Jump to content

Hekkthruster istedenfor baugpropell på seilbåt - likeverdig?

OT-flyktning

Recommended Posts

Det slo meg nylig, at det med en seilbåt med finnekjøl midtskips bør det vel egentlig være hipp som happ om man har baugpropell eller hekkpropell. Dette med tanke på motstanden de 2 store hullene foran i baugen medfører og den etter min bedømmelse større konstruksjonsfriheten/plassen (for for eksempel nedfellbare løsninger) man har aktern.

Synspunkter?

P.S. har ikke planer om å installerer slikt, spørsmålet er basert bare på teoretisk interesse (inntil videre i alle fall).

Det slo meg nylig, at det med en seilbåt med finnekjøl midtskips bør det vel egentlig være hipp som happ om man har baugpropell eller hekkpropell.[...]

Nå er det jo gjerne et ikke ubetydelig rorblad der helt akter, så det er muligens fortsatt enklere å flytte baugen enn hekken.

Chrsitian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Akter har du rorert som hindrer avdrift og som også vil hindre full effekt fra en hekkthruster med mindre du tverrstiller roret ... og da kan du jo like gjerne bruke propellen. Å forflytte hekken noen meter sidelengs er ikke noe stort problem: fullt rorutslag og en krafitg impuls fremover fra propellen. Er selvsagt avhengig av at du har et ror som står i propellstrømmen. Baugpropell er nyttigere fordi der har du ikke noe ror og du får lettere avdrift.

Jeg går ut fra at båten dreies rund kjølen som er større enn rorbladet. Men helt klart et aspekt som spiller inn, ja.

Vil nå vel heller tro at båten vil dreies rundt lateralsenteret, som med roret midtskips vil legge et sted mellom roret og kjølen, men nærmere kjølen, siden den er større.

Christian 8-)

Redigert av Xtian (see edit history)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...