpper. Samt å få sydd noen nye gardiner til den, da de krem hvite er mer krem gul etter hvert.

Har kjøpt inn lakk behandling til treverket innvendig i båten, for å gi dette en ny fin finish.

Den gamle radio/kassett spilleren skal og ut, og inn med en cd-spiller forsterker og noen nye høyttalere, da de gamle 4" boks høyttalerene fra 80 tallet har gjort jobben sin. Tenkte på noen 6,5" marine ute og 6*9 inne, og kanskje en liten 10" eller noe.

Har kjøpt ett biltema verktøy sett (113 deler eller noe grå koffert) som blir liggende i båten, da det alltid er kjekt med verktøy ombord.

Tror jeg har fått med det meste no. Som dere sikkert har lest til nå. så tror jeg at jeg har nokk å gjøre fram til sommeren kommer igjen, men det kommer forhåpentligvis til å bli en bra sommer med mangen fine timer på sjøen.

Nei, nok får være nok. Kunne sikkert skrevet en hel bok.

Kommer nok til å spørre litt under veis både her og på Alt som sabb tråden.

Hvis noen har noen gode ider/innspill å komme med er det bare til å fyre løs.

• 6 år senere...

I fjor hadde jeg toppen av min Sabb 2H og fant det enklest å levere den til et verksted for overhaling (Auto 23 Reptec i Bergen). De renset og rengjorde eksos og kjølekanaler, slipte ventiler mm og den var som ny da jeg satte den på plass. Og det var heller ikke for dyrt.

Som nybegynner var den største utfordringen ventiljusteringen, å forstå rekkefølgen på når ventilene åpner seg. Men etter en tabbe og finlesing av instruksjonsboka gikk det bra til slutt!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...