Jump to content

kobberrør til gass utskiftingsintervall/hvordan skifte

toholthe

Recommended Posts

etter å ha lest en artikkel i redningsselskapets siste tidsskrift ble jeg litt i tvil om jeg må bytte kobberrørene til gassen. beholderen står i stueromet foran. jeg kan se at røret er noe irret i den delen som er inne i dette rommet. systemet er riktignok tett og fint. Å bytte røret vil by på problemer da det ser ut som røret ble montert før innredning.Båten er 25 år gammel, så røra er nok like gamle.

hvor ofte skal disse byttes?

noen forslag til hvordan jeg får "tredd" nytt rør uten å få brudd i dette. det må jo bøyes enn del for å få det tredd igjennom inredningen. hvem gjør i så fall dette i oslo området.

T

Dette har eg også lurt på, både båt og campingvogn har slike rør. Eg slo meg til ro med at tett rør er tett rør. Ingen tæring fra innside, og utside er jo stort sett synlig. Irr kan vaskes vekk og røret kan smøres/sprayes med fuktfordrivende spray i ny og ne. Trykket i systemet er veldig lavt.

Løfter denne igjenn og kanskje nokon har erfart noko med slike rør :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 4 uker senere...

Noen som vet hvor ofte røra må byttes?

Det kommer an på om det er tæringer.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19831020-1580.html

2) Gassfyrte anlegg skal til enhver tid holdes i forsvarlig sikkerhetsmessig stand.

(3) Gassfyrte anlegg i kontrollpliktig fartøy skal prøves og kontrolleres av installatør minst en gang hvert femte år etter retningslinjene i denne paragraf. Slanger og pakninger skal etterses og skiftes ut hvis nødvendig, og skal i tilfelle erstattes med materiale som er bestemt til bruk for lette kullvannstoffer. Installatøren plikter å påse at anlegget er i samsvar med denne forskrift. Når anlegget er funnet forskriftsmessig skal installasjonsbevis utstedes.

(4) Større reparasjoner og forandringer av anlegget bør fortrinnsvis utføres av installatør. Når arbeidet er utført, skal tetthetsprøving og kontroll som anført i denne paragraf foretas av installatør. Nytt installasjonsbevis utstedes når anlegget er funnet å være i forskriftsmessig stand. En installatør kan godkjenne en installasjon, reparasjon eller endring av anlegg som er utført av andre som han anser kvalifisert. Det forutsettes da at installatør etterpå foretar full kontroll med at installasjon er forskriftsmessig, samt foretar tetthets- og funksjonskontroll slik at han ved sin underskrift på installasjonsbeviset påtar seg det fulle installasjonsansvar.

(5) Bestemmelsene i denne paragraf skal også gjelde for gassfyrte anlegg som er installert i henhold til tidligere forskrift av 1. juni 1964.

(6) I den utstrekning det finnes nødvendig kan Sjøfartsdirektoratet eller den som bemyndiges til enhver tid foreta kontroller med at kravene i denne forskrift er overholdt.

og litt her

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19941005-0919.html

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Men om rørene utsettes for vibrasjoner og da særlig ved bøyer. Da er jeg bekymret for at kobberet i røret, blir sprøtt og får brister!

Å sette på nok klammer med gummiforing på et gassrør så det ikke vibrerer burde ikke være noe problem.

Selv stålrør sprekker med tiden hvis det får lov til å vibrere over tid.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...