Jump to content

Montering av kartplotter i seilbåt med rorkult

noengangererdetallright

Recommended Posts

Jeg har en kartplotter som er plassert over luketaket i cockpit. Båten er en 33fots seilbåt med rorkult. For å se kartplotteren når jeg står ved rorkult må jeg bøye meg for å se under sprayhooden, og sittende på cockpitarmen i lo ser jeg den heller ikke særlig bra.

Alternativ plassering er på siden av luken, men jeg er redd den kommer til å være i veien i noen situasjoner og heller ikke spesielt lett å lese når man sitter på cockpitarmen på motsatt side. Vinkelen blir litt skrå og det blir ant en del lys som reflekteres og gir dårlig lesbarhet.

Jeg ser for meg at det beste hadde vært en løsning med teleskopstang. Er det noen som vet om en løsning for dette? Kartplotteren er en Lorenz, den har montering på fot og det er mulig å skaffe fot beregnet på 22-25mm rør.

Hører gjerne både ideer og erfaringer for alternativ montering av kartplotter!

Jeg bruker papirkart ved rorkulten, og har plotteren (Garmin GPSMAP525) ved nedgangen. Må jeg sjekke detaljer eller zoome inn/ut, kan jeg holde kulten med forlengeren mens jeg går fram. Eller hekte på sjølstyringa.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Har sett i en racer en gang at kartplotteren var montert på en finérplate med kroker / strikker i hjørnene. Da kunne kartplotteren henges litt her og der ettersom hvor man satt og hva man gjorde: På rekka på begge sider, i luka, navigatøren kunne sitte med den i fanget etc.

Det kritiske med denne løsningen er kablene. Man må ha lange (nok) kabler til antenne, strøm og data, og disse må tres i en myk plastslange e.l.. Og man må nok regne med kabeltrøbbel fra tid til annen.

S/Y Surprise

Takker for forslag så langt. Har vurdert rorkult men tenkt at det blir upraktisk når man skal finne noe på kartplotteren og samtidig styre. Jeg bruker forlengeren om jeg skal finne noe underveis og er alene, men om vinden er sterk er det ganske stort press på rorkulten og ikke så lett å holde igjen i denne posisjonen. Å flytte plotteren rundt virker litt skummelt mhp ledninger men det kan funke...

Andre? Jeg så noen si noe om svanehalser og kartplotter i et gammelt innlegg - hva kan ha vært ment med det?

Måten du navigerer på er det som bestemmer hvor du bør plassere plotteren.

Selv går jeg gjennom neste dags etappe på forhånd.

Legger ut ruta på plotteren og da alltid innenfor godt oppmerket led.

Så allierer jeg meg med papirkart og har disse ved siden av meg underveis.

Det er mye lettere å følge disse når du på forhånd har staket ut kursen på plotteren.

Så kan du ha plotteren montert under sprayhood'en og ta en titt av og til

for å se at du er der du skal være.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Vi har hatt samme problem og det eneste vi fant frem til var som følger.

Vi laget ny nedre del til døråpningen i 6 mm vannfast kryssfiner,

skar ut åpning i midten som kartplotteren(Lorenz) passet perfekt i og limt denne på plass

i hullet med tech7. Dørbiten og plotter er bare montert når vi er i båten.

Ledningene er nå på innsiden, kartplotteren hekter seg ikke opp i tau, og den kan

leses fra alle posisjoner i copiten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...