Jump to content

Kjøpe tre- eller plastsnekke?

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Jeg så en tråd her inne på bp hvor en fyr lagde en egen "spesial blanding" til å rense kjølekanaler. Han fjerna rust og annet skitt inne i kanalene på en sabb.

ja det er fullt mulig og fjerne løs rust og belegg, men det som er rustet vekk kommer jo ikke tilbake :smiley:

har hørt om kaustisk soda og annet gøy, men tror det beste er at demontere motor og stake opp og skrape ut al rust , men det hadde jeg nokk ikke gjort føre jeg fikk kjøleproblemer

Skal du ha båten i ferskvann har det ikke noe og si fremover, men som spjærøy sier, så er det nok rust i en gammal saltvannskjølt motor.... Det er tank på motoren, med ferskvann i, som går rundt i motoren, så går saltvannet igjennom motoren, og kjøler ned ferskvannet.. Så den tar inn saltvann, og den spytter ut saltvann, men det går ikke direkte inni motoren, det går i egne kanaler. :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Guest Kaptein Fredrik

Jeg var innom i havna vår i dag med fadern, bare for å se om båtene våre ikke hadde drukna, så snakka vi med en(formann?) der, da sa jeg at jeg skal kjøpe meg ny båt, så viste han oss en båt. gammal livbåt i stål, eid av kommunen. Ingen har gjort noe på den på år, men han sa at vi kan ringe bort å høre om vi kunne overta båten. Båten er helt åpen, altså ingen innredning eller noe sånn luksus. Bør jeg gå på noe sånt prosjekt? Som å lage kabin foran, kanskje en bak, lage ordentlig dørk, og overhalle motoren?

Jeg er redd for at det vil bli alt for mye arbeid for deg, og ikke minst kostnader. Om du vil ha en båt med overbygg ville jeg ha kjøpt en slik, helst i plast. Da har du et godt utgangspunkt, i stedet for et tvilsomt livbåtskall i stål som uansett aldri vil bli noe særlig verdt. Om du ønsker å beholde den åpen og bare shine den opp litt kan det imidlertid være noe å tenke på...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har bare trebåter, og er vel fornøyd med dét. MEN dette er diverse lette robåter (fra 14 til 28 fot), der de fleste har brønn til utenbordsmotor, men mest brukes til roing og seiling.

Skulle jeg hatt båt med innenbordsmotor, ville jeg nok hatt plastbåt.

Plastbåter er jo direkte håpløse å ro, så skulle jeg hatt robåt måtte det vært en trebåt ja! Helst en Færing/Oselvar, disse er jo en fryd å ro når du bare har fått inn teknikken. Men som turbåt er det ikke til å komme fra at plastbåter har sine betydelige fortrinn. Når det er sagt så skal du ikke se bort fra at jeg en gang kjøper meg trebåt, men det blir i så fall bare for fiske og småturer. Ikke som turbåt/familiebåt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Plastbåter er jo direkte håpløse å ro, så skulle jeg hatt robåt måtte det vært en trebåt ja! Helst en Færing/Oselvar, disse er jo en fryd å ro når du bare har fått inn teknikken. Men som turbåt er det ikke til å komme fra at plastbåter har sine betydelige fortrinn. Når det er sagt så skal du ikke se bort fra at jeg en gang kjøper meg trebåt, men det blir i så fall bare for fiske og småturer. Ikke som turbåt/familiebåt.

Vel - plastbåter er jo håpløse å ro bare hvis formen er gal, og det er den på de fleste. Men det finnes utenlandske robåter med slank, skarp, fin form; de går faktisk oselverne en høy gang! Det har også vært laget plastkopier av trerobåter, tildels med godt resultat.

Da ungene var små, dro vi på langturer over mange dager med dem, i en stor oselver; lå under telt ombord, på lemmer over toftene. Båteb kan godt roes av én person, og med to, går det riktig fint. Senere har vi satt motorbrønn i den, og det gjør den enda mer anvendelig.

En del båter har jo en løfting bak, særlig Åfjords- og Norlandsbåter, men med hus blir vindfanget så stort, at man blir nokså avhengig av motor. Og da er man nokså langt tilbake mot motorsjekte igjen!

Jeg kan da uansett ikke gå å ta bilder av båter som ikke er mine?

Kan ikke se noe problem med dette i det hele tatt. Knips i vei!

Jeg tar masse bilder av andre båter, biler, hus og hager.

Bruker disse bildene til dokumentasjon og ikke minst til inspirasjon.

Buster X med Yamaha 70

Kjøp deg ein trebåt, du får mykje meir båt for pengane. Men du bår ha nokon med deg som har greie på trebåt. Finn du ein klinka båt, bør den vera kobbarklinka, og aller helst klinka i kjølen også. Dersom båten også har ein Sabbmotor, ligg alt til rette for eit godt kjøp. Sabben er dyr å skru på, men ein finn jo ein ny motor på kvart nes, til ein rimeleg penge.

Dersom ein vil ha plast, er det ofte svært slitne båtar, men like sliten maskin. Eksempelet Sjømann22 er ikkje unikt, og kan ta knekken på båtdraumen raskt. Det er etter mi meining få motorar som toler bedre å verta gamal enn ein Sabb, og det finns få plastsnekker med sabb. Mange meiner at Sabb i plastbåt ikkje er noko særlig, det er eg ueinig i. Har sjølv hatt plast med sabb, og det var heilt ok.

Uansett er det ofte motor som er problemet, lykke til uansett kva du velger!

Gjør det enkelt, tenk gjennom hva du har mest lyst på og gå for det.

Har du tenkt å pusse opp båten vil du fort finne ut at 1000 lappene bare er verd en brøkdel av det du trodde.

Alt koster flesk og du får det ikke igjen ved et salg, annet enn at båten vil bli mer lettsolgt hvis du har gjort en god jobb.

Finn deg en båt som allerede er godt tatt vare på eller oppusset, med mindre det er dette som gir deg den største båtgleden.

Vedlikehold Platbåter

Hva er det som er mer arbeid med en trebåt enn en plastbåt? Alle båter må jo bunnsmøres, Og trebåter må lakkeres eller males dersom det er en gammel calket grav vi snakker om. En plasbåt skal rubbes, ploeres og vokses vår og høst dersom man skal følge bruksanvisningen. Uttalelsene til alle forståsegpåere her på forumet later til å være folk med liten erfaring med trebåt.

MEN og det er et stort men. Dersom det er en billig trebåt som allerede er ødelagt av manglende vedlikehold og man må til med store reperasjoner snakker vi jo egentlig om noe helt annet enn vedlikehold, det er reperasjoner på lik linje med en vannstelt plastbåt. Min 25foter plattgatter fra 1967 er et møbel og blir bare vasket om høsten og lakket hvert tredje år. Mattslipe og lakkere båten tar max tre timer så lenge det ikke er skader. Og det er det faktisk ikke enda etter så mange år.

Men min båt blir da også vedlikeholdt etter bruksanviningen noe også plasbåter bør, og den står i nøst fra oktober til april.

Det er jo en del sant i det du skriver. Og en rævkjørt plastbåt koster det også mye å få fin. det handler jo ikke alltid om at båten er tett.

Det er lettere å reparere skader på et plastskrog i forhold til et skrog av tre.

Men holder man båten vedlike blir jo vedlikeholdsarbeidet mindre enn hvis man ikke gjør en dritt på flere år. Og da forfaller det jo såpass at båten kanskje aldri blir pen igjen uten omfattende reparasjoner og kostnader.

Føkk deg...

En plasbåt skal rubbes, ploeres og vokses vår og høst dersom man skal følge bruksanvisningen.

Om du gjør som du foreslår her, så holder ikke gelcoaten lenge! Rubbing utføres kun i nødsfall, da det sliter hardt på gelcoaten. De færreste polerer vel to ganger om året, gamle plastsnekker poleres som oftest knapt i det hele tatt. Som en kar på Båtmagasinets sider så fint poengterte det for noen år siden: Et plastbåtskrog oppgis til å vare i ca 30.000 år uten vedlikehold. Hvor mye kan man da forlenge denne levetiden med årlig polering og voksing? :lol::lol::lol:

Problemet med "billige" trebåter er at vedlikeholdet som regel er forsømt over lang tid. Og tre råtner, mens jernsøm ruster. Så da kan man lett kjøpe seg noe som overgår ens egen kompetanse å holde ved like. Et plastskrog som ikek blir vedlikeholdt blir matt, thats it! Så en viss forskjell finnes det...

Er ikke Terhi sånn bøtteplastbåt da? De kan da ikke få plastpest!

Ellers er det ikke sånn at alle plastbåter får plastpest, de aller fleste får det ikke! Og de som får det har hatt anlegg for det fra de var nye pga uheldige rutiner under støpingen. Det rammer heller ikke spesielt eldre båter, du kan like godt få plastpest på en flett ny båt! Og de eneste som egentlig mener at plastpest er farlige greier, er de som lever av å reparere denslags...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...