Jump to content

Kjøpe tre- eller plastsnekke?

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

God kveld båtfolk! Jeg har planer om å kjøpe en plast- eller tresnekke/båt snart. Jeg har sett noen trebåter som gis bort gratis, de er greie de til å bygge litt om, men er det mye jobb?

vi har hatt tresnekke i 2 uker nå, men jeg har lyst på en egen snekke siden jeg ikke får kjøre vår. Jeg har en Terhi Microfun som jeg synes er helt fantastisk, men jeg skal bytte den ut etter neste båtsesong(den drikker for mye drivstoff)

Bør jeg velge tre eller plast? For og motargumenter takk! Jeg kan ikke betale mer enn 25000. Jeg har lyst på en båt som er i grei stand, men jeg vil pusse opp en båt. Men ikke altfor mye jobb, som bytte spanter eller bordene i skroget på ei tresnekke.

Mvh

Fredrik

Redigert av KapteinFredrik (see edit history)

med 25.000 i lomma hadde jeg valgt tresnekke. Du får mye mere båt for den prisen. Men du får mere arbeid, men arbeid på en båt er uansett bare moro, uansett plast eller tre. Jeg selv har pusset opp en 23 foter en gang, syns det var moro, spesiellt når det ble så pent og bra. Men gikk over til plast da fritiden ikke strakk til.

Bygdetulling med båtførerbevis!

vi har hatt tresnekke i 2 uker nå, men jeg har lyst på en egen snekke siden jeg ikke får kjøre vår.

Jeg har lyst på en båt som er i grei stand, men jeg vil pusse opp en båt. Men ikke altfor mye jobb....

Er det lov å spørre hvorfor du ikke får lov til å "kjøre" familiens tresnekke?

Hvor mye tid har du til rådighet, og hvor flink er du med hendene?

Har du god tid og er flink, så er det masse sjarm og kos (og jobb) med en tresnekke.

Buster X med Yamaha 70

Guest Kaptein Fredrik

Er det lov å spørre hvorfor du ikke får lov til å "kjøre" familiens tresnekke?Hvor mye tid har du til rådighet, og hvor flink er du med hendene?Har du god tid og er flink, så er det masse sjarm og kos (og jobb) med en tresnekke.

Jeg får lov til å kjøre snekka, men ikke alene eller med kompiser. Fadern ber meg faktisk om å kjøre snekke. også vil jeg ha en snekke med "kabin". Tid har jeg egentlig en del av. Hendene mine kan jeg bruke til båt(om det er det du tenker på.) Vi har ett hav av værktøy også.

Ikke tre!!!! :headbang: Kjøp plast! foralldel!!! :cheers: Og spør om og få prøvekjøre båten før du kjøper, ikke gjør samme tabben som meg! Jeg har lært, og no prøver jeg og lære andre, prøvekjør båten, og se at alt er som du ønsker, og at motor går fint og jævnt... Se etter lekasjer fra både motor og i båten. Lekker det noen plasser, og du kan fixe dette, få avslag i prisen. Lekker motoren olje eller diesel, spør om eier er villig til og få dette reparert, eller få avslag i prisen... :cheers: Lykke til :tongue:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

[sitatslettet]

Ikke tre!!!! :headbang: Kjøp plast! foralldel!!! :cheers: Og spør om og få prøvekjøre båten før du kjøper, ikke gjør samme tabben som meg! Jeg har lært, og no prøver jeg og lære andre, prøvekjør båten, og se at alt er som du ønsker, og at motor går fint og jævnt... Se etter lekasjer fra både motor og i båten. Lekker det noen plasser, og du kan fixe dette, få avslag i prisen. Lekker motoren olje eller diesel, spør om eier er villig til og få dette reparert, eller få avslag i prisen... :cheers: Lykke til :tongue:

Er så enig med denne unge mannen som ingenting annet i verden :cheers_wine: Trebåt som er bra/fin er minst like dyrt som plast å kommer vel en gang på hver 1000 båt [/sitatslettet]

Jeg og en kompis kjøpte båt samtidig. Han kjøpte en tresnekke til 60 tusen. Jeg brukte 3 ganger så mye på en scand classic. Nå skal det sies at jeg har fått mye båt for pengene og vårpussen er enkel, men mens jeg har slitt med tekniske problemer etter tur har kameraten min nesten ikke hatt noen tekniske problemer. Så jeg stemmer i Sjømann sin kommentar fullt ut!!

Nå har kameraten min riktignok brukt en liten formue på å bytte tak over kahytt og vindskjerm, men så ser også båten ut som et møbel nå. Vil du ha sjarm og oppmerksomhet er det ingenting som slår en flott tresnekke, men det er mindre skjult råte i ei plastsnekke.

En viktig ting å huske med tresnekke er at den MÅ på vannet tidlig mens en plastbåt jo kan ligge hele sommeren på land (som min ligger og venter på motoren sin...)

Lykke til

Redigert av kaglenna (see edit history)

Kjøpe deg en tresnekke....får mye for pengene, og du får en båt som ikke det er mange andre som har. Kjøper du plast, så ser du broren eller søsteren til denne båten over alt :nonod: Tresnekker er flotte båter som gjør at en havner i prat med hyggelig mennesker som liker trebåter i de fleste havner. :yesnod:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

ett godt råd kjøp plast, du får ikke en bra trebåt til den summen

du får vel ikke plastsnekke billigere end tresnekke?

jeg har hatt begge deler, og jeg må si der er mer sjarm og kos i trebåt :smiley: litt mere jobb på våren , men det er en del av båtlivet + at du bestemmer selv hvor strøken du vil ha den.

Kjøpe deg en tresnekke....får mye for pengene, og du får en båt som ikke det er mange andre som har. Kjøper du plast, så ser du broren eller søsteren til denne båten over alt :nonod: Tresnekker er flotte båter som gjør at en havner i prat med hyggelig mennesker som liker trebåter i de fleste havner. :yesnod:

helt enig :cheers::smiley:

Guest Kaptein Fredrik

Plast. Husk at hvis du får en liten sprekk i skroget slik at båten tar inn vann, så kan du bruke noen gamle filler,trekiler og margarin. Margarinen blir hard når den får kaldt sjøvann på seg.

Du mener ikke at det er permanente løsninger?

Enig med Bastard'n her :cheers: Får du tak i båt med ferskvannskjølt motor kan du nesten garanteres at så lenge motoren går, så har du motor til du selger båten videre :flag_bp: Jeg har sjøl Ferskvannskjølt, og er meget fornøyd... Det eneste du må passe på er at ekspansjonstanken alltid er veske på.... På min Yanmar skal det blandes 60/40 med Vann og frostveske :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Guest Kaptein Fredrik

Men hva er forskjellen på ferskvannskjølt og saltvannskjølt? Er ferskvannskjølt at du har en varmeveksler, med at du pumper sjøvann inn i en "radiator" som kjøler glykolen til motoren? Saltvannskjølt er prinsippet til påhengere, at du tar inn sjøvann gjennom motoren? Jeg skal uansett ha båten i ferskvann.

Redigert av KapteinFredrik (see edit history)

hvis du skal i ferskvann har det ikke så mye og si, men hvis det er en saltvandskjølt(direkte) motor der er rimelig gammel, så er der sannsynlighet for at der er rust inni den, kjedelig med gjennemrustete foringer eller noe.. hvis den er ferskvannskjølt , har den gått med kjølevæske i motoren og da ruster den ikke.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...