OT-flyktning Startet 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2010 Det slo meg nylig, at det med en seilbåt med finnekjøl midtskips bør det vel egentlig være hipp som happ om man har baugpropell eller hekkpropell. Dette med tanke på motstanden de 2 store hullene foran i baugen medfører og den etter min bedømmelse større konstruksjonsfriheten/plassen (for for eksempel nedfellbare løsninger) man har aktern. Synspunkter? P.S. har ikke planer om å installerer slikt, spørsmålet er basert bare på teoretisk interesse (inntil videre i alle fall). Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Det slo meg nylig, at det med en seilbåt med finnekjøl midtskips bør det vel egentlig være hipp som happ om man har baugpropell eller hekkpropell.[...] Nå er det jo gjerne et ikke ubetydelig rorblad der helt akter, så det er muligens fortsatt enklere å flytte baugen enn hekken. Chrsitian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
OT-flyktning Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Jeg går ut fra at båten dreies rund kjølen som er større enn rorbladet. Men helt klart et aspekt som spiller inn, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Akter har du rorert som hindrer avdrift og som også vil hindre full effekt fra en hekkthruster med mindre du tverrstiller roret ... og da kan du jo like gjerne bruke propellen. Å forflytte hekken noen meter sidelengs er ikke noe stort problem: fullt rorutslag og en krafitg impuls fremover fra propellen. Er selvsagt avhengig av at du har et ror som står i propellstrømmen. Baugpropell er nyttigere fordi der har du ikke noe ror og du får lettere avdrift. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 (redigert) Jeg går ut fra at båten dreies rund kjølen som er større enn rorbladet. Men helt klart et aspekt som spiller inn, ja. Vil nå vel heller tro at båten vil dreies rundt lateralsenteret, som med roret midtskips vil legge et sted mellom roret og kjølen, men nærmere kjølen, siden den er større. Christian 8-) Redigert 21.Juli.2010 av Xtian (see edit history) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
arkmarin Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Du beveger akterskipet med å bruke roret, og eventuelt sidevirkning av propellen. Forskipet beveger du sideveis ved hjelp av baugpropell. En båt blir som en truck, den svinger med "bakhjulene". Det er derfor det er lettere å luke parkere en bil når du rygger inn i åpningen. Konklusjon, baugpropellen bør sitte foran kjølen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.